Του Απόλλωνα Λεονταρίτη
Με τη διαδικασία των ετήσιων κρίσεων να ολοκληρώνεται και την εκ βάθρων αλλαγή στην κορυφή της ηγεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, η επόμενη μέρα έχει ήδη έρθει και μαζί της οι προκλήσεις σε σειρά επιχειρησιακών και λειτουργικών ζητημάτων, τα οποία απαιτούν την άμεση προσοχή των νέων Αρχηγών Γενικών Επιτελείων.
Στον Στρατό Ξηράς, ο νέος Α/ΓΕΣ αντιστράτηγος Αλκιβιάδης Στεφανής, διοικητής έως τώρα του Γ’ Σώματος Στρατού/ NRDC-GR, ξεκίνησε από σήμερα κιόλας την πρώτη του επίσκεψη σε «ευαίσθητες» περιοχές του Αν. Αιγαίου προκειμένου να δώσει τις κατευθύνσεις και οδηγίες σε ότι αφορά την οργάνωση και λειτουργία προκεχωρημένων μονάδων που είναι επιφορτισμένες με την προστασία τους.
Φυσικά η επικαιροποίηση επιχειρησιακών σχεδίων είναι μια διαρκής διαδικασία η οποία τα τελευταία χρόνια κατέστη επιβεβλημένη τόσο από την ολοένα αυξανόμενη τουρκική προκλητικότητα όσο και από τις γενικότερες επιπτώσεις από το πρόβλημα της μειωμένης απόδοσης κλάσεων στρατεύσιμων σε συνδυασμό με τις περικοπές στον προϋπολογισμό του ΓΕΣ που επιβάλει νέα σχήματα, προκειμένου να αυξηθεί η επάνδρωση και ισχύ πυρός των μονάδων.
Ειδικότερα η περικοπή του λειτουργικού προϋπολογισμού (εκπαιδεύσεις, καύσιμα, πυρομαχικά εκτός έδρας επιδόματα για το προσωπικό και παντός άλλου είδους ανελαστικές λειτουργικές ανάγκες), ο οποίος έχει φτάσει μόλις τα 210εκ Ευρώ, την στιγμή που οι βασικές ανάγκες απαιτούν τη δαπάνη 600 εκ Ευρώ έχει προφανώς δυσμενείς επιπτώσεις για την επιχειρησιακή ετοιμότητα.
Παρόλα αυτά ο ΕΣ έχει καταφέρει να διατηρήσει υψηλή διαθεσιμότητα σε μέσα και οπλικά συστήματα, κάτι που οφείλεται πρωτίστως στις προσπάθειες του προσωπικού. Στον τομέα αυτό η ηγεσία θα πρέπει να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε η παρούσα κατάσταση να διατηρηθεί και να βελτιωθεί με έμφαση στο έμψυχο υλικό.
Στην προσπάθεια εξοικονόμησης πόρων, καθοριστικό είναι το έργο που παράγουν τα Εργοστάσια Βάσης του ΕΣ με υπηρεσίες και αποτέλεσμα που σε διαφορετική περίπτωση θα απαιτούσε τη δαπάνη 600.000 ευρώ (αν οι ίδιες εργασίες γινόταν στο εξωτερικό). Και αυτός λοιπόν ένας τομέας που θα πρέπει να δοθεί έμφαση προκειμένου να αξιοποιηθούν πλήρως όλες οι δυνατότητες που υπάρχουν διαθέσιμες.
Σε ότι αφορά τον επιχειρησιακό σχεδιασμό προτεραιότητα παραμένει η αντιμετώπιση σημειακού επεισοδίου με υψηλή ικανότητα άμεσης ανταπόκρισης σε ελάχιστο χρόνο. Η προσπάθεια αυτή θα πρέπει να επικεντρωθεί κυρίως στα νησιά με γνώμονα την ενίσχυση ικανότητας των τοπικών μονάδων σε ταχεία και πρωτίστως ισχυρή ανταπόκριση σε οποιαδήποτε αιφνιδιαστική εχθρική ενέργεια.
Προφανώς το επίμαχο ζήτημα της διακοπής λειτουργίας μονάδων για περιστολή δαπανών είναι μια επίπονη διαδικασία που παραμένει σε εκκρεμότητα εδώ και πολύ καιρό και κάποια στιγμή επιτέλους θα πρέπει να εφαρμοστεί προς όφελος του στρατεύματος – έστω και αν είναι δυσάρεστη σε μερικούς.
Σε ότι αφορά τα σενάρια μείωσης της οροφής του προσωπικού που κατά καιρούς ακούγονται, η νέα ηγεσία δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να επιτρέψει εκπτώσεις καθόσον γνωρίζει πολύ καλά την απειλή που άλλωστε προσδιορίζεται από την Πολιτική Εθνικής Άμυνας.
Οι ανάγκες στο Πεζικό εξακολουθούν να παραμένουν πολύ μεγάλες για ένα καθαρόαιμο ΤΟΜΑ, που ελπίζεται ότι θα ενταχτεί κάποια στιγμή μελλοντικά στις μονάδες Μ/Κ Πεζικού, αναβαθμίζοντας την ευκινησία και τον όγκο πυρός. Παλαιότερες προσπάθειες που είχαν γίνει με ΤΟΜΑ τύπου MARDER από την Γερμανία αλλά και Μ-2A2 Bradley από τις ΗΠΑ δυστυχώς δεν απέδωσαν με αποτέλεσμα ο ΕΣ να αντιμετωπίζει μέχρι σήμερα την έλλειψη τους σε μονάδες πρώτης γραμμής.
Το γνωστό ζήτημα στις διαθεσιμότητες στα νεοαποκτηθέντα τακτικά μεταφορικά ελικόπτερα ΝΗ-90 της Αεροπορίας Στρατού επίσης απασχολεί την ηγεσία του ΓΕΣ, καθώς το πρόβλημα του FOS παραμένει σε εκκρεμότητα ενώ θα πρέπει να επιλυθεί οριστικά και το πρόβλημα παραλαβής των υπολοίπων 9 ελικοπτέρων, προκειμένου η μεταφορική ικανότητα της Αεροπορίας Στρατού να ενισχυθεί για να αντιμετωπίσει τις αυξημένες απαιτήσεις.
Όλα τα παραπάνω φυσικά δεν αποτελούν κάτι νέο αλλά μάλλον είναι «χθεσινά νέα» για την ηγεσία του ΓΕΣ και φυσικά για όσους ασχολούνται με την κατάσταση που επικρατεί σε μια από τις πλέον νευραλγικές Διευθύνσεις Όπλων του ΕΣ.
Οι τεράστιες απαιτήσεις που απορρέουν από το επιχειρησιακό φάσμα αποστολών αεροκίνησης, την διαρκή προσφορά στο κοινωνικό σύνολο και τις δεδομένες ανάγκες στην εκπαίδευση χειριστών έχουν οδηγήσει σε κατακόρυφη άνοδο του προσφερόμενου πτητικού έργου που είναι δυστυχώς αντιστρόφως ανάλογο της μέριμνας που απολαμβάνει η υπηρεσία σε ενίσχυση προσωπικού, χρηματοδότηση και νέα μέσα.
Τέλος η πρόκληση της διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών από τα παράλια της Τουρκίας στα νησιά του Αν. Αιγαίου, αποτέλεσε μια μεγάλη πρόκληση που δεν άφησε ανεπηρέαστες τις ΕΔ, καθώς τουλάχιστον σε 4 νησιά (Φαρμακονήσι, Αγαθονήσι, Καλόλιμνος Παναγιά) προσωπικό του ΕΣ, κλίθηκε να διαχειριστεί μεγάλο αριθμό μεταναστών.
Το πρόβλημα στη φάση που διανύουμε βρίσκεται σε ύφεση αν και η πιθανότητα επανεμφάνισης του μέσα στους επόμενους μήνες, παραμένει δυστυχώς ακόμη ρεαλιστική, ειδικά στην περίπτωση που η Τουρκία προχωρήσει σε μονομερείς ενέργειες.