Σενάρια χρήσης της βάσης του Ακτίου για την επιτήρηση του εναέριου χώρου της Συρίας και την ομαλή διεξαγωγή των αεροπορικών επιχειρήσεων, φέρνει στο φως της δημοσιότητας το γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων DPA.
Τα σενάρια προκύπτουν από την απαγόρευση χρήσης της βάσης του Ιντσιρλίκ στη Γερμανία, κάτι που δημιουργεί προβλήματα στην από αέρος παρακολούθηση των πτήσεων πάνω από την Συρία.
Σύμφωνα τηλεγράφημα του ΑΠΕ το ΝΑΤΟ σχεδιάζει μείωση των ωρών πτήσης των αεροπλάνων τύπου Awacs πάνω στον εναέριο χώρο της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης.
Οι ΗΠΑ έχουν ζητήσει την ενίσχυση του αγώνα κατά του Ισλαμικού Κράτους και για το λόγο αυτό θα αξιοποιηθούν στρατιωτικές προτάσεις να χρησιμοποιηθούν 720 ώρες πτήσεις των Awacs από τις προβλεπόμενες για την παρακολούθηση του εναέριου χώρου της Εσθονίας, της Λιθουανίας και της Πολωνίας. Η εναέρια παρακολούθηση στις χώρες αυτές λόγω Ρωσίας κρίνεται επί του παρόντος λιγότερο σημαντική από τον αγώνα κατά του Ισλαμικού κράτους.
Οι ΗΠΑ έχουν ζητήσει συνολικά να διατεθούν 1080 ώρες πτήσεις των Awacs για τα σκοπό αυτό. Στις 720 ώρες που αφαιρούνται από την ανατολική Ευρώπη θα μπορούσαν να προστεθούν και 360 ακόμα από τις προβλεπόμενες για την παρακολούθηση του τουρκικού εναέριου χώρου.
Τα σχέδια του ΝΑΤΟ προβλέπουν την παρακολούθηση του εναέριου χώρου της Συρίας και του Ιράκ με αεροπλάνα τύπου awacs, εφοδιασμένα με υπερσύγχρονα ραντάρ και την πιο εξελιγμένη τεχνολογία.
Ως ιπτάμενα κέντρα επιχειρήσεων για βομβαρδισμούς δεν πρόκειται πάντως να χρησιμοποιηθούν τα αεροπλάνα αυτά του ΝΑΤΟ.
Σύμφωνα με στρατιωτικούς κύκλους, τους οποίους επικαλείται το DPA, τα Awacs θα ξεκινούν από το Ικόνιο της Τουρκίας. Πιθανή είναι όμως και η χρησιμοποίηση των αεροδρομίων του Ακτίου στην Ελλάδα και του Τράπανι της Ιταλίας.
Μια τέτοια παρέκκλιση θα μπορούσε λ.χ. να καταστεί αναγκαία αν η Τουρκία εξακολουθήσει να αρνείται την άδεια σε Γερμανούς βουλευτές να επισκεφτούν τη βάση του Ιντσιρλίκ λόγω της αναγνώρισης της γενοκτονίας των Αρμενίων από τη Μπούντεστακ.
Τα Awacs σταθμεύουν στη γερμανική πόλη Γκάιλενκίρχεν (Geilenkirchen) κοντά στο Ααχεν και οι χειριστές τους είναι κατά το ένα τρίτο Γερμανοί, ενώ χρειάζεται προηγουμένως και η έγκριση του γερμανικού κοινοβουλίου για τη συμμετοχή τους στις επιχειρήσεις αυτές.