Την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα καινούργια κοιτάσματα που έχουν ανακαλυφθεί στην Ανατολική Μεσόγειο (Ισραήλ και Κύπρο) μελετά η ΔΕΠΑ Σύμφωνα με τα πρώτα συμπεράσματα, η κατασκευή του αγωγού, από την Ανατολική Μεσόγειο μέσω Κρήτης στην ηπειρωτική Ελλάδα και από εκεί στην Ιταλία ή και τη Βουλγαρία είναι τεχνικά εφικτή και οικονομικά βιώσιμη.
Αυτά ανέφερε ο διευθυντής διεθνών δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ, Κ. Καραγιαννάκος, μιλώντας σε συνέδριο του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Θυμίζουμε ότι ο κ. Καραγιαννάκος είχε διαδεχθεί τον Ευ. Χωραφά στο Πεντάγωνο, όταν είχε αναλάβει υπουργός Αμυνας ο Γ. Παπαντωνίου μετά τον Α. Τσοχατζόπουλο, ως διευθυντής του επιτελείου υπουργού (ΕΠΥΕΘΑ).
Από τη θέση του στη ΔΕΠΑ, πλέον, ο κ. Καραγιαννάκος σημείωσε ότι «η τιμή του αερίου, αφού υπολογιστούν τα κόστη μεταφοράς μέσω του υποθαλάσσιου αγωγού θα είναι ανταγωνιστική στις χώρες όπου θα καταλήγει ο αγωγός. Θα είναι, συγκεκριμένα, ανταγωνιστική και προς το κόστος του αερίου που θα προέρχεται από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν».
Τέσσερις υποψήφιοι αγωγοί διεκδικούν το αέριο του Σαχ Ντενίζ. Το σχέδιο που θα επιλεγεί αναμένεται να ανακοινωθεί από την Κοινοπραξία εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ ως το τέλος του έτους.
Ο διευθυντής διεθνών δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ αναφέρθηκε ιδιαίτερα στα πλεονεκτήματα του αγωγού ITGI (Τουρκία-Ελλάδα-Ιταλία) στον οποίο συμμετέχει η Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι είναι το πλέον ώριμο έργο, έχει εξασφαλίσει περιβαλλοντικές άδειες στην Ιταλία και την Ελλάδα και ρυθμιστικές άδειες από την ΕΕ, διεκδικεί χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ύψους 150-200 εκατ. ευρώ και έχει δυνατότητα επαύξησης της μεταφορικής ικανότητας από 9 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως προς Ιταλία σε 16 δισ. και από 3 δισ. προς Βουλγαρία σε 5 δισ.
Η ΔΕΠΑ μελετά τις δυνατότητες δημιουργίας μιας περιφερειακής εμπορικής εταιρείας από κοινού με την ιταλική Edison και τις εταιρείες φυσικού αερίου της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Σερβίας, που θα διαπραγματευθεί συμβάσεις προμήθειας αερίου και θα δραστηριοποιηθεί στην περιοχή.
«Η Κοινοπραξία εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ θα επενδύσει 22 δισ. δολάρια στο κοίτασμα και χρειάζεται εξασφαλίσεις ότι το αέριο θα φθάσει στη Δυτική Ευρώπη», ανέφερε ο κ. Ρ. Σκούφιας, στέλεχος της κοινοπραξίας TAP που διεκδικεί επίσης το αέριο του ίδιου κοιτάσματος, αναφερόμενος έμμεσα στο πρόβλημα χρέους της χώρας.
Επεσήμανε ακόμη ότι η Κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχουν μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες όπως η Νορβηγικη Statoil, η EGL, η Eon προτίθεται να επενδύσει 1,5 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, γεγονός που αποτελεί, όπως είπε, πολύ ενθαρρυντικό μήνυμα για τη χώρα στη συγκεκριμένη περίοδο.
Πρόσθεσε ότι ο αγωγός θα δημιουργήσει 2000 νέες θέσεις εργασίας και ότι έχει μεγαλύτερες δυνατότητες επαύξησης της μεταφορικής ικανότητας, από 10 σε 20 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως επειδή διέρχεται από μικρότερα βάθη στην Αδριατική.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:
Κι όμως!Συζητάμε ηλεκτροδότηση νησιών μας από Τουρκία!!!
Διεθνής διαγωνισμός για χαλκό και χρυσό στο Κιλκίς. Στα 11 δισ. η αξία των κοιτασμάτων!