Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΗΛΙΑΔΗ
Την πάτησαν άσχημα πολλές ελληνικές ιστοσελίδες αναδημοσιεύοντας την τουρκική προπαγάνδα περί έντασης μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων στα Ίμια.
Χωρίς καμία διασταύρωση των στοιχείων, αναδημοσίευσαν τις τουρκικές πληροφορίες, οι οποίες το πιο πιθανό να ήταν «ψυχολογικές επιχειρήσεις», υποστηρίζοντας ότι δημιουργήθηκε ένταση μεταξύ της τουρκικής και της ελληνικής ακτοφυλακής. Έφθαναν μάλιστα στο σημείο να αναπαράγουν και το πώς έγινε το περιστατικό!
Το Onalert πολύ προσεκτικά, απέφυγε να αναδημοσιεύσει την ιστορία, καθώς η πληροφορία που δινόταν δεν μπορούσε να διασταυρωθεί.
Αργά το βράδυ ήρθε η ανακοίνωση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας να δικαιώσει την επιλογή του.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση «ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματικότητα πληροφορίες, που είδαν το φως της δημοσιότητας σε ξένες ιστοσελίδες και αναπαράγονται από ελληνικά διαδικτυακά μέσα, περί δήθεν εμπλοκής στην περιοχή των Ιμίων με σκάφη της τουρκικής Ακτοφυλακής και περί απομάκρυνσης ελληνικών αλιευτικών σκαφών.
To Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής σε συνεργασία με τις αρμόδιες Αρχές θα συνεχίσουν να παρακολουθούν τη συγκεκριμένη περιοχή με μεγάλη προσοχή με γνώμονα την προάσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας».
Το θέμα βέβαια θα επανέλθει αρκετές φορές, καθώς είναι η περίοδος ψαρέματος της τσιπούρας και οι Τούρκοι αλιείς πολλές φορές μπαίνουν σε ελληνικά ύδατα για να ψαρέψουν, συνοδεία ακταιωρού.
Το παιχνίδι είναι στημένο και επιδιώκουν να δημιουργήσουν τεχνητή ένταση, ιδιαίτερα τώρα που το κλίμα είναι ιδιαίτετα οξυμένο από πλευράς Τουρκίας.
Ο Ερντογάν που κάποτε είχε δαιμονοποιήσει το Twitter, φαίνεται πως έχει ξεπεράσει αυτή την φάση και η Τουρκία όχι απλά έχει εντάξει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην προπαγάνδα της, αλλά δείνει και πολλά δείγματα τάσης για χρήση τους σε υβριδικό πόλεμο, κάτι που θα πρέπει να μας χτυπήσει καμπανάκι.
Το χθεσινό περιστατικό θα μπορούσε να είναι μια επιχείρηση υβριδικού πολέμου, ή τουλάχιστον ένα σενάριό του.
Ο υβριδικός πόλεμος χρησιμοποιεί μεθόδους όπως η προπαγάνδα, η παραπληροφόρηση, η άσκηση πολιτικής πίεσης και η έμμεση ή άμεση υποστήριξη σε εξτρεμιστικούς πολιτικούς σχηματισμούς, σε μη συμβατικές επιχειρήσεις οι οποίες μπορεί να διεξάγονται παράλληλα με τις συμβατικές.
Είναι πολύ πιθανό, μέσα από τέτοιες «επιχειρήσεις» να καταγράφονται ακόμα και τα ελληνικά media που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από την Τουρκία σε περίπτωση πολέμου.
Το ανησυχητικό βέβαια, και αυτό που θα πρέπει να προβληματίσει τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Πάνο Καμμένο, είναι η ευκολία με την οποία η τουρκική προπαγάνδα περνάει στον ελληνικό ηλεκτρονικό Τύπο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στη σημερινή εποχή υπάρχουν τρόποι μέσα από την ανάλυση των Κοινωνικών Δικτύων (social network analysis) να εντοπιστούν οι «κόμβοι» αναπαραγωγής και να περιοριστεί οποιαδήποτε ζημία.
Θα ήταν καλό και οι δημοσιογράφοι να μην μεταφέρουμε χωρίς διασταύρωση την τουρκική προπαγάνδα, και να μην γινόμαστε με ευκολία μεταφορείς των τουρκικών ψυχολογικών επιχειρήσεων.
Ο μόνος τρόπος είναι η διασταύρωση των στοιχείων πριν δουν το φως της δημοσιότητας και όχι η θυσία της διασταύρωσης στον βωμό της επισκεψιμότητας.