Πτώση Ελικοπτέρου: Τα 20 σημεία που πρέπει να διερευνηθούν

Γράφει ο Mανούσος Ε. Τραχαλάκης

Αξιωματικός Π.Ν /Aξιολογητής Πτήσεων
Safety and Accident Investigation MSc

«Η διερεύνηση ενός αεροπορικού συμβάντος μοιάζει με το ανέβασμα μιας σκάλας. Στο πρώτο σκαλοπάτι χαμηλά γράφει: ‘Σημείο Ατυχήματος’. Πρέπει να συνεχίσεις να ανεβαίνεις και να σταματήσεις λίγο πριν συναντήσεις το σκαλοπάτι που γράφει: ΄Θέλημα Θεού’»

Ένα από τα ασφαλέστερα και πιο αξιόπιστα ναυτικά ελικόπτερα που έχουν κατασκευασθεί, το Augusta Bell 212 ASW του Πολεμικού Ναυτικού, κατά την διάρκεια βραδινής πτήσης σε χαμηλό ύψος, προσέκρουσε στην απότομη πλαγιά ενός υψώματος. Το αποτέλεσμα ήταν να βρούν τραγικό θάνατο τα τρία μέλη του πληρώματος του. Από το χρονικό σημείο της δημοσίευσης του γεγονότος, τα μέσα ενημέρωσης πλημμύρισαν με ανειδίκευτους ειδικούς αναφέροντας στοιχεία που άλλοτε σχετίζονται και άλλοτε όχι με τις συνθήκες του συμβάντος και της αεροπορικής διερεύνησης.

Με απώτερο σκοπό την όποια ενημέρωση ατόμων που ενδιαφέρονται για τα σημεία που εστιάζει μια διερευνητική επιτροπή στην Ναυτική Αεροπορία, κρίνω σκόπιμα χρήσιμο να αναφερθούν τα είκοσι κυριότερα σημεία προσοχής της ομάδας αυτής σε παρόμοιου τύπου συμβάντα από πλοία του Ην.Βασιλείου. Στην πραγματικότητα, τα σημεία αυτά αποτελούν και μέρος της εκπαιδευτικής ύλης σε σχολείο ασφάλειας πτήσεων.

Τι θα πρέπει να έχει εξασφαλιστεί αρχικά σε σχέση με την Επιτροπή διερεύνησης κάθε ατυχήματος:

Ερωτήματα που χρειάζεται να απαντηθούν ικανοποιητικά ως προς την Διερεύνηση της προετοιμασίας πριν την πτήση του ελικοπτέρου:

Τα σημεία προσοχής που θα πρέπει να εστιάσει η εκάστοτε επιτροπή Διερεύνησης κατά την διάρκεια της πτήσεως του Ε/Π:

Αξίζει να αναφερθεί όσον αφορά το πρόσφατο ατύχημα του Ελικοπτέρου του Πολεμικού Ναυτικού, έχει γίνει γνωστό ότι έχει συσταθεί ήδη από το Πολεμικό Ναυτικό, Επιτροπή Διερεύνησης του ατυχήματος και οφείλει κανείς να περιμένει στωικά τα όποια αποτελέσματα της διερεύνησης αυτής.

Κατά την γνώμη μου, η οποιαδήποτε μη έγκυρη δημοσίευση η αναδημοσίευση είδησης ή στοιχείων σχετικών με το συγκεκριμένο συμβάν, το μόνο που καταφέρνει τελικά είναι να αποπροσανατολίσει και να δυσχεράνει έτσι το έργο και το αποτέλεσμα της επιτροπής. To άρθρο αφιερώνεται αναπάντεχα στην μνήμη των τριών χειριστών που κατέπεσαν εν ώρα καθήκοντος. Ιδιαίτερα δε, στον Υποπλοίαρχο Κωνσταντίνο Πανανά πού όταν διάβαζε τέτοια άρθρα…συνήθιζε να λέει: “Τροφή για σκέψη! Έχουμε πολλά να μάθουμε ακόμη….»