Πρώτη δημοσίευση: 2017-04-19 17:30:03:09
Τελευταία δημοσίευση:2017-04-20 09:03:03:09
Είναι πολύ νωρίς για να απαντήσει κανείς το φλέγον ερώτημα “γιατί έπεσε το Huey”. Όμως σε ένα αεροπορικό ατύχημα τα αίτια μπορεί να είναι από κάτι τραγικά απλό έως πολύ πιο σύνθετα. Η συγκεκριμένη πτήση με την μοιραία κατάληξη ξεκίνησε από την βάση της Αεροπορίας Στρατού στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας, με ενδιάμεση στάση στην 110 Πτέρυγα Μάχης στην Λάρισα για την επιβίβαση δύο αξιωματικών της 1ης Στρατιάς και θα συνέχιζε για την Κοζάνη.
Η πτήση διεκόπη απότομα στον Σαραντάπορο Ελασσόνας… Νεκροί στα συντρίμμια του ελικοπτέρου βρέθηκαν ο Υποστράτηγος Ιωάννης Τζανιδάκης, ο Συνταγματάρχης (ΤΘ) Θωμάς Αδάμου και οι χειριστές του UH-1H, Ταγματάρχης (ΑΣ) Δημοσθένης Γούλας και Υπολοχαγός (ΑΣ) Κωνσταντίνος Χατζής. Τραυματισμένη ανασύρθηκε η ιπτάμενη μηχανοσυνθέτις Αρχιλοχίας (ΑΣ) Βασιλική Πλεξίδα η οποία διακομίσθηκε με ελικόπτερο Super Puma της Π.Α στο 424 ΓΣΝΣ Θεσσαλονίκης όπου και νοσηλεύεται σύμφωνα με πληροφορίες εκτός κινδύνου.
Αυτό που γνωρίζουμε μέχρι στιγμής είναι ότι οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν και οι καλύτερες. Για την περιοχή είχε προβλεφθεί χαμηλή νέφωση -με βάση νεφών στα 500 πόδια- και περιορισμένη ορατότητα. Κάθε πλήρωμα ενημερώνεται κατά τις προβλεπόμενες διαδικασίες για τον καιρό που θα συναντήσει, ωστόσο οι μετεωρολογικές συνθήκες συχνά εξελίσσονται προς το χειρότερο.
Ένα πιθανό σενάριο θα μπορούσε να είναι μετά την απογείωση από την Λάρισα να “έκλεισε” ο καιρός και να εγκλώβισε το ελικόπτερο. Η περιορισμένη ορατότητα μπορεί να υποχρέωσε τον κυβερνήτη του Huey να κατέβει πιο χαμηλά, σε μια προσπάθεια να αποφύγει να μπει στην “σούπα”, όπως λένε χειριστές, διατηρώντας παράλληλα οπτική επαφή με το ανάγλυφο της περιοχής.
Στην προσπάθεια αυτή δεν αποκλείεται το ελικόπτερο να χτύπησε σε πυλώνα μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος. Κάτοικοι της περιοχής καταθέτουν την μαρτυρία ότι την ώρα του ατυχήματος το ρεύμα κόπηκε ξαφνικά…
Κατά ορισμένες πληροφορίες το μοιραίο ελικόπτερο ήταν εφοδιασμένο με κόφτες καλωδίων, μεταλλικές “λεπίδες” τοποθετημένες με συγκεκριμένη γωνία στην οροφή του πρόσθιου τμήματος της καμπίνας και κάτω από το ρύγχος, ως ένα μέτρο αποφυγής πτώσης από πρόσκρουση σε καλώδια. Οι κόφτες (cable cutters) πάντως δεν αποτελούν πανάκεια, καθώς η αποτελεσματικότητά τους εξαρτάται από τις συνθήκες υπό τις οποίες ένα ελικόπτερο θα “βρει” σε καλώδια.
Στην περίπτωση του σημερινού ατυχήματος πάντως δεν θα μπορούσαν να κάνουν τίποτα αν το ελικόπτερο προσέκρουσε ή χτύπησε π.χ με το στροφείο του στον πυλώνα. Δεδομένου του “δύσκολου” αναγλύφου της περιοχής, δεν αποκλείεται το πλήρωμα να είδε το εμπόδιο κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή και η πτώση να οφείλεται σε κάποιον ελιγμό που έκαναν προκειμένου να το αποφύγουν…
Και όλα αυτά, από την προϋπόθεση ότι δεν αντιμετώπισε κάποια αιφνίδια μηχανική βλάβη η οποία, σε συνδυασμό με την περιορισμένη ορατότητα και τις ριπές ανέμου που είχαν αναφερθεί στην περιοχή, θα αύξανε δραματικά -και κατακόρυφα- τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε. Γι’ αυτό και η μαρτυρία της επιζήσασας μηχανοσυνθέτου Αρχιλοχία (ΑΣ) Βασιλικής Πλεξίδα θα είναι καταλυτικής σημασίας.
Ως μηχανοσυνθέτις θα ξέρει αν συνέβη κάτι στο ελικόπτερο ή αν το Huey “βρήκε” σε κάποιο εμπόδιο ή έπεσε θύμα συνδυασμού ατυχών συγκυριών. Η επιτροπή εμπειρογνωμόνων που ήδη προσπαθεί να ρίξει φως στις συνθήκες υπό τις οποίες συνέβη το τραγικό περιστατικό σίγουρα έχει πολλή δουλειά μπροστά της.