Αξιωματικός του Λιμενικού, με κείμενό του προς το Onalert.gr θέτει μια σειρά εύλογων ερωτημάτων για την προμήθεια έξι παράκτιων περιπολικών θαλάσσιας επιτήρησης . Τις απαντήσεις θα τις αναμένουμε από το Λιμενικό αν και ο συντάκτης του κειμένου εκτιμά ότι θα πρέπει να ερευνηθούν και από τους εισαγγελείς.
Το κείμενο με τα γεγονότα και τα ερωτήματα :
Tο Δεκέμβριο του 2012, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου δημοσιοποίησε την με αριθμό 12/2012 διακήρυξη για την προμήθεια έξι παράκτιων περιπολικών θαλάσσιας επιτήρησης έναντι συνολικού τιμήματος 14 εκατ. ΕΥΡΩ.
Από την ανάγνωση των τεχνικών προδιαγραφών της συγκεκριμένης διακήρυξης, γεννώνται πολλά ερωτήματα, το κυριότερο όμως αφορά στην ταχύτητα των συγκεκριμένων «περιπολικών». Συγκεκριμένα, πρόκειται για σκάφη με τελική ταχύτητα σε ήρεμη θάλασσα 30 ναυτικά μίλια. Εάν ο περίεργος αναγνώστης επισκεφθεί από περιέργεια τις ιστοσελίδες ακτοπλοϊκών εταιρειών, θα διαπιστώσει ότι ταξιδεύει για τις Κυκλάδες και την Κρήτη με πλοία τα οποία αναπτύσσουν ταχύτητες από 24 έως 31 ναυτικά μίλια. Εύλογα, λοιπόν, αναρωτιέται κανείς, όταν είναι γνωστό ότι τα λαθρεμπορικά στο Αιγαίο κινούνται με ταχύτες από 45 έως 60+ ναυτικά μίλια, ποιοί είναι εκείνοι που ενέκριναν την προμήθεια «περιπολικών» με ταχύτητες κρουαζιερόπλοιου και τι ακριβώς ελπίζανε ότι θα κάνουν με αυτά τα σκάφη στο Αιγαίο;
Στο συγκεκριμένο διαγωνισμό τελικά προσφορές κατέθεσαν μόνο τρεις (3) εταιρείες (α. «ΑΡΙΕΞΠΟ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΑ Α.Ε» με δ.τ.«ARIEXPOSA», β. «MONTMONTAZA-GREBENd.o.o» και γ.MADERARIBS BV»).
Δεδομένου του ύψους της διακήρυξης, αποτελεί έκπληξη όχι μόνο η περιορισμένη συμμετοχή, αλλά και το γεγονός ότι απουσιάζουν από το διαγωνισμό τουλάχιστον οι παραδοσιακοί προμηθευτές του Λιμενικού. Είναι προφανώς τραγική ειρωνεία ότι την εποχή που ΝΔ και ΠΑΣΟΚ ψηφίζουν χαριστικές τροπολογίες πραγματικό ναυπηγικό έργο φεύγει στο εξωτερικό.
Τελικά μετά από την απόρριψη των δυο από τις 3 προσφορές ήδη από το στάδιο ελέγχου των δικαιολογητικών μοναδική υποψήφια έμεινε η κροάτικη MONTMONTAZA – GREBEN. Και πάλι κανενός το αυτί δεν ίδρωσε από το γεγονός ότι μια και μόνο προσφορά έφτασε στο στάδιο της τελικής αξιολόγησης.
Τελικά υπογράφηκε η με αριθμό Τ01/2014 σύμβαση. Από εδώ και μετά οι γνώστες θα θυμηθούν την επίκαιρη υπόθεση των υποβρυχίων. Σύμφωνα με το άρθρο 6 της σύμβασης, το Ελληνικό Δημόσιο δίνει το 50% του τιμήματος προκαταβολή και συμφωνεί να παραλάβει τρια (3) σκάφη μέχρι 30/3/2015 και τα υπόλοιπα τρια (3) σκάφη μέχρι 30/6/2015.
Σήμερα, Σεπτέμβριο 2015, 3 μήνες μετά τη λήξη της σύμβασης, το Ελληνικό Δημόσιο έχει παραλάβει μόλις δυο (2) σκάφη, εκ των οποίων το τελευταίο παραδόθηκε με μέρος μόνο των ανταλλακτικών που είχαν αρχικά συμφωνηθεί !
Ο λόγος της καθυστέρησης απλός, σαφής και κατανοητός : το κροάτικο ναυπηγείο επικαλέστηκε οικονομική αδυναμία να εκπληρώσει εμπρόθεσμα τις υποχρεώσεις του. Κι εδώ πάλι γεννάται ένα στοιχειώδες ερώτημα : ποιοί, πότε και με ποιά στοιχεία έκριναν τον ανάδοχο οικονομικά φερέγγυο, 1,5 μόλις χρόνο προτού παραδεχτεί την οικονομική του αδυναμία να εκτελέσει εμπρόθεσμα την παραγγελία;
Μέχρι εδώ δε χρειάζεται να έχει κανείς ειδικές γνώσεις για να καταλάβει ότι το Ελληνικό Δημόσιο έχει υποστεί ζημιά διότι προπλήρωσε την αξία 3 σκαφών και 3 μήνες μετά την λήξη της σύμβασης έχει παραλάβει κάτι λιγότερο από 2 (1+1 με λιγότερα από τα προβλεπόμενα ανταλλακτικά).
Και το κερασάκι στην τούρτα: λόγω της μη έγκαιρης παράδοσης των σκαφών το πρόγραμμα χρηματοδότησης έληξε.
Ελπίζουμε ότι ο κ, Χρήστος Ζώης θα ακολουθήσει το παράδειγμα του Πάνου Καμμένου και θα στείλει άμεσα αυτή την υπόθεση στους Εισαγγελείς…Αν όχι οι Εισαγγελείς μπορούν να παρέμβουν και αυτεπαγγέλτως