Η Αυστραλία θα ηγηθεί της έρευνας στον απομακρυσμένο νότιο Ινδικό Ωκεανό για το αγνοούμενο επιβατικό αεροπλάνο των Μαλαισιανών Αερογραμμών, ανακοίνωσε σήμερα ο αυστραλός πρωθυπουργός, ενώ αυξάνονται τα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία η εξαφάνιση του αεροπλάνου ήταν μια επιμελώς σχεδιασμένη πράξη δολιοφθοράς ή αεροπειρατείας.
Το υπουργείο Μεταφορών της Μαλαισίας ανακοίνωσε επίσης σήμερα ότι θα αναπτύξει πλοία και αεροσκάφη στο «νότιο διάδρομο», καθώς αναπροσανατολίζει τις έρευνες για το αγνοούμενο αεροπλάνο.
«Σήμερα το Μαλαισιανό Βασιλικό Ναυτικό και η Μαλαισιανή Βασιλική Αεροπορία θα αναπτύξουν τις δυνάμεις τους στο νότιο διάδρομο», αναφέρεται στη δήλωση. Ο αποκαλούμενος «νότιος διάδρομος» εκτείνεται περίπου από την Ινδονησία μέχρι το νότιο Ινδικό Ωκεανό.
Το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών αναφέρει σε σημερινή δήλωσή του πως η Μαλαισία πρέπει να επεκτείνει «αμέσως» την έρευνα για το αεροπλάνο και πως ο πρεσβευτής της Κϊνας στη Μαλαισία συναντήθηκε σήμερα με τον μαλαισιανό υπουργό Εξωτερικών.
Περίπου τα δύο τρίτα των επιβατών του αγνοούμενου αεροπλάνου είναι Κινέζοι.
Τρεις γάλλοι αξιωματούχοι της αεροπορίας έφθασαν στην Κουάλα Λουμπούρ για να βοηθήσουν στις έρευνες για το αεροπλάνο, που έχει εξαφανισθεί εδώ και περισσότερο από μια εβδομάδα.
«Οι αξιωματούχοι θα μοιραστουν την εμπειρογνωμοσύνη τους και τις γνώσεις τους βάσει της εμπειρίας τους από την έρευνα για την πτήση 447 της Air France», αναφέρεται σε δήλωση του μαλαισιανού υπουργείου Μεταφορών.
Η πτήση 447 της Air France συνετρίβη στον Ατλαντικό Ωκεανό την 1η Ιουνίου 2009, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν οι 216 επιβάτες και τα 12 μέλη του πληρώματός της.
Το υπουργείο πρόσθεσε πως συνολικά 26 χώρες βοηθούν πλέον στην έρευνα για την πτήση ΜΗ370 της Malaysian Airlines. Κανένα ίχνος του αεροπλάνου δεν έχει βρεθεί αφότου εξαφανίσθηκε στις 8 Μαρτίου με 239 επιβαίνοντες. Οι ερευνητές πείθονται ολοένα και περισσότερο πως εκτράπηκε ίσως κατά χιλιάδες μίλια από την πορεία του από κάποιον με βαθιές γνώσεις για το συγκεκριμένο αεροσκάφος, ένα Μπόινγκ 777-200ER, και την εμπορική αεροπορία.
Οι υποψίες για αεροπειρατεία ή σαμποτάζ ενισχύθηκαν περαιτέρω αφού επιβεβαιώθηκε ότι το τελευταίο μήνυμα ασυρμάτου από το κόκπιτ –ένα ανεπίσημο «όλα καλά, καληνύχτα»– εστάλη αφού κάποιος είχε αρχίσει να θέτει εκτός λειτουργίας ένα από τα αυτόματα συστήματα ανίχνευσης του αεροπλάνου.
Ωστόσο η αστυνομία και η πολυεθνής ομάδα έρευνας μπορεί να μην μάθουν ποτέ με σιγουριά τι συνέβη πάνω σ’ αυτό το επιβατικό αεροπλάνο, αν δεν το βρουν, καθώς η εύρεσή του αποτελεί μια τρομερή πρόκληση.
Δορυφορικά δεδομένα δείχνουν ότι το αεροπλάνο μπορεί να βρίσκεται σε οποιοδήποτε σημείο πάνω σε δύο εκτεταμένα τόξα: το ένα εκτείνεται από τη βόρεια Ταϊλάνδη μέχρι τα σύνορα του Καζακστάν και του Τουρκμενιστάν, το άλλο είναι ένα νότιο τόξο που ξεκινάει από την Ινδονησία και προχωρεί μέσα στον Ινδικό Ωκεανό δυτικά της Αυστραλίας.
Ο πρωθυπουργός της Αυστραλίας Τόνι Άμποτ δήλωσε πως μίλησε τηλεφωνικά με τον μαλαισιανό ομόλογό του Ρατζίμπ Ραζάκ και προσέφερε επιπλέον δυνάμεις έρευνας εκτός από τα δύο αεροσκάφη Orion που η χώρα του έχει ήδη προσφέρει.
Ο μαλαισιανός πρωθυπουργός «ζήτησε από την Αυστραλία να αναλάβει την ευθύνη για τις έρευνες στο νότιο τομέα, που οι μαλαισιανές αρχές πιστεύουν τώρα πως είναι μια πιθανή οδός που ακολούθησε το αεροσκάφος», δήλωσε ο Άμποτ προς το κοινοβούλιο. «Συμφώνησα ότι θα το πράξουμε», πρόσθεσε.
Το αεροπλάνο εξαφανίσθηκε από τις οθόνες του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας ενώ βρισκόταν στα ανοικτά των ανατολικών ακτών της Μαλαισίας λιγότερο από μία ώρα αφότου απογειώθηκε από την Κουάλα Λουμπούρ καθ’ οδόν προς το Πεκίνο.
Οι μαλαισιανές αρχές πιστεύουν πως, καθώς το αεροπλάνο διέσχιζε τη βορειοανατολική ακτή και πετούσε κατά μήκος του Κόλπου της Ταϊλάνδης, κάποιος μέσα σ’ αυτό έκλεισε τα συστήματα επικοινωνίας και άλλαξε την κατεύθυνσή του οδηγώντας το προς δυσμάς.
Αυτό κάνει τις αρχές να επικεντρώνουν την προσοχή τους στο πλήρωμα. Η μαλαισιανή αστυνομία ερευνά το παρελθόν των πιλότων, του προσωπικού πτήσης και του προσωπικού εδάφους για να εντοπίσει οποιοδήποτε πιθανό κίνητρο.
Άνδρες της ειδικής υπηρεσίας της αστυνομίας ερεύνησαν τις κατοικίες στην Κουάλα Λουμπούρ του πιλότου, του 53χρονου Ζαχαρίε Άχμαντ Σαχ, και του συγκυβερνήτη, του 27χρονου Φαρίκ Αμπντούλ Χαμίντ. Μεταξύ των αντικειμένων που εξετάσθηκαν ήταν ένας εξομοιωτής πτήσης που είχε κατασκευάσει ο Ζαχαρίε Άχμαντ Σαχ στο σπίτι του.
Ανώτερος αξιωματικός της αστυνομίας δήλωσε πως τα προγράμματα του εξομοιωτή πτήσης εξετάσθηκαν εξονυχιστικά και πρόσθεσε ότι φαίνεται πως πρόκειται για φυσιολογικά προγράμματα που επιτρέπουν στους χρήστες να εξασκούνται στην πτήση και την προσγείωση υπό διάφορες συνθήκες.
Ένας δεύτερος ανώτερος αξιωματικός δήλωσε πως δεν βρήκαν στοιχεία για σχέση του πιλότου με οποιαδήποτε μαχητική οργάνωση.
«Με βάση αυτά που έχουμε μέχρι στιγμής, δεν βλέπουμε εδώ κάποια σχέση με την τρομοκρατία», δήλωσε.
Έρευνες διεξάγονται επίσης σχετικά με τους 227 επιβάτες της πτήσης, στους οποίους περιλαμβάνεται ο μηχανικός αεροπλάνων Μοχντ Χαϊρούλ Άμρι Σέλαματ, ένας 29χρονος Μαλαισιανός που εργαζόταν για μια ιδιωτική αεροπορική εταιρεία τσάρτερ που προσφέρει προς μίσθωση μικρά αεριωθούμενα.
«Επικεντρώνουμε σε οποιονδήποτε άλλο πάνω σ’ αυτό το αεροπλάνο μπορεί να είχε αεροπορικές δεξιότητες», δήλωσε προς το Ρόιτερς η δεύτερη αστυνομική πηγή.
Ως μηχανικός εξειδικευμένος σε μικρά αεριωθούμενα, ο Χαϊρούλ δεν θα είχε απαραιτήτως τις γνώσεις που χρειάζονται για να εκτρέψει από την πορεία του ή να κυβερνήσει ένα μεγάλο επιβατικό αεροπλάνο.
Τα ηλεκτρονικά σήματα του αεροπλάνου που συνέχισαν να ανταλλάσσονται περιοδικά με δορυφόρους, δείχνουν ότι αυτό μπορεί να συνέχισε να πετάει για σχεδόν επτά ώρες αφότου βγήκε από την εμβέλεια των μαλαισιανών στρατιωτικών ραντάρ στα ανοικτά των βορειοδυτικών ακτών, ακολουθώντας μια οδό της εμπορικής αεροπορίας κατά μήκος της θάλασσας Ανταμάν προς την Ινδία.
Το αεροπλάνο είχε αρκετά καύσιμα για να πετάξει συνολικά περίπου επτάμισι με οκτώ ώρες, δήλωσε χθες, Κυριακή, ο διευθύνων σύμβουλος της Malaysia Airlines Άχμαντ Τζαουάρι Γιαγιά.