Της ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΜΑΞΟΥΡΗ
Το ατύχημα με το Απάτσι που συγκλόνισε όλη την Ελλάδα, έγινε στο πλαίσιο της άσκησης “Σάρισα 2016”, δηλαδή στην προσπάθεια που καταβάλλουν οι Ένοπλες Δυνάμεις για να παραμείνουν ετοιμοπόλεμες παρά την κρίση που μαστίζει τη χώρα.
Η εκπαίδευση είναι σκληρή και κάτω από δύσκολες συνθήκες, καθώς αφενός έχουν κοπεί τα “περιττά” σε όλες τις Μονάδες για εξοικονόμηση χρημάτων, αφετέρου έχουν περικοπεί και οι μισθοί των στρατιωτικών σχεδόν κατά 40%.
Παρόλα αυτά η προσπάθεια να διατηρηθεί υψηλό το επίπεδο ασφαλείας και το επίπεδο της διαθεσιμότητας των ελικοπτέρων είναι ιδιαίτερα μεγάλη.
Συμπτωματικά, λίγο πριν το ατύχημα το Onalert.gr είχε συναντήσει δυο πιλότους “Απάτσι” στην επίδειξη που έκαναν στο Athens Flying Week στην Τανάγρα.
Το πιο σημαντικό για την ασφάλεια των πιλότων δεν είναι τόσο το ίδιο το ελικόπτερο, όσο η εμπιστοσύνη που πρέπει να έχουν ο ένας στον άλλον. Η εμπιστοσύνη αυτή είναι τυφλή για να έχουν μια ασφαλή προσγείωση. “Πρέπει να εμπιστεύεσαι τη ζωή σου στον άλλον για να έχεις μια ασφαλή προσγείωση’’ λένε χαρακτηριστικά ο Νίκος Βορνίτης και ο Ζώης Δημητριάδης. Η απογείωση είναι προαιρετική, η προσγείωση όμως είναι υποχρεωτική”, είναι το αγαπημένο τους απόφθεγμα.
Η εμπειρία είναι κάτι που κτίζεται μέσα από ένα γκρουπ ασκήσεων, καθήκοντα και επιχειρήσεις αλλά και μέσα από την εμπειρία των παλαιότερων που βάζουν τα θεμέλια της εκπαίδευσης σου” υποστηρίζει ο Ζώης Δημητριάδης ενώ, ο Νίκος Βορνίτης συμπληρώνει: “το πιο σημαντικό από όλα και αυτό που λένε πάντα σε κάθε πτήση οι πιλότοι είναι οι ασφαλείς προσγειώσεις Η καλή προσγείωση είναι πιο σημαντική και από την απογείωση. Για αυτό ακριβώς το λόγο οι πιλότοι μεταξύ τους λένε ‘’ Καλή προσγείωση’’. Έχουμε χρέος να προσγειωθούμε με ασφάλεια στο έδαφος και στην οικογένεια μας’’
Αργίες, Σαββατοκύριακα και Χριστούγεννα δεν υπάρχουν στην ουσία για τους πιλότους. Η μονάδα 365 μέρες τον χρόνο κάνει επιχειρησιακή εκπαίδευση. Όταν μια ομάδα αναλαμβάνει μια συγκεκριμένη άσκηση για παράδειγμα είναι και πρέπει να είναι αφοσιωμένη, 24/7 .
‘’Είμαστε ο ορισμός του ψωμί και αλάτι’’ είπαν. Γνωρίζονται πάνω από 11 χρόνια μεταξύ τους καθώς έχουν πετάξει πολλές φορές στο πλαίσιο της επιχειρησιακής εκπαίδευσης. ‘’Γιατί το να πετάς με κάποιον νύχτα , 3 η ώρα τα χαράματα σε άσκηση ουσιαστικά σημαίνει ότι εμπιστεύεσαι την ζωή σου στον άλλον ‘’ λέει ο Ζώης Δημήτριάδηςς.
Στο ‘’Απάτσι’’ δεν βλέπεις καν τον άλλον, επειδή είναι ο ένας μπροστά και ο άλλος πίσω για αυτό ακριβώς η εμπιστοσύνη είναι πολύ σημαντική. Η εικόνα που δίνουν είναι τρομερή. Στηρίζεται ο ένας στον άλλον. Δεν είναι υπερβολή ότι εμπιστεύονται ο ένας τον άλλον απόλυτα. Επιπλέον, με τον ίδιο τρόπο εμπιστεύονται και τον τεχνικό, που συντονίζει το ελικόπτερο. Γιατί ακόμα και ο τεχνικός που τους δίνει το ανταλλακτικό στην ομάδα είναι εξαιρετικά σημαντικό για την προσγείωση.
Επιπλέον, τονίζουν ότι η Ταξιαρχία της Αεροπορίας Στρατού , δεν έχει ως περιοχή ευθύνης ένα νομό, αλλά ολόκληρη τη χώρα, γεγονός το οποίο προσδίδει ακόμα μεγαλύτερη ευθύνη στο έργο της. Μπορεί να επιχειρεί από τα Βόρεια σύνορα, μέχρι τα νότια, τα δυτικά και τα ανατολικά. Δηλαδή ελικόπτερα όλων των ειδών από τα Σινούκ μέχρι και τα ‘’Απάτσι’’, γενικά όλος ο στόλος ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορούν να βρεθούν από το πιο βορειοανατολικό σημείο μέχρι οπουδήποτε…
Τέλος, όσο για το αν έχουν ‘’καρδιοχτυπήσει’’ ποτέ από φόβο εν ώρα επιχειρησιακής πτήσης σε ‘’Απάτσι’’ είπαν ότι σημασία δεν έχει πόσες φορές έχει γίνει αυτό και πόσο συχνά αλλά περισσότερο το γεγονός ότι τα τελευταία 3 χρόνια υπάρχουν 3 στήλες δύο μέτρων στο Στεφανοβικείο, η οποία τρίτη στήλη σιγά σιγά γεμίζει… Για αυτό ακριβώς το λόγο η εμπιστοσύνη είναι το κλειδί σε μια ασφαλή πτήση και φυσικά για μια ασφαλή προσγείωση. Ψυχραιμία, εμπιστοσύνη και ηρεμία είπαν ότι είναι το μυστικό, γιατί ο φόβος δεν πρέπει ποτέ να είναι η πυξίδα σου.
Στέλνουν μάλιστα το δικό τους μήνυμα μέσα από το Onalert.gr στους δυο συναδέλφους τους, το πλήρωμα του Pegasus AH64A: “ στον Θωμά και στο Λάμπρο! Καλές προσγειώσεις!»