Πριν από μερικούς μήνες μόλις στενοί συνεργάτες του πρωθυπουργού έλεγαν με βεβαιότητα ότι “είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε σε ανακήρυξη της ΑΟΖ”. Μετά από αμερικανικές συστάσεις όπως λένε οι πληροφορίες η ανακήρυξη …αναβλήθηκε.
Αλλά επειδή το σύνδρομο της “αμερικανικής παρέμβασης” εξακολουθεί να μας κατατρέχει από άλλες εποχές δεν μπορούμε να το χρησιμοποιούμε για να εξηγούμε και να δικαιολογούμε τα πάντα.
Τι ΑΟΖ να ανακηρύξεις και πως να υποστηρίξεις της απόφασή σου όταν έχεις επί της ουσίας ένα υποβρύχιο και κανένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας!
Είναι ώρα να πούμε μερικές αλήθειες που μπορεί να είναι δυσάρεστες και σκληρές.
Η Ελλάδα που δαπάνησε -κατασπατάλησε για την ακρίβεια- δισεκατομμύρια των δισεκατομμυρίων έχει κατορθώσει αυτή τη στιγμή να διαθέτει μόλις ένα επιχειρησιακά άρτιο υποβρύχιο ,τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ! Τα τρία “αδελφάκια” του περιμένουν …υπομονετικά κάποιον να ασχοληθεί μαζί τους για να πέσουν στη θάλασσα! Δεν είναι και τόσο αισιόδοξα τα μηνύματα ότι αυτό μπορεί να γίνει σύντομα.
Όσο για τα 209; Η απόλυτη φαρσοκωμωδία. Τα υποβρύχια παραμένουν ενεργά μόνο χάρη στα πληρώματά τους, στο ανθρώπινο δυναμικό τους που τα κρατά ζωντανά με “πατέντες”. Η ιστορία είναι γνωστή και την έχει πολλές φορές αναδείξει το Onalert:
•από το 2008 οι μπαταρίες των υποβρυχίων έχουν λήξει
•από τότε μέχρι και σήμερα καμία κυβέρνηση και κανένας υπουργός δεν έχει κατορθώσει να λύσει αυτό το τόσο …δύσκολο πρόβλημα.
Δικαιολογίες μπορεί να υπήρξαν πολλές στο παρελθόν. Επιχειρηματικοί ανταγωνισμοί, ακριβές τιμές σε σχέση με το εξωτερικό κι άλλα πολλά. Για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας έγινε “πόλεμος” για το ποια εταιρεια θα πάρει τη δουλειά που πλέον κοστολογείται σε 10 εκατομμύρια ευρώ.
Ο Α/ΓΕΝ Βαγγέλης Αποστολάκης μόλις είχε αναλάβει τα καθήκοντά του είχε πει σε συνομιλία του με δημοσιογράφους ότι το θέμα λύθηκε με την επιλογή ελληνικής εταιρείας που κατέβασε πολύ τις τιμές.
Κανένα θέμα δεν λύθηκε! Ο Παναγιωτόπουλος έφυγε από το ΥΠΕΘΑ χωρίς να υπογράψει , ο Αβραμόπουλος που ήρθε σκέφτεται ακόμη και να ξαναρχίσει την διαδικασία διαγωνισμού. Δηλαδή τουλάχιστον τρία χρόνια ακόμη. Καλό είναι να αρχίσουμε να ετοιμαζόμαστε για την τελετή απόσυρσης των 209!
Αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας
Η Ελλάδα ,χώρα που θεωρητικά τουλάχιστον “καίγεται” να ανακηρυξει ΑΟΖ δεν έχει αυτή τη στιγμή ούτε ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας. Η απόφαση “καθήλωσης” των P 3 Orion αποδεικνύεται αυτοκαταστροφική. Αλλά πλέον ο χρόνος δεν μπορεί να γυρίσει πίσω.
Το θέμα είναι τι κάνουμε για να καλύψουμε το κενό. Το ΠΝ έχει κάνει προτάσεις και πρόσφατα μάλιστα ζήτησε αναλυτικότατες πληροφορίες από τις ΗΠΑ είτε για αποδέσμευση P 3 Orion ,είτε για πρόγραμμα αναβάθμισης των δικών μας αεροσκαφών. Οι αμερικανοι εδώ και πολύ καιρό έχουν κάνει τις δικές τους προτάσεις. Και υπάρχει βέβαια και η συζήτηση με τους Γάλλους που φαίνεται όμως ότι όσο περνά ο καιρός ατονεί.
Το ΠΝ δεν μπορεί να πάρει την απόφαση απο μόνο του. Είναι δουλειά των πολιτικών.
Οι οποίοι όμως φαίνεται ότι πιστεύουν πως μπορούν να λένε περί ανακήρυξης ΑΟΖ και άλλων σχετικών με ένα υποβρύχιο στο στόλο και κανένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο!