Την πεποίθησή του ότι το καλοκαίρι του 2018 τελειώνει οριστικά η κρίση και η επιτροπεία εκφράζει, με συνέντευξη του στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Βίτσας.
Ερωτώμενος για το αίτημα της ΝΔ για εξεταστική, δηλώνει πως η πράξη αυτή εντάσσεται στην πολιτική μανία της αξιωματικής αντιπολίτευσης να πλήξει την κυβέρνηση, ενώ παράλληλα τονίζει ότι πρόκειται για τη χειρότερη αντιπολίτευση που είχε η χώρα μετά τη μεταπολίτευση. «Αντί να συζητούμε όλοι σχέδια και προτάσεις για την επόμενη μέρα της χώρας, η ΝΔ, ασχολείται με το πώς θα πέσει η κυβέρνηση», τονίζει ο κ. Βίτσας.
Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας, υπογραμμίζει πως το φαινόμενο της ψευτοευημερίας που αναπτύχθηκε τις δεκαετίες ’80 και ’90 έστρωσε το έδαφος για να αναπτυχθούν ισχυρά φαινόμενα διαπλοκής και διαφθοράς και ξεκαθαρίζει στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων πως η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να διαλευκανθούν όλες οι υποθέσεις.
Για τη συμφωνία και για την επόμενη μέρα της χώρας, ο Δημήτρης Βίτσας λέει «η μάχη της οικονομίας και της κοινωνίας είναι μπροστά», και ενώ εκφράζει την αισιοδοξία του σημειώνει ότι από μόνη της η αισιοδοξία δεν μπορεί να κάνει κάτι, χρειάζεται «πολύ δουλειά και ένα ολοκληρωμένο σχέδιο το οποίο θα μας φέρνει στην επόμενη μέρα». «Σε τελική ανάλυση ο στόχος είναι η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών», τονίζει.
Σε ερώτηση για την κατάσταση που βρήκε τη χώρα η κυβέρνηση, αναλαμβάνοντας την διακυβέρνηση, λέει πως «αν και δεν είμαι οπαδός της λογικής της “καμένης γης”, η κατάσταση που αντιμετωπίσιμε ήταν οικτρή, τόσο σε επίπεδο κρατικού μηχανισμού όσο και σε επίπεδο παραγωγικού ιστού».
Τέλος ερωτώμενος για τις τουρκικές προκλήσεις και για την ετοιμότητα των Ενόπλων Δυνάμεων, ο Δημήτρης Βίτσας υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «είμαστε 100% έτοιμοι δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτα και κανέναν, αλλά εργαζόμαστε ώστε να επικρατήσουν συνθήκες ειρήνης. Όσον αφορά τις ένοπλες δυνάμεις είναι πάντα έτοιμες να κάνουν το συνταγματικό τους καθήκον που είναι αποτρεπτικό, και αυτό δεν θα γίνει με ένα κυνήγι εξοπλισμών».
Αναλυτικά η συνέντευξη του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Βίτσα στην Αγγελική Λάζου και στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
- Κύριε υπουργέ, θα ήθελα να ξεκινήσουμε από την πρόταση για σύσταση εξεταστικής επιτροπής που κατέθεσε η ΝΔ, αναφορικά με τις τηλεφωνικές συνομιλίες του υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου με τον καταδικασμένο σε ισόβια Ευθύμιο Γιανουσάκη , θα ήθελα ένα πρώτο σχόλιο, τι σημαίνει για την κυβέρνηση αυτή η πρόταση;
Θα περιμένω να δω το σκεπτικό της, γιατί η ΝΔ έχει έγκριτους νομικούς, οι οποίοι θέλω να τονίσω, οι ίδιοι δεν έχουν αναφερθεί ποτέ στην υπόθεση. Εγώ βλέπω ακόμα μια μεγάλη προσπάθεια της ΝΔ, από τη μια μεριά να πολώσει το κλίμα και από την άλλη να κρύψει την ουσία της υπόθεσης του Noor-1. Η υπόθεση του Noor-1, που είναι υπόθεση ναρκωτικών, η μεγαλύτερη υπόθεση ναρκωτικών, θα έλεγα, στην Ευρώπη, η οποία βρίσκεται στη διαδικασία της διαλεύκανσης από τη Δικαιοσύνη πάει να μετατραπεί μόνο στο ζήτημα εάν ο υπουργός Εθνικής Άμυνας προσπάθησε να πει στους εμπλεκόμενους να πουν την αλήθεια, κάτι που ο κάθε άνθρωπος είτε πολιτικός είτε μη πολιτικός οφείλει να το κάνει. Άρα μπορώ να πω ότι αυτό, η πρόταση για εξεταστική είναι μια πράξη που σχετίζεται με την πολιτική μανία της ΝΔ να βρει τρόπους να πλήξει την κυβέρνηση.
- Κύριε υπουργέ, υπάρχει μια εξεταστική σε εξέλιξη, η εξεταστική για τα θέματα της Υγείας, με αιχμή το Ερρίκος Ντυνάν. Έχουμε ακούσει πάρα πολλές φορές από την κυβέρνηση να υπογραμμίζει ότι όλα πρέπει να έρθουν στο φως για να καταλάβει και ο ελληνικός λαός τι έγινε τα προηγούμενα χρόνια. Μέχρι πού είστε διατεθειμένοι να φτάσετε το μαχαίρι;
Θέλω να σας πω το εξής, ότι η πολιτική της ψευτοευημερίας, η οποία ήταν ένα φαινόμενο που ιδιαίτερα αναπτύχθηκε τη δεκαετία του ’80 και του ’90, έστρωσε το έδαφος για την ανάπτυξη ισχυρών φαινομένων της διαφθοράς, όπως και της διαπλοκής, και είναι ένα από τα συστατικά κομμάτια της κατάστασης στην οποία περιήλθε η Ελλάδα, με τη διεθνή οικονομική κρίση και τον τρόπο που αυτή εισέβαλε στη δική μας χώρα. Άρα είναι καθήκον να καταπολεμούμε σε κάθε περίπτωση τη διαφθορά, αυτό είναι το βασικό. Και είναι ξεκάθαρο, τουλάχιστον για μένα, τόσο στον χώρο της Υγείας, όσο και στον χώρο των εξοπλιστικών είχε στηθεί ένα πάρτι από παράνομες αλλά και αντικοινωνικές πράξεις, οι οποίες πρέπει να διαλευκανθούν μέχρι το τέλος. Πού μπορεί να φτάσει αυτό το τέλος; Έχει να κάνει με τη δυνατότητα οι εξεταστικές επιτροπές να βρουν καινούργια στοιχεία και με τη δυνατότητα της Δικαιοσύνης να λειτουργήσει γρήγορα και αποτελεσματικά και να αποδώσει τις ευθύνες χωρίς να κρύψει το οτιδήποτε. Και το κρύβω οτιδήποτε δεν σημαίνει μόνο ότι το κάνω με πράξη ή παραλείψεις, αλλά και το ότι αφήνω και περνάει ο χρόνος ανεκμετάλλευτος, σε αυτό το επίπεδο θα πρέπει να επικεντρωθούμε όλοι.
- Αναφερθήκατε στα εξοπλιστικά και στην υγεία, είναι δύο χώροι που πραγματικά τα προηγούμενα χρόνια αναπτύχθηκαν τέτοιου τύπου φαινόμενα. Στα δύο χρόνια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ποιες είναι οι τομές και ποιες οι αλλαγές που έχετε επιφέρει εσείς ώστε να μην ξαναδούμε τέτοια περιστατικά;
Υπάρχουν τομές οι οποίες έχουν να κάνουν με τον τρόπο που λειτουργούμε και με τον τρόπο που θεσμοθετούμε. Και είναι φανερό ότι εδώ και δυόμισι χρόνια δεν έχει υπάρξει η παραμικρή κατηγορία ή υποβολή κάποιας υποψίας σε σχέση με το τι γίνεται στα εξοπλιστικά ή τι γίνεται στον χώρο της υγείας. Κανείς δεν έχει κατηγορηθεί, έστω και ψευδώς, για τίποτα. Διαχειριζόμαστε -όσον αφορά στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας- τα περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ που υπάρχουνε στον προϋπολογισμό μας μέχρι τελευταίου σεντ με πλήρη διαφάνεια και αποτελεσματικότητα, και αυτό θα έλεγε κανένας ότι είναι πανθομολογούμενο- αυτό είναι το ένα κομμάτι. Συγχρόνως με αλλαγές όπως αυτή που συζητάμε στην ελληνική Βουλή, την αλλαγή του νόμου περί προμηθειών, προσπαθούμε από τη μια μεριά να κάνουμε αποτελεσματική αυτή τη διαδικασία, αντιγραφειοκρατική αλλά και διαφανή. Το ίδιο ακριβώς γίνεται και στον χώρο της υγείας. Και το τρίτο πράγμα που κάνουμε -όπως είναι γνωστό στις εξεταστικές για τον κ. Παπαντωνίου, την υγεία, το Ερρίκος Ντυνάν-, φέρνουμε τα πράγματα στο φως και αρχίζουμε και τα διερευνούμε, βοηθώντας έτσι και τη Δικαιοσύνη να δώσει την οριστική κατάληξη.
- Βλέπουμε το τελευταίο διάστημα να εντείνονται οι προκλητικές ενέργειες από την πλευρά της Τουρκίας και με δεδομένες τις εν εξελίξει συζητήσεις για το Κυπριακό, η Ελλάδα είναι έτοιμη να υπερασπιστεί τα σύνορά της και την εδαφική της ακεραιότητα;
Είμαστε 100% έτοιμοι δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτα και κανέναν, αλλά από την άλλη μεριά εργαζόμαστε ώστε να επικρατήσουν διαδικασίες και συνθήκες ειρήνης. Όσον αφορά τις ένοπλες δυνάμεις είναι πάντα έτοιμες να κάνουν το συνταγματικό τους καθήκον που είναι αποτρεπτικό, και αυτό δεν θα γίνει με ένα κυνήγι εξοπλισμών, δεν πρόκειται να αποδυθούμε σε ένα τέτοιο κυνήγι εξοπλισμών, αλλά με την καλύτερη αξιοποίηση των υπαρχόντων μέσων και την καλύτερη εκπαίδευση και μόρφωση συγχρόνως των στελεχών μας. Και αυτό κάνουμε, για να μην το συγκρίνω με το παρελθόν αλλά να το συγκρίνω με την ανάγκη οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις είναι σε μια άριστη κατάσταση.
- Να περάσουμε και στα θέματα της οικονομίας. Η αξιολόγηση έκλεισε, η συμφωνία επετεύχθη, πήραμε σε ένα μεγάλο βαθμό αυτά που θέλαμε για το χρέος και κοιτάμε την επόμενη μέρα. Θέλω λοιπόν να σας ρωτήσω, πού βρισκόμαστε, έχουμε περάσει τον κάβο ή τώρα αρχίζουν τα δύσκολα για την παραγωγική ανασυγκρότηση;
Καταρχήν η μάχη είναι μπροστά, η μάχη της οικονομίας και της κοινωνίας είναι μπροστά. Και ήθελα να τονίσω από την αρχή, προσωπικά θεωρώ ότι έχουμε τη χειρότερη αντιπολίτευση από τη μεταπολίτευση και μετά. Αντί να ασχολούμαστε όλοι μαζί, με προτάσεις, σκέψεις, κριτικές για το μέλλον αυτού του τόπου στη βάση κάποιων επιτευγμάτων που έχει κάνει αυτή η κυβέρνηση -για πρώτη φορά βλέπουμε έναν ανοιχτό δρόμο, να φύγουμε από την μνημονιακή επιτροπεία άρα να ανοίξει ο δρόμος διάπλατα να φύγουμε και από την οικονομική κρίση-, η αξιωματική αντιπολίτευση για το μόνο που ενδιαφέρεται είναι πώς θα πέσει η κυβέρνηση ακόμα και δια της καταστροφολογίας. Όμως αυτό δεν έχει να κάνει με την κυβέρνηση, έχει να κάνει με την πορεία της Ελλάδας, της συμμετοχής της στην Ευρώπη και σειρά άλλων. Λέω λοιπόν ότι αυτήν τη στιγμή, ο πρώτος μας στόχος, και σε αυτόν προχωράμε, είναι να φύγουμε από την επιτροπεία. Και αυτό σημαίνει ότι συγχρόνως πρέπει να έχουμε ένα σταθερό χρηματοπιστωτικό σύστημα, θα πρέπει να φτιάξουμε ένα επενδυτικό κλίμα, τόσο των εξωτερικών όσο και των εσωτερικών επενδύσεων, αλλά και των επενδύσεων σε ανθρώπινο κεφάλαιο, ιδιαίτερα στην κοινωνική οικονομία και πάνω εκεί να στηρίξουμε ένα σύστημα κινήτρων που θα βοηθάνε τους νέους παραγωγικούς τομείς αλλά και τις περιφέρειες και τους νέους ανθρώπους. Πιστεύω σε αυτό το επίπεδο έχουμε πάρα πολλές δυνατότητες, και από αυτό το επίπεδο θα ξεκινήσει η σύσταση ενός νέου κοινωνικού κράτους. Γνώμη μου είναι ότι δεν είναι πρέπει να φιλοδοξήσουμε ως χώρα να επιστρέψουμε στην προ κρίσης κατάσταση, γιατί αυτή μας έφερε στην κρίση, αλλά θα πρέπει να φιλοδοξήσουμε ως χώρα να φτιάξουμε μια νέα κατάσταση σε επίπεδο και οικονομίας και κοινωνίας και δημοκρατίας.
- Με δεδομένες και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες τα τελευταία 7 χρόνια, ενώ και στην περίοδο που διανύουμε ψηφίστηκαν και δύσκολα μέτρα, τα οποία δεν ήταν επιλογή σας -όπως πολλές φορές έχετε πει- ωστόσο έπρεπε να ψηφιστούν για να φτάσουμε στη συμφωνία, πόσο μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι ότι θα γίνει αυτό που περιγράφετε; Πότε θα ανακουφιστεί ο ελληνικός λαός στο σύνολό του;
Ο στόχος όλων όσων είπα είναι η βελτίωση της καθημερινότητας σε τελική ανάλυση. Και ήδη οι δείκτες που συνήθως στην οικονομία αρχίζουν και ανεβαίνουν πρώτοι, που έχουν να κάνουν με τις αποδόσεις ομολόγων, με το χρηματιστήριο, με τη σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος έχουν βελτιωθεί πάρα πολύ, άρα μας δίνουν μια ισχυρή βάση να γίνει και το δεύτερο, η βελτίωση της καθημερινότητας. Με ρωτήσατε εάν είμαι αισιόδοξος, αισιόδοξος είμαι, αλλά η αισιοδοξία δεν φτάνει. Θα πρέπει να συνδυάζεται με πολλή δουλειά, από τη μία μεριά, και με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο το οποίο θα μας φέρνει στην επόμενη μέρα. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός και στο υπουργικό συμβούλιο και δημόσια έχει μιλήσει για αυτό το σχέδιο, και πάνω σε αυτό εργαζόμαστε.Αυτό στο επίπεδο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας έχει να κάνει με τρία βασικά στοιχεία.
Το ένα είναι αυτό που είπα προηγούμενα η κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι Ένοπλες Δυνάμεις, το δεύτερο έχει να κάνει με την ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας -τόσο της κρατικής όσο και της ιδιωτικής- και το τρίτο στοιχείο έχει να κάνει με την αξιοποίηση της περιουσίας που ανήκει στις ένοπλες δυνάμεις. Αυτά τα τρία μαζί θα βελτιώσουν και τις συνθήκες μέριμνας για το προσωπικό, για το οποίο έχουμε κάνει αρκετές ενέργειες τόσο σε επίπεδο κατοικίας, αλλά και σε επίπεδο απολαβών, θα έλεγα, που τουλάχιστον δεν έχουν υποστεί τις δραματικές μειώσεις, καμία μείωση στα δυόμισι χρόνια στις απολαβές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.
- Βλέπουμε την κυβέρνηση να έχει ανοίξει πάρα πολλά θέματα θα ήθελα να σας ρωτήσω όταν αναλάβατε τη διακυβέρνηση, σε τι κατάσταση βρήκατε στη χώρα, ποιες δομές λειτουργούσαν και ποια ήταν τα μεγαλύτερα προβλήματα που έπρεπε να επιλυθούν άμεσα;
Χωρίς να είμαι οπαδός της λογικής της «καμένης γης», σας λέω η κατάσταση ήταν οικτρή. Ήταν άδεια τα ταμεία, αλλά πολύ περισσότερο ήταν διαλυμένος από τη μια μεριά ο παραγωγικός ιστός της χώρας, αλλά και ο κρατικός μηχανισμός. Άρα με αυτή την έννοια χρειάζεται και δουλεύουμε πάρα πολύ στο να συγκροτήσουμε και με μια νέα λογική, και αυτό θέλει και νόμους και καθημερινή δράση για να συγκροτήσουμε ευθύς εξ αρχής κοινωνικό κράτος. Το γεγονός ότι την επόμενη χρονιά έχουμε 8.500 περισσότερες από πέρσι θέσεις σε βρεφονηπιακούς σταθμούς είναι ένα παράδειγμα της στόχευσής μας. Άρα αυτή η κακή βάση έχει αλλάξει και είναι χαρακτηριστικό, ότι όχι μόνο εμείς ως κυβέρνηση, που ο καθένας θα μπορούσε να το πάρει ως πολιτική εξαγγελία, αλλά και όλοι αυτοί που παίζουν έναν πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαχείριση, επιτρέψτε μου να πω, του ελληνικού δράματος τώρα είναι σίγουροι ότι το καλοκαίρι του 2018 η περίοδος των μνημονίων θα λάβει τέλος, και αυτό είναι ο προάγγελος για το τέλος της κρίσης και της λιτότητας.