Οι Γάλλοι στήνουν “γραφείο ενοικίασης φρεγατών” και η Ελλάδα παραμένει ψηλά στην λίστα των υποψήφιων πελατών. Η πρόταση για “φρεγάτες με λήζινγκ” είχε “πέσει” στο τραπέζι όταν ο πρόεδρος Ολάντ είχε επισκεφθεί την Αθήνα.
Ανάλογη πρόταση είχε γίνει και για τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας “Ατλαντίκ” ,η οποία κρίθηκε τελείως αύσμφορη και απορρίφθηκε από το ΠΝ. Το Παρίσι ωστόσο επιμένει για τις φρεγάτες που τις έχουν “ξεμείνει” στο ράφι.
Την περασμένη εβδομάδα ο Α/ΓΕΝ Βαγγέλης Αποστολάκης επισκέφθηκε το Παρίσι προσκεκλημένος του Γάλλου ομολόγου του και δεν ήταν δύσκολο να διαπιστώσει ότι το ενδιαφέρον για να προωθηθεί η λύση Fremm στην Ελλάδα, παραμένει ζωηρό.
Τις θέλουμε;
Για να μην μασάμε τα λόγια μας, η πρόταση για Fremm δεν ενθουσίασε ποτέ την πλειοψηφία των ναυάρχων. Και είναι κοινό μυστικό ότι η έγκρισή της από το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο ,επί αρχηγίας Χρηστίδη , έγινε με “κρύα καρδιά” ,με ισχυρές πολιτικές πιέσεις και με επίκληση της περίφημης “στρατιωτικής – εξοπλιστικής διπλωματίας”. Οι επιφυλάξεις των ναυάρχων είχαν να κάνουν με το γεγονός ότι πρόκειται για “ένα καινούργιο σκαρί, ένα νέο οπλικό σύστημα” και αυτό για την Ελλάδα δεν είναι θετικό. Ειδικά μετά από το πάθημα του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ,αλλά και άλλων “πρωτοποριακών” επιλογών που είχαν γίνει.
Επιπλέον το μέγεθος των Fremm , προβληματίζει αν και αυτό το επιχείρημα αντικρούεται απ’ όσους υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα πρέπει να διαθέτει και μεγάλα πλοία με σύγχρονα οπλικά συστήματα που θα μπορούν να υποστηρίξουν αποστολές εκτός Αιγαίου ,στην νοτιοανατολική Μεσόγειο αλλά κι σ΄ άλλα σημεία του πλανήτη.
Η σημερινή ηγεσία του ΠΝ φέρεται θετική στην απόκτηση δύο Fremm ,που θα καλύψουν επαρκώς την αντιαεροπορική κάλυψη και θα λειτουργήσουν ως πλοία διοικήσεως. Κανείς δεν προσπερνά με αδιαφορία τα οπλικά συστήματα των Fremm με πρώτο και καλυτερο τους Scalp ,τους οποίους η Ελλάδα διαθέτει στην αεροπορική τους έκδοση.
Το πρόβλημα όμως είναι ένα ,μεγάλο και δυσεπίλητο. Πως θα πληρωθούν;
Για αγορά των φρεγατών ποιος θα τολμήσει να μιλήσει σε μια περίοδο που η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών υποφέρει από τις επιτπωσεις της οικονομικής πολιτικής που έχει επιβληθεί στη χώρα; Το κόστος κάθε Fremm στην καλυτερη των περιπτώσεων σε μια “εκπτωτική έκδοση” δεν μπορεί να είναι κάτω από 400 με 500 εκατομμύρια. Ο Βενιζέλος ως ΥΕΘΑ είχε δημόσια αναφέρει ένα πολύ μεγαλύτερο ποσό ,εκτιμώντας ότι το πρόγραμμα των Fremm “θα μπορούσε να αγγίξει και τα 7 δις”. Μιλούσε βέβαια για τα μεγαλεπήβολα σχέδια που προέβλεπαν τότε προμήθεια τεσσάρων ως και επτά φρεγατών!
Όσο για το λήζινγκ που προτείνουν οι Γάλλοι; Στήνουν τη σχετική υπηρεσία η οποία και θα αναλάβει την επίλυση όλων των τεχνικων και νομικών θεμάτων για το πως θα γίνεται αυτό το λήζινγκ. Όμως ο “τιμοκατάλογος” ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί. Οι εκτιμήσεις στο ΠΝ δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες για το πόσο συμφέρουσα θα είναι η οικονομική πρόταση των Γάλλων.
Μια άλλη διάσταση του προγράμματος Fremm έχει να κάνει και με την σωτηρία των ναυπηγείων Ελευσίνας τα οποία είχαν “ποντάρει” το μέλλον τους σ΄ ένα πρόγραμμα υψηλού ρίσκου σ΄ ότι αφορούσε στην υλοποίησή του.
Το βέβαιο είναι ότι ο Στόλος χρειάζεται ενίσχυση και μάλιστα άμεσα. Η λύση των Fremm απο μόνη της δεν αρκεί και πρέπει σίγουρα να συνδυαστεί με την επίλυση όλων των προβλημάτων που αντιμετωπίζει το ΠΝ με το υπάρχον υλικό.
Διαβάστε ακόμη:
Ο «Φυλακισμένος Στόλος» – Γιατί το ΠΝ «καίγεται» να «απελευθερώσει» υποβρύχια και πυραυλακάτους
Οριστικό ελληνικό όχι στην «μίσθωση» φρεγατών Fremm – Πως καταλήξαμε στην απόφαση