Την Παρασκευή 17 Νοεμβρίου στο μονομελές πρωτοδικείο εκδικάζεται η αίτηση του ελληνικού Δημοσίου και της τράπεζας Πειραιώς, για να τεθούν σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. «Το ελληνικό Δημόσιο μέσω της διαδικασίας αυτής, προσπαθεί να υλοποιήσει τη δέσμευσή του από τις αποφάσεις της Ε.Ε. και τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, για την ανάκτηση των κρατικών ενισχύσεων προς τα ναυπηγεία. Έχουμε μπροστά μας περίοδο ενός χρόνου, εάν κερδίσουμε το δικαστήριο και αν μπουν σε ειδική διαχείριση. Έχουμε ένα χρόνο προθεσμία για να μπορέσουμε να πετύχουμε την επίλυση του προβλήματος» δήλωσε σχετικά ο κ. Πιτσιόρλας.
«Θεωρούμε ότι είναι μονόδρομος η διαδικασία που ακολουθούμε και για να αποφύγουμε την καταδίκη και για να μπορέσουμε μέσω της διαδικασίας της ειδικής διαχείρισης να διατηρήσουμε τα ναυπηγεία – και ιδιαίτερα το στρατιωτικό σκέλος του ναυπηγείου να το διατηρήσουμε εν ζωή. Επίσης, να οργανώσουμε μία διαδικασία για την αναζήτηση νέων επενδυτών, ούτως ώστε να μπορέσει να συνεχιστεί η λειτουργία του. Όπως βεβαίως το εμπορικό τμήμα και αυτό να επιστρέψει στο ελληνικό Δημόσιο, και μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών και αυτό να αξιοποιηθεί, για να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε κυρίως, κάποια περιουσιακά στοιχεία: Πρώτα απ’ όλα τη δεξαμενή Νο 5 και όλα τα υπόλοιπα για να μπορέσει να λειτουργήσει η ναυπηγοεπισκευή. Θεωρούμε ότι δημιουργούνται προυποθέσεις ξανά για να ζωντανέψει η ναυπηγοεπισκευή και να δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας – και βεβαίως να έχουμε και μία σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη της χώρας. Εάν δεν βγει θετική απόφαση από το μονομελές πρωτοδικείο, τα επόμενα βήματα είναι η καταδίκη και η πτώχευση», κατέστησε σαφές ο κ. Πιτσιόρλας.
Ο κ. Πιτσιόρλας γνωστοποίησε ότι «η Ελλάδα παραπέμπεται στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (το οποίο θα προσδιοριστεί τέλος του χρόνου ή αρχές του επόμενου) για καταδίκη, για μη συμμόρφωση στις αποφάσεις κρατικών ενισχύσεων, με βέβαιη την εξέλιξη αν δεν προλάβουμε να καταδικαστούμε σε ένα εφάπαξ πρόστιμο και σε ημερήσιο πρόστιμο από κει και πέρα, για μη συμμόρφωση». Αυτή η καταδίκη πέραν των προστίμων, θα έχει ως συνέπεια την πτώχευση των ναυπηγείων, επειδή αδυνατούν να επιστρέψουν τα ποσά των κρατικών ενισχύσεων, συμπλήρωσε ο υφυπουργός.
«Το 2010 υπήρξε μια συμφωνία για έναν τρόπο υλοποίησης αυτής της απόφασης. Δυστυχώς, δεν υλοποιήθηκε αυτή η συμφωνία, με ευθύνη των ναυπηγείων και έτσι το θέμα παρέμεινε. Το ΄14 μας στείλανε προειδοποιητική επιστολή, και το ’17 ασκήθηκε η προσφυγή κατά του ελληνικού Δημοσίου. Για να μπορέσουμε να αποφύγουμε τις δυσμενείς συνέπειες και για τη μη συμμόρφωση και για το πρόστιμο, και κυρίως, για την πτώχευση των Ναυπηγείων, επεξεργαστήκαμε την ιδέα αυτής της ειδικής διαχείρισης» πρόσθεσε παρατηρώντας ότι «οι προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος για να τεθεί το ναυπηγείο σε ειδική διαχείριση συντρέχουν. Δυστυχώς, δεν μπορέσαμε να την υλοποιήσουμε αμέσως, γιατί εκκρεμούσε μια δίκη στο διαιτητικό δικαστήριο, όπου είχαν προσφύγει τα Ελληνικά Ναυπηγεία κατά του ελληνικού δημοσίου».
Η απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου εκδόθηκε ωστόσο, όπως είπε ο κ. Πιτσιόρλας. Το ελληνικό δημόσιο θα ασκήσει προσφυγή διότι θεωρεί ότι «η απόφαση αυτή αντιβαίνει προς το κοινοτικό δίκαιο» και «επιπλέον έχουμε επιστολές από την Ε.Ε. που μας καλούν να αγνοήσουμε την απόφαση αυτή και να προσφύγουμε για την ακύρωση της». Σχετικά δε, κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής το σχετικό έγγραφο, στο οποίο αναφέρεται ότι «αντιβαίνει σε κανόνες δημόσιας τάξεως του ευρωπαϊκού δικαίου». Πρόκειται για μια πρωτοφανή απόφαση, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Πιτσιόρλας σχολίασε ότι «με τη συγκεκριμένη ιδιοκτησία των ναυπηγείων δεν μπορούμε να βρούμε άκρη, δεν μπορούμε να κάνουμε κανένα διάλογο, διότι χωρίς να έχει βάλει μια δραχμή, έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα, έχει εγκαταλείψει τα ναυπηγεία και έχει εμποδίσει να υλοποιηθούν οι συμφωνίες που είχαν γίνει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Έχει την απόλυτη ευθύνη για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα ναυπηγεία.
Και μόνο για το γεγονός ότι έχουν να υποβάλουν οικονομικές καταστάσεις τέσσερα χρόνια, θα έπρεπε με απόφαση υπουργική να κλείσουν τα ναυπηγεία» επισήμανε.
Παρατήρησε δε, ότι «η πλευρά Σάφα είναι υπόλογη απέναντι στο ελληνικό δημόσιο, γι’ αυτό προσέφυγε το ελληνικό δημόσιο σε δεύτερη διαιτησία, ζητώντας αποζημιώσεις ύψους περίπου 6 δισεκατομμυρίων από τον κ. Σάφα. Θα δούμε την εξέλιξή της. Θα συνεχιστεί αυτή η διαιτησία».
Απαντώντας σε ερώτηση του τομεάρχη ‘Αμυνας της ΝΔ, Βασίλη Κικίλια, για τη στρατιωτική συμφωνία που επιτεύχθηκε επί υπουργίας κ. Χατζηδάκη για τη μεταγραφή του προβλήτα 5 στο ελληνικό δημόσιο, ο κ. Πιτσιόρλας διευκρίνισε ότι «τα ναυπηγεία προσπάθησαν να μπλοκάρουν την αξιοποίηση μετά τη στρατιωτική συμφωνία και ματαίωσαν την υλοποίηση της στρατιωτικής συμφωνίας. Αυτό αποτελεί βασική ευθύνη των ναυπηγείων, γιατί θέλουν να κρατήσουν τη δεξαμενή και θέλουν το ελληνικό δημόσιο να αναλάβει να πληρώσει τις κρατικές ενισχύσεις και αυτοί να λειτουργούν το ναυπηγείο».
Καταλήγοντας, ο κ. Πιτσιόρλας σχολίασε ότι «προφανώς δεν είναι βέβαιο το αποτέλεσμα. Όμως, έχει τις πιο πολλές πιθανότητες να βρούμε λύση και τις πιο πολλές πιθανότητες να επιλύσουμε τον «βραχνά» των κρατικών ενισχύσεων. Καταλαβαίνουμε το ρίσκο που αναλαμβάνουμε, αλλά αυτό είναι και δουλειά της κυβέρνησης. Αν κάναμε κάτι άλλο, θα ακολουθούσαμε μια πεπατημένη, να συνεχίσουμε να επιβαρύνουμε το ελληνικό δημόσιο και να έχουμε τους εργαζόμενους σε αβεβαιότητα».
Όσον αφορά στα ναυπηγεία της Σύρου, ο κ. Πιτσιόρλας γνωστοποίησε ότι έχει ολοκληρωθεί η «επί της ουσίας συμφωνία με την ΟΝΕΧ και περιμένουμε να μας έρθει η επίσημη προσφορά».
Στους στόχους των προτάσεων της κυβέρνησης για τη λύση του προβλήματος και αναβίωση της ναυπηγοεπισκευής «με σταθερότητα», αναφέρθηκε ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας Δημήτρης Βίτσας – και με αφορμή την πρόταση της πλευράς Σαφα μετά την απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου, ξεκαθάρισε ότι «συμφωνίες, σε αυτό το επίπεδο, δεν κάνουμε». Όπως είπε, το σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει:
– Τα ναυπηγεία να παραμείνουν ανοιχτά και εν λειτουργία.
– Οι εργαζόμενοι που ήταν οι πρώτοι που την πάθαιναν κάθε φορά που «βρίσκαμε» λύση, το «βρίσκαμε» μέσα σε εισαγωγικά, γιατί πάντοτε οι λύσεις που βρίσκονταν στο τέλος τις πλήρωναν το ελληνικό Δημόσιο πρώτα, και δεύτερον οι εργαζόμενοι, όχι ιεραρχικά, μαζί και οι δύο.
Διερωτωμενος εάν υπάρχει βεβαιότητα για λύση με σταθερότητα, ο κ.Βίτσας εξήγησε ότι «αυτό έχει να κάνει, όχι μόνο με την απόφαση του δικαστηρίου, αλλά και με ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα, με το «τι θα γίνει με τα ναυπηγεία», με το γεγονός ότι τα ναυπηγεία παγκοσμίως έχουν ξεπεράσει την κρίση τους, και η ναυπηγική βιομηχανία είναι μια δυναμική βιομηχανία σε όλο τον κόσμο, ότι υπάρχει μετατόπιση της ναυπηγικής βιομηχανίας από την Άπω Ανατολή προς τις ευρωπαϊκές χώρες, ότι υπάρχουν προγράμματα σε επίπεδο Ε.Ε. που αναθερμαίνουν τον εμπορικό στόλο κάθε χώρας σε αυτήν την κατεύθυνση, και ότι χθες, ανάμεσα στα άλλα, ψηφίστηκε και η συμφωνία σε επίπεδο Ε.Ε., «αυτονομίας και συμπληρωματικότητας», η οποία δημιουργεί και καινούργιες δυνατότητες. Άρα έχουμε πολύ ισχυρές ελπίδες, αλλά δεν είναι μόνο οι ελπίδες για να κλείσουμε αυτό το πράγμα. Είναι και η αποφασιστικότητα, αλλά και ο επαγγελματικός ρυθμός που δείχνεις πάνω σ’ αυτή τη δουλειά. Αυτό είναι το ζήτημα, και πάνω σε αυτό τον τρόπο αν θέλετε προχωράμε» ανέφερε σχετικά ο αναπληρωτής υπουργός. Δήλωσε δε, την ετοιμότητα της κυβέρνησης να ενημερώσει αναλυτικά και τα κόμματα για τις εκθέσεις του νομικού συμβουλίου του κράτους σχετικά με την προσφυγή, όταν «πάμε για μία οριστική λύση».
«Τώρα αν η ζωή στο τέλος δικαιώνει τον κ. Τασούλα ή τον κύριο Βενιζέλο, απλά θυμάμαι τη συζήτηση του 2010 στη Βουλή, καλό είναι να τα θυμάστε, αν το δικαιώνει αυτό είναι άλλο ζήτημα ή τον κύριο Βασιλάτο, για παράδειγμα. Αυτό είναι μια άλλη υπόθεση πολιτικού χαρακτήρα – πάντως είναι σίγουρο ότι ο νόμος του 2010 δεν έλυσε το πρόβλημα» σχολίασε περαιτερω.
Αναφερόμενος στην πρόταση της κυβέρνησης για τα ναυπηγεία, ο κ. Βίτσας είπε πως «πηγαίνουμε στα δικαστήρια, μπαίνουν τα ναυπηγεία σε ειδική εκκαθάριση, εξασφαλίζουμε τη λειτουργία τους για ένα χρόνο, και μέσα σε αυτό οριστικοποιούμε τις προϋπάρχουσες ή τις νέες διαδικασίες για το τι θα γίνει με τα ναυπηγεία».
Αναφερόμενος στο ιστορικό των ναυπηγείων, ο κ. Βίτσας σχολίασε λέγοντας ότι «τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν από τη γέννησή τους οσμή προβλήματος, ακόμα και σκανδάλου. Από το πώς έγινε η εκχώρηση εκτάσεων γύρω από τα ναυπηγεία, δημόσιων και ιδιωτικών, μέχρι πού να παίζεται και ο όρος σοσιαλισμός πάνω στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Τη θυμάστε αυτή την ιστορία, όπου το 49% των ναυπηγείων να ανήκει στους εργαζομένους;» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Όσον αφορά στην υπόθεση των υποβρυχίων σχολίασε: «Δίνονται τα ναυπηγεία σε αυτή την εταιρεία δωρεάν στην ουσία. Ξέρετε πόσο δωρεάν; 1 δισ. δραχμές, αλλά με την υλοποίηση αυτού του προγράμματος».
Αναφερόμενος στις ενέργειες της πλευράς Σάφα, ο κ. Βίτσας ανέφερε:
-Το 2012, ο κ. Σάφα δεν σταματάει κάθε πληρωμή στα Ναυπηγεία, δεν σταματάει κάθε εργασία γιατί το ελληνικό κράτος δεν ήταν εντάξει.
– Ο κ. Σάφα έχει πάρει περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ από το ελληνικό κράτος χωρίς να κάνει τίποτα.
– Από το 2012 και μετά, έχουμε πια διοικητικά δικαστήρια και μη πληρωμές
– Ο κ. Σάφα χρωστάει στους εργαζομένους 155 εκατομμύρια ευρώ.
«Η συμφωνία ανάμεσα στο ελληνικό κράτος (διά του πολεμικού ναυτικού) και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά- για να ξέρουμε και πώς ζουν τα ναυπηγεία αυτή τη στιγμή – και με τη συμβολή και με την ενεργό συμμετοχή σχεδόν του συνόλου του κοινοβουλίου, προεκτείνουμε αυτό το πρόγραμμα, το οποίο με τροπολογίες φτάνει μέχρι το τέλος του 2017» ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός.
Για τη διαιτητική απόφαση γνωστοποίησε ότι «του επιδικάζει 154 εκατομμύρια, συν 6% επιτόκιο και τον Ο.Σ.Ε. και από αυτά που του επιδικάζει όλα είναι μαχητά».
Τώρα η πλευρά Σάφα, όπως είπε, δηλώνει: «Δώστε μου στα 200 εκατ. ευρώ, δώστε μου και 800 εκατ. ευρώ για τα 2 υποβρύχια με την αλλαγή της στρατιωτικής συμφωνίας – από 3 τύπου 209, σε δύο καινούργια 214 – και είμαστε ωραίοι και φίλοι και λειτουργούν τα ναυπηγεία».«Συμφωνίες, σε αυτό το επίπεδο, δεν κάνουμε» διευκρίνισε ο κ. Βίτσας.
Αυριο στο Παρίσι θα διεξαχθεί η γενική συνέλευση των μετόχων των Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε., της ΕΝΑΕ δηλαδή, των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ώστε να εγκριθούν οι οικονομικές καταστάσεις του 2012, 2013, 2014, 2015 και 2016.
πηγη:ΑΠΕ