Του Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗ
Tην Γενική επισκευή ενός ελικοπτέρου »Αγκουστα Μπέλ 212» του Πολεμικού Ναυτικού για πρώτη φορά από το 307 Τεχνικό Συγκρότημα Υποστηρίξεως Αεροπορικού Υλικού (307 ΤΣΥΑΥ) του Στρατού Ξηράς στο Στεφανοβίκειο ανακοίνωσε το ΓΕΣ- μάλιστα έγινε και ειδική τελετή παρουσία των Αρχηγών ΓΕΣ και ΓΕΝ κκ Αθ. Τσέλιου και Ε.Αποστολάκη , αντιστοίχως.
Παράλληλα με το πολύ ενδιαφέρον – και ελπιδοφόρο – στοιχείο της συνεργασία των δυο κλάδων, το ΓΕΣ δια πηγών του ανακοίνωσε ότι οι εργασίες συντήρησης κόστισαν 115.000 ευρώ, την στιγμή που, όπως ανέφεραν, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) ζητούσε 550.000 ευρώ.
Σίγουρα η διαφορά εντυπωσιάζει- και μάλιστα πολύ. Καθιστά όμως ακόμα πιο πολύ αναγκαία την άποψη και της »άλλης» πλευράς,αν τα πράγματα έχουν έτσι ή πίσω από τις γενικότητες κρύβονται κρίσιμες λεπτομερείς που διαφοροποιούν τους υπολογισμούς και καθιστούν όχι ευθείες τις συγκρίσεις.
Ρωτήσαμε λοιπόν την ΕΑΒ αν πράγματι είχε υποβάλει τέτοια προσφορά. Με μικρή επιφύλαξη για την ακρίβεια του ποσού , αυτό επιβεβαιώθηκε από αρμόδιο στέλεχος της κρατικής εταιρίας, ωστόσο είχε και αυτός – όπως και εμείς- το εύλογο ερώτημα αν συγκρίνουμε ίδια πράγματα. Και έθεσε τα ερωτήματα : Στα 115.000 ευρώ του 307 ΤΣΥΑΥ περιλαμβάνει πιστοποιημένη εργασία πλήρους Εργοστασιακής Συντήρησης; Περιλαμβάνει κατέβασμα και πλήρη έλεγχο και επισκευή των δυναμικών παρελκομένων, των στροφείων, κινητήρων κλπ ; Περιλαμβάνει πλήρη ειδικά βαψίματα και – πρόσθεσαν – ό,τι τέλος πάντων άλλο έχει η λίστα εργασιών, υλικών, ελέγχων δοκιμών κλπ κλπ με πιστοποίηση. »ΜΕ ΔΥΟ ΛΌΓΙΑ ,πρόσθεσε, ΣΥΓΚΡΙΝΟΥΜΕ ΜΗΛΑ ΜΕ ΜΗΛΑ ή ΜΗΛΑ ΜΕ ΑΧΛΆΔΙΑ;»
Μεταφέραμε τα ερωτήματα αυτά και το κλίμα στους αρμόδιους του ΓΕΣ αλλά δεν ήταν σε θέση να μας απαντήσουν άμεσα – παρόλο που τα ποσά ( 115.000 και 550.000) τα είχαν σε πρώτη ζήτηση.Θα ρωτήσουν και θα μας πουν αύριο. Τα ίδια ερωτήματα ετέθησαν και στο ΓΕΝ και αναμένουμε.
Και μεταφέρουμε και μερικά άλλα ερωτήματα που μας …ήρθαν από τα »μέσα», από στρατιωτικούς : Υπολόγισαν- και πόσο – την αξία της εργατοώρας των στρατευμένων νέων που χρησιμοποιούνται εκεί – στο Στεφανοβίκειο – για να κάνουν σκοπιές 24 ωρες το 24ωρο 7 μέρες την εβδομάδα; Υπολόγισαν τη εργατοώρα του φαντάρου μάγειρα, του φαντάρου σκουπιδιάρη, του φαντάρου ηλεκτρολόγου, κ.ο. κ.; Υπολόγισαν ότι στο προσωπικό που εργάστηκε – πλην πολιτικών υπαλλήλων τεχνικών – δεν πλήρωσαν ΙΚΑ, …ΜΙΚΑ κλπ; Υπολόγισαν ότι πολλούς από τους Υπαξιωματικούς και Αξιωματικούς »υποχρέωσαν» να δουλέψουν εκτός ωραρίου και με εντατικοποίηση της εργασίας για να τελειώσει η δουλειά; Για τις εργασίες – τον συνολικό τζίρο – πληρώθηκε ΦΠΑ; Πληρώθηκε φόρος;Υπολογίστηκε απόσβεση- αντικατάσταση εργαλείων και υποδομών;
Τα ερωτήματα – που μας έφθασαν – είναι πολλά ακόμα και αφορούν και τις δυο πλευρές. Όπως και οι επισημάνσεις – τα κρατούμε όλα για επεξεργασία.
Θα ρωτήσει κανείς – ή απλώς θα απορήσει – γιατί τόσος ντόρος;
Μα το »επιβάλλουν» τα ποσά ! Η διαφορά είναι τεράστια μεταξύ 115.000 και 550.000 ευρώ.Κάτι δεν στέκει! Είτε η ΕΑΒ υπερχρέωνε- οπότε ρωτάμε ώστε ότι και όσα αποκαλυφθούν να είναι πλήρως τεκμηριωμένα- είτε το ΓΕΣ ( οι εμπνευστές αυτής της ανάδειξης δηλαδή) ενδεχομένως να θέλουν να εντυπωσιάσουν, συγκρίνοντας( πιθανώς…) ανόμοια πράγματα.
Οι πτυχές είναι πολλές και πρέπει να τις δούμε. Και η ηγεσία της ΕΑΒ πρέπει να δει με προσοχή το κόστος της αλλά και να αξιολογήσει τις όποιες απαντήσεις έρθουν από το ΓΕΣ και το ΓΕΝ. Ίσως θα πρέπει να απαλλαγεί από κάποιες υπηρεσίες που δεν μπορεί να τις κάνει με όρους ανταγωνισμού.Να συνεταιρισθεί, να συνεργασθεί, να αποκτήσει »δορυφόρους» – συνεργάτες κ.ο.κ.- οι ίδιοι τα ξέρουν και μπορούν να τα βρουν.
Από την άλλη και η εύκολη εντυπωσιοθηρία – ισχύει για όποιον την εμπνεύστηκε – δεν οδηγεί πάντα σε καλά αποτελέσματα. Διότι η …τρόικα καραδοκεί και θα ζητά και άλλες απολύσεις , από την δήθεν …πανάκριβη, όπως θα πούνε,κρατική εταιρία. Και τη επομένη θα ψάχνουν να δώσουν …τα επιδόματα πείνας του ΟΑΕΔ, τα συσσίτια των απολυμένων κ.ο.κ
Ή να το πούμε ακόμα πιο απλά δεν θα μπορεί τότε ούτε μια απλή επισκευή/συντήρηση να κάνουμε στα μαχητικά αεροσκάφη, ή στα πυροσβεστικά αεροσκάφη. Θα τα πάμε στο κατά τα άλλα πολύ καλό ΤΣΥΑΥ;
Ή μήπως κάποιοι δεν θέλουν ούτε αυτό και θέλουν να κλείσουν ΕΝΤΕΛΩΣ την ΕΑΒ, όπως και τα ΕΑΣ για να πηγαίνουν τα αεροπλάνα μας στο εξωτερικό, όπως έκαναν με την ΤΕΧΝΙΚΗ ΒΑΣΗ της Ολυμπιακής;
‘Όλοι αυτοί θα πρέπει να ξέρουν όμως ότι στην …γωνιά περιμένουν οι ξένοι : Στους οποίους πριν 1-2 χρόνια στείλαμε ένα ελικόπτερο της Πολεμικής Αεροπορίας για επισκευή /συντήρηση με συμφωνία για π.χ. 1.000.000 ευρώ. Στο τέλος – με πολύ μεγάλη καθυστέρηση – έστειλαν τον τελικό λογαριασμό σχεδόν …τριπλάσιο! Οπότε ξαναρχίσαμε να στήνουμε εδώ την σχετική υποδομή….
Σίγουρα το θέμα δεν το έχουμε εξαντλήσει. Έχει πολλές πτυχές. Βάλαμε μερικές για συζήτηση και περιμένουμε απόψεις.
Ενα όμως πρέπει να καρατήσουμε : Όχι άλλη απο – βιομηχανοποίηση της χώρας!