Όλο και “στραβώνει” το φιλόδοξο αμερικανικό πρόγραμμα F-35. Το Onalert, έχει στη διάθεσή του το πλήρες κείμενο της παρουσίασης που έγινε στις 19 Μαϊου από την Christine Fox, διευθύντρια της επιτροπής εκτίμησης κόστους και ανάπτυξης του αεροσκάφους στην επιτροπή εξοπλισμών της Γερουσίας. Από τα λεγόμενα προκύτει ότι τόσο το κόστος έχει ξεφύγει,όσο και η πλήρης ανάπτυξη του αεροσκάφους θα καθυστερήσει και ο χρόνος της καθυστέρησης παραμένει απροσδιόριστος.
Τι μας ενδιαφέρει η υπόθεση του F-35; Άμεσα . Πρώτα απ΄ όλα στο πρόγραμμα συμμετέχει η Τουρκία η οποία έχει παραγγείλει 100 F-35. Η είσοδος ενός τόσο μεγάλου αριθμού νέων μαχητικών στο Αιγαίο είναι φυσικό να προβληματίζει την ελληνική πλευρά,τουλάχιστον τη στρατιωτική ηγεσία,γιατί η πολιτική δεν δείχνει να έχει καταλάβει και πολλά.
Η όποια καθυστέρηση προκύψει στο πρόγραμμα,μόνο προς όφελός μας θα είναι,αφού θα μας δώσει χρόνο να κινηθούμε κι εμείς για αγορά νέων μαχητικών.
Εννοείται ότι οι αμερικανοί ήδη μας έχουν βάλει στη λίστα των πελατών που θα “σπρώξουν” με κάθε τρόπο το F-35. Συνεπώς τα “κουσούρια” του μας ενδιαφέρουν.
Σύμφωνα με την αμερικανική έκθεση της 19ης Μαίου:
•”Πέρυσι είχαμε αναφέρει ότι το κόστος κάθε αεροσκάφους θα κυμαινόταν από 80 εκατομμύρια δολάρια (σ.σ εκτίμηση των κατασκευαστών) και 95 εκατομμυρίων (σ.σ εκτίμηση της επιτροπής).Η τρέχουσα εκτίμησή μας είναι τα 95 εκατομμύρια…Αυτό μεταφράζεται σε 113 εκατομμύρια δολάρια ανά αεροσκάφος “.
•”Οι εκτιμήσεις μας συνεχίζουν να αλλάζουν τόσο για την ανάπτυξη όσο και για το χρονοδιάγραμμα…Τώρα εκτιμούμε ότι η ανάπτυξη θα χρειαστεί ακόμη ενάμιση χρόνο και το κόστος θα αυξηθεί κατά 4,5 δισεκατομμύρια,σε σχέση με ότι υπολογίζαμε την άνοιξη του 2010”.
•”Τα δύο σημεία κλειδιά για το κόστος ανάπτυξης και για τη τήρηση του χρονοδιαγράμματος είναι το software και η ολοκλήρωση των συστημάτων … Το F-35 ειναι ένα αεροσκάφος με πολλά νέα συστήματα και αποστολές. Γι΄ αυτό και η ανάπτυξή του χρειάζεται περισσότερο χρόνο”.
•”Η έκδοση γαι τους πεζοναύτες προσθέτει 40% στο κόστος ανάπτυξης. Γι΄ αυτό και ο υπουργός Ρ.Γκέϊτς το έχει θέσει σε διετή δοκιμασία”.
•Το κόστος υποστήριξης και επιχειρήσεων :
“Εκτιμούμε ότι θα είναι μικρότερο από του F-22,περίπου ίδιο με του F-15C/D και μεγαλύτερο από τα F-16 , F-18…Η ώρα πτήσης του F-35 υπολογίζεται ότι θα είναι κατά 33% ακριβότερη από το κόστος της ώρας των F-16 και F-18 ,τα οποία και αντικαθιστά”.
Όπως προκύπτει το F-35 έχει ακόμη πολύ δρόμο μπροστά του και πολλά προβλήματα να επιλύσει.