Τα υπερελαφρά (Ultralights) είναι η εναλλακτική λύση για όσους θέλουν να πετάξουν με μικρότερο κόστος εκπαίδευσης και χρήσης εν σχέσει με τα κλασσικά αεροσκάφη της Γενικής Αεροπορίας.
Απλά ή… λιγότερο απλά –τα πιο σύγχρονα είναι κατασκευασμένα με χρήση σύνθετων υλικών– τα υπερελαφρά δεν παύουν να είναι… αεροπλάνα, αποτελώντας μια ιδιαίτερη κατηγορία αεροσκαφών της Γενικής Αεροπορίας που κερδίζει όλο και περισσότερους φίλους. Ο λόγος είναι απλός: είναι φθηνότερα να τα αγοράσει κανείς απ’ ότι π.χ. ένα Cessna 172 (το αεροπλάνο στο οποίο έχουν βγει solo αμέτρητοι πιλότοι κάτοχοι ερασιτεχνικού πτυχίου χειριστού) πιο απλά στην συντήρηση και το κυριότερο, το κόστος πτήσης και εκπαίδευσης των νέων χειριστών είναι πιο προσιτό.
Για να αποκτήσει κάποιος ερασιτεχνικό πτυχίο χειριστού ελαφρών αεροσκαφών (PPL) θέλει τουλάχιστον 200 ώρες σχολείο εδάφους και 45 ώρες πτήσης πριν περάσει τις απαιτούμενες εξετάσεις της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας –αν είναι καλός και έχει έφεση στην μάθηση δηλαδή. Αλλιώς, θα χρειαστεί κι άλλες ώρες.
Το υψηλό έως… απαγορευτικό, για τα περισσότερα βαλάντια, κόστος του αεροπορικού καυσίμου AVGAS 100LL σημαίνει ότι για την απόκτηση πτυχίου χειριστού θα πρέπει κανείς να έχει κοντά στα 8.000 ευρώ διαθέσιμα για να πραγματοποιήσει το όνειρό του. Σημειωτέον ότι οι τιμές διαφοροποιούνται αναλόγως αν η εκπαίδευση παρέχεται σε Σχολή Χειριστών Γενικής Αεροπορίας ή σε αεραθλητικό σωματείο (Αερολέσχη).
Αντιθέτως, για να μάθει κανείς να πετάει Ultralight το κόστος είναι σημαντικά μικρότερο (λιγότερο από 4.000 ευρώ) καθώς τα υπερελαφρά συνήθως καίνε καύσιμο αυτοκινήτου, έτσι η ώρα πτήσης είναι πιο οικονομική. Για τους τολμηρούς που θέλουν το «δικό τους» υπερελαφρό αεροσκάφος, οι τιμές για ένα καινούργιο Ultralight αρχίζουν από 45.000 ευρώ και μπορούν να αγγίξουν άνετα τις 80.000 ευρώ –αναλόγως πάντα του τύπου, του κινητήρα που «φοράει» και κυρίως, του εξοπλισμού (ραδιοβοηθήματα, ασύρματοι κλπ).
Όλα τα ελαφρά αεροσκάφη της Γενικής Αεροπορίας υπόκεινται στους περιορισμούς που θέτει ο κατασκευαστής και τα υπερελαφρά δεν αποτελούν εξαίρεση. Βεβαίως, πέραν των περιορισμών, οι χειριστές οφείλουν να σέβονται τις βασικές αρχές που διέπουν μια ασφαλή πτήση και τις οποίες μαθαίνουν από τις πρώτες κιόλας ώρες της εκπαίδευσης στο έδαφος.