Γράφει ο
Παναγιώτης Καράμπελας
Σμηναγός ε.α.
Επίτιμος Πρόεδρος Συλλόγου Αποφοίτων ΣΤΥΑ (ΣΑΣ)
Στην Ηχώ των Αιθέρων του μηνός ΙΟΥΝΙΟΥ, σελίδα 15 φιλοξενείται ένα άρθρο του Απτχου ε.α. κ. Γ. Γερούλη με τίτλο ¨Η ΣΤΥΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΡΙΕΤΟΥΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ¨, Ανακοίνωση ΗτΑ/Μαΐου 2015:Μια Απόφαση Διπλής Ανάγνωσης και υπότιτλο, με μεγαλύτερα γράμματα, ¨Σ.Τ.Υ.Α.+ ή Α.Σ.Τ.Ε.Ι.Α.
Για να μην εκληφθεί ως ενέργεια περιορισμένων αντανακλαστικών, αλλά ως επιλογή για να μην υποπέσω στο σφάλμα μιας ενδεχόμενης παρορμητικής αντίδρασης στο ως άνω – περίεργο – δημοσίευμα, θέλησα με ηρεμία και νηφαλιότητα να μελετήσω το όλο θέμα, ώστε να τοποθετηθώ με τεκμηριωμένες θέσεις.
Ο υπότιτλος, όπως τον καταθέτει ο αρθρογράφος, θα μπορούσε να έχει όντως διπλή ανάγνωση. Εξαρτάται, βέβαια, από τον αναγνώστη ή από κάποιον που ακούει τον τίτλο. Δηλαδή:
1. Η ΣΤΥΑ + (plus, συν), με την έννοια της αναβάθμισης κάποιων λειτουργικών στοιχείων της. Ποιών; Το ότι έγινε τριετούς φοίτησης; Ε και; Είδε αν εκδόθηκε κάποια ερμηνευτική εγκύκλιος που να αποσαφηνίζει τι ακριβώς τούτο συνεπάγεται και πώς δρομολογείται η υλοποίησή του; Δεν βλέπω διερωτάται σχετικά!
2. Ο συντετμημένος τίτλος ΣΤΥΑ ή Α.Σ.Τ.Ε.Ι.Α ηχητικά, όταν κάποιος τον ακούει, χωρίς να του επεξηγήσει την ερμηνεία του αυτός που τον επικαλείται ή τον διαβάζει, του δημιουργεί πιθανή θυμηδία. Ότι δηλαδή η ΣΤΥΑ είναι αστεία. Παρά το ότι η διερμηνεία του τίτλου έχει σοβαρό περιεχόμενο.
Σε ότι πραγματεύεται, ο αρθρογράφος για ΣΤΥΑ+ σχετικά με την αναβάθμισή της σε τριετή φοίτηση, θα μπορούσα να συμφωνήσω, αλλά δεν είδα, όπως προανέφερα, να επισημαίνει ότι όλα αυτά θα έπρεπε να περιληφθούν και σε έναν σύγχρονο Κανονισμό Οργάνωσης και Λειτουργίας, με εναρμονισμένα προγράμματα, με υψηλού επιπέδου μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, με σύγχρονα εργαστήρια μελέτης, εφαρμογών και έρευνας και τέλος με αναγκαίες εγκαταστάσεις, δεδομένου ότι οι υπάρχουσες προσομοιάζουν με εγκαταστάσεις εκστρατευτικής μονάδας! Τούτο διαπιστώνεται άμεσα από όποιον αποτολμήσει να περπατήσει λίγο βορειότερα, τότε εύκολα θα μπορεί να σχηματίσει εικόνα για ¨Βόρειους και Νότιους¨! Πιστεύω όταν ήταν Υποδιοικητής της ΣΙ να είχε περάσει από τα υπολείμματα του σεισμού του 1989, όπου μετά από κάποιες ευκαιριακές επισκευές-κατασκευές στεγάζεται πλέον η ΣΤΥΑ, μια Ανώτερη Σχολή της ΠΑ! Δυστυχώς έχουν μείνει οι προηγούμενες δεσμεύσεις στο ΣΑΣ από το Δκτή ΔΑΕ το 2007 για ¨δεσμευμένα¨ κονδύλια κατασκευής σύγχρονων εγκαταστάσεων υποδοχής 720 σπουδαστών, για τριετή φοίτηση σε ενιαίες σχολές της ΠΑ!
Εκτιμώ ότι ο κ. Πτέραρχος δεν θα πρέπει, για λόγους αναλογικού προβληματισμού, να ξεχνά και τη διαδρομή της σχολής στην οποία φοίτησε. Το 1919 η σχολή ξεκινά με την επωνυμία Στρατιωτική Σχολή Αεροπλοΐας (ΣΑ). Το 1931 μετεξελίσσεται σε Σχολή Αεροπορίας (ΣΑ) με τριετή φοίτηση. Από το 1935 λειτουργεί και τμήμα Υπαξιωματικών χειριστών διετούς διάρκειας και από το 1938 τμήμα μηχανικών. Από το 1964 η ΣΑ ανήκει στη Ανώτατη Εκπαίδευση. Το 1967 η σχολή γίνεται τετραετούς φοίτησης και μετονομάζεται σε Σχολή Ικάρων. Από το συνοπτικό αυτό ιστορικό προκύπτει ότι η Σχολή Ικάρων είχε μια εξελικτική διαδρομή. Η ΣΤΥΑ δεν θα έπρεπε να έχει ανάλογη εξελικτική διαδρομή, όταν ο σκοπός, τα οπλικά συστήματα που υπηρετούν και εκμεταλλεύονται είναι κοινά;
Σε ό,τι αφορά στη διατύπωσή του ¨υποθάλπει ελπίδες και να ευελπιστεί ότι άνοιξε ο δρόμος και να μετατραπεί η ΣΤΥΑ σε Α.Σ.Τ.Ε.Ι.Α (Ανώτατο Στρατιωτικό Τεχνολογικό Ίδρυμα Αεροπορίας)¨ με τα σχετικά παρατιθέμενα πληροφοριακά στοιχεία του, θα ήθελα να γνωρίζει ότι μάλλον καταχωρήθηκε λάθος αυτή η ερμηνεία του πρώτου Α. Για απόδειξη του λόγου το αληθές θα πρέπει να γνωρίζει ότι ο Σύλλογος Αποφοίτων ΣΤΥΑ (ΣΑΣ), από την εποχή που Διοικητής της ΔΑΕ ήταν ο μετέπειτα Αρχηγός ΓΕΑ Απτχος (Ι) Γ. Αυλωνίτης, αλλά και με νεώτερη το 2009 επικαιροποιημένη μελέτη του, είχε κάνει συγκεκριμένες προτάσεις για την ενοποίηση των ΑΣΣΥ της ΠΑ, τις οποίες τις είχε δει θετικά. Σε αυτές (τις μελέτες) ο ΣΑΣ εισηγείτο ως τίτλο όλων των υπόψη ενοποιούμενων σχολών- και όχι μόνον για τη ΣΤΥΑ την οποία απομονώνει και ειρωνικά αφήνει, συνειδητά ή όχι, στον αναγνώστη να την εκλάβει και ως αστεία – ¨Ανώτερα Στρατιωτικά Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Αεροπορίας (Α.Σ.Τ.Ε.Ι.Α.)¨.
Στοιχειοθετούσαμε, τότε, σε αυτές τις μελέτες, τα κριτήρια εκείνα που τεκμηρίωναν τον προτεινόμενο τίτλο -και όχι μόνο, γιατί μιλούσαμε και για προσαρμογή της ονοματολογίας των ειδικοτήτων της κ.α. Τα κριτήρια τεκμηρίωσης του τίτλου των ενιαίων σχολών ήσαν τα εξής: 1. Όταν ψηφίστηκε ο Ν. 2913/01, τα ΤΕΙ ήσαν ακόμη στην Ανώτερη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Με το νόμο 2913/01 όλες οι Παραγωγικές Σχολές Υπαξιωματικών των ΕΔ – μεταξύ των οποίων και η ΣΤΥΑ – εντάσσονταν στην Ανώτερη Βαθμίδα Εκπαίδευσης, όπου και τα ΤΕΙ. Για τα ΤΕΙ, ως Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, ο σχετικός αρχικός νόμος (2916/01) έγινε πολύ αργότερα του Ν. 2913/01 και αφορούσε στην υπό προϋποθέσεις ένταξή των στην Ανώτατη Εκπαίδευση. 2. Τα ΤΕΙ, υπό τον τίτλο τους Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα περιλάμβαναν και ειδικότητες μη τεχνικού πεδίου. Η λέξη, εδώ, Τεχνολογικό, στην ουσία αναφέρεται στο επίπεδο εκπαίδευσης και όχι στο αντικείμενο της ειδικότητας. Έτσι συναντούμε στα ΤΕΙ ειδικότητες Τεχνολόγου Ιχθυοκαλλιέργειας, Τεχνολόγου τροφίμων, Τεχνολόγου Νοσηλευτικής κ.α. σαφώς μη τεχνικού αντικειμένου σπουδών. 3. Η ΣΤΥΑ ανήκει στο πεδίο των Τεχνολογικών Επιστημών. 4. Η ΠΑ είναι κατεξοχήν Τεχνολογικό Όπλο, ως εκ των οπλικών συστημάτων της. 5. Οι Σχολές Αξιωματικών με το Ν. 3187/03, είχαν ήδη έγκαιρα εναρμονιστεί ως Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, σύμφωνα με τα ισχύοντα στην εθνική παιδεία, υπό τον τίτλο Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Σ.Ε.Ι).
Κατά συνέπεια, για ανάλογη εναρμόνιση και ίση αντιμετώπιση των Σχολών Υπαξιωματικών της ΠΑ, θα έπρεπε και αυτές να φέρουν τον τίτλο ¨Ανώτερα Στρατιωτικά Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Αεροπορίας (Α.Σ.Τ.Ε.Ι.Α)¨. Άρα, για τους ανωτέρω λόγους, η λέξη Τεχνολογικά έπρεπε να υπάρχει μέσα στο συνθετικό αυτών των ενιαίων, πλέον, σχολών ως προσδιοριστικό του επιπέδου σπουδών τους. Και οπωσδήποτε και αυτές να είναι πλέον Ιδρύματα. Προτεινόταν, επίσης, οι Σχολές, να έχουν ενιαία διοίκηση με Διοικητή Ανώτατο Ιπτάμενο Αξιωματικό και ως κατευθύνσεις να διατηρήσουν την αρχική ονομασία τους (ΣΤΥΑ, ΣΥΔ, ΣΙΡ) για ιστορικούς λόγους.
Η πρόσφατη εμμονή κάποιων να τους προσδώσουν ως τίτλο ¨Σχολές Υπαξιωματικών Αεροπορίας (Σ.Υ.Α.)¨ σημαίνει ότι αγνόησαν παντελώς τις απόλυτα σχετικές τεκμηριωμένες προτάσεις του ΣΑΣ. Τούτο αναπόφευκτα εκπέμπει έντονα την πρόθεση διακρίσεων-κατηγοριοποίησης, διαίρεσης-διχασμού, ακόμη και μεταξύ των ατόμων και όχι μόνο του εκπαιδευτικού επιπέδου παρεχόμενης παιδείας. Ταξικοί κόσμοι και εδώ; Ακόμη τόση εμπάθεια, τόση μικροψυχία, τόση σκοπιμότητα ή τόσος αναχρονισμός, τον οποίο κατηγορούμαστε οι στρατιωτικοί ότι διατηρούμε μετά από τόσες κοινωνικές μεταβολές-προσαρμογές; ¨Ηδονή¨ κάποιων να βλέπουν ή να συνεχίσει ακούνε τη λέξη Υπαξιωματικός, που αποτελεί μια τραγική και σκόπιμη παρερμηνεία, κάποιας εποχής, του Non Commissioned Officer. Θέλουν να γράφεται και να συντηρείται ότι αυτοί ως προέλευση θα πρέπει να είναι ΥΠΟ, άσχετα και από τυχόν ιδιαίτερες πανεπιστημιακές ή άλλες ανάλογες εκπαιδεύσεις και γνώσεις των. Για τις σχολές αυτές, κ. Πτέραρχε, δεν είναι αυτονόητη η μετεξελικτική τους πορεία; Η προσαρμογή τους; Ελπίζω ότι κάποια ηγεσία της ΠΑ θα δει κάποτε ότι στα στοιχεία που κατατέθηκαν τότε στο ΑΑΣ για να λάβει την παραπάνω απόφαση, δεν περιλήφθηκαν και οι υπόψη τεκμηριωμένες προτάσεις του ΣΑΣ, προφανώς για λόγους σκοπιμότητας. Έτσι αποφάσισαν να ενδύσουν τις υπόψη σχολές με ένα ένδυμα φτωχού συγγενή της ΠΑ.
Δεδομένων των διαχρονικών και ατελέσφορων-προσχηματικών συνεδριάσεων διακλαδικών ή και του ΓΕΑ επιτροπών, που είχαν σχέση με την ανάγκη επίσημης, από τις ΕΔ, ένταξης του συνόλου των ΑΣΣΥ των ΕΔ, στην Ανωτέρα Βαθμίδα Εκπαίδευσης των ΕΔ (Ν. 2913/01), επιτέλους βρέθηκε ένας αρχηγός ΓΕΕΘΑ που ¨είδε¨ και ¨τόλμησε¨ να δώσει ένα τέλος στο σίριαλ αυτό με την έκδοση διαταγής ένταξης των αντίστοιχων σχολών στην Ανώτερη Βαθμίδα Εκπαίδευσης των ΕΔ, με τριετή φοίτηση. Αυτό ο κ. Πτέραρχος το θεωρεί ως συνήθη «Πολιτική Πράξη» που θυμίζει το γνωστό «Σάλπισμα νομής τροφής στους ίππους….(της ΣΤΥΑ, εν προκειμένω, για την οποία πραγματεύεται)!!!. Δεν ξέρω αν αντιλαμβάνεται αν αυτές οι τοποθετήσεις του αποπνέουν τον ανάλογο σεβασμό και εκτίμηση στο συγκεκριμένο άτομο και στην υπευθυνότητά του περί την εκτέλεση των καθηκόντων του. Ούτε, επίσης, αν τούτο περιποιεί τιμή ή χαριστική παροχή συναλλαγής για τους σπουδαστές και τους αποφοίτους της ΣΤΥΑ! Ωστόσο, ο ΣΑΣ, κάνοντας ένα βήμα παραπέρα και συνεκτιμώντας όλα αυτά, θεωρούσε ότι λόγω και της τεχνολογικής αναβάθμισης – έστω και σε μικρότερη έκταση – των οπλικών συστημάτων των υπόψη όπλων, θα ήταν δόκιμο οι αντίστοιχες σχολές και των άλλων όπλων, ως ενιαίο σύνολο, να φέρουν τον τίτλο ¨Ανώτερα Στρατιωτικά Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Ε.Δ.¨(Α.Σ.Τ.Ε.Ι.) των ΕΔ, διατηρώντας και αυτά τους ιστορικούς των τίτλους, ως κατευθύνσεις.
Πέραν αυτών, οι προβληματισμοί και αυτού του Ανώτατου (Ι) Αξιωματικού για τη ΣΤΥΑ – ¨τυχαία¨ προστίθεται και σε κάποιους ανάλογους παλιότερους προβληματισμούς κάποιων άλλων Ανώτατων Αξιωματικών, που σε κάποια ¨πηγαδάκια-think tanks¨- όπως τα αντιλαμβάνονται – στο κυρίως θέμα τους ήταν και το εξελικτικό των Υπαξιωματικών!! Για το καλό τους, βέβαια!! Τότε η άποψή των ήταν ότι οι Υπαξιωματικοί θα πρέπει να εξελίσσονται μέχρι Ανθυπασπιστές! Βέβαια μετά από σχετικές αντιδράσεις κατέφυγαν στο ευφυολόγημα ότι εννοούσαν ότι όπως όλοι οι ιπτάμενοι δεν μπορούν να γίνονται Πτέραρχοι, έτσι και οι Υπαξιωματικοί δεν μπορούν να γίνονται όλοι Αξιωματικοί. Τόσο σοφή και αναλογική απόφαση, που εξίσωναν την προαγωγή ιπταμένου σε Πτέραρχο με αυτή του Υπαξιωματικού σε Αξιωματικό!!!! Οι αθεόφοβοι αν έλεγαν, τουλάχιστον, ότι όλοι οι εξ Υπαξιωματικών δεν μπορούν να γίνονται Σμήναρχοι, ποιος θα μπορούσε να μην το αποδεχτεί. Όχι όμως ούτε καν Αξιωματικός, που υποτίθεται ότι κρίνεται με ένα σοβαρό και αδιάβλητο για όλους σύστημα αξιολόγησης!!! Δεν υπέπεσαν αυτά στην αντίληψη του κ. Πτεράρχου;
Το περίεργο είναι ότι η πλειονότητα αυτών των προβληματισμών, όσο οι εκφραστές τους ήσαν μέχρι και ανωτέρων βαθμών στην υπηρεσία, συνήθως εξυμνούσαν τους αποφοίτους ΣΤΥΑ, γιατί ξέρανε και αναγνωρίζανε την προσφορά τους στο να πετάνε και να επιστρέφουν με απόλυτη ασφάλεια. Ζούσανε μαζί τους και έβλεπαν ωμή την αλήθεια. Μόλις, όμως, πολλοί από αυτούς εξελίσσονταν, ιδιαίτερα από Ταξίαρχο και πάνω, ένας Αλτσχάϊμερ είχε ¨εισβάλλει¨ στο μνημονικό τους. Με κοσμητικά στο λεξιλόγιό τους, όπως τεμπέληδες, ανίκανοι, ρεμπεσκέδες, αγράμματοι κοσμούν ενίοτε την αναφορά τους σε αυτούς! Βέβαια το ¨Ουδείς επικινδυνέστερος του ευεργετηθέντος¨ δεν ήταν κάποια παρόρμηση, αλλά κάποια εκ βαθέων διαπίστωση, που μας έχουν καταλείπει οι πρόγονοί μας. Και όλα αυτά παρά το ότι οι διαχρονικές ηγεσίες της ΠΑ εξέφραζαν την απόλυτη εμπιστοσύνη και την ικανοποίησή τους για το έργο που προσφέρουν όλα αυτά τα χρόνια!! Έτσι, όμως, δεν αναβαθμίζεται, δεν εκσυγχρονίζεται και η ΠΑ. Ούτε και το ποιοτικό, επαγγελματικό και συνειδησιακό χαρακτηριστικό του προσωπικού της, ώστε να ανταποκρίνεται συνεχώς στις αλματώδεις τεχνολογικές εξελίξεις των οπλικών της συστημάτων, προκειμένου και οι νεώτεροι ιπτάμενοι να έχουν ανάλογες προσδοκίες-απαιτήσεις, που θα τους διασφαλίζουν και τη δική τους ασφάλεια και σιγουριά, στην επιτυχή ολοκλήρωση κάθε αποστολής τους.
Τελικά κ. Πτέραρχε, σεις ένας πανεπιστημιακός, είναι δυνατόν να αφήνετε τέτοια υπονοούμενα ή να εννοηθεί ότι η ΣΤΥΑ δεν χρειάζεται ανάλογες προσαρμογές και στη δική της εκπαίδευση, μπροστά στις απαιτήσεις των καιρών και των αλματωδών εξελίξεων της τεχνολογίας των σύγχρονων οπλικών συστημάτων, παρά μόνο τη συντομότερη ¨εκμετάλλευση¨ στη γραμμή παραγωγής επιχειρησιακού έργου της ΠΑ ενός ανεπαρκώς εκπαιδευμένου αποφοίτου ΣΤΥΑ; Η Σχολή Ικάρων γιατί – και πολύ σωστά – έχει κάνει τόσες προσαρμογές; Πώς μπορεί να διασφαλιστεί διαφορετικά η ικανότητα ανταπόκρισής του αποφοίτου ΣΤΥΑ στην απόλυτη ποιοτική, ασφαλή και επιχειρησιακή εξυπηρέτηση αεροσκαφών και οπλικών συστημάτων κόστους πολλών εκατομμυρίων, που πληρώνει ο Έλληνας φορολογούμενος; Το πολλαπλής σημασίας κόστος ποιοτικής συντήρησης ή και απώλειας ενός αεροσκάφους εξαιτίας έλλειψης επαρκούς γνώσης υπολόγου, πώς το συνεκτιμάτε; Οικονομικά και εθνικά; Τον θεωρείτε ικανό με γνώσεις μάστορα; Ή μήπως το γνωστικό πεδίο των αποφοίτων της, θεωρείτε και σεις, ότι δεν πρέπει να αναβαθμίζεται για λόγους αποφυγής ταξικής προσέγγισης;
Φοβούμαι ότι με αυτούς τους εκ του ασφαλούς σήμερα όψιμους ¨προβληματισμούς σας¨ και τα προβαλλόμενα επιχειρήματά σας δεν πείθετε, αλλά προβληματίζετε απροσδόκητα, προκαλείτε σύγχυση και δεν συμβάλλετε στην εξασφάλιση του απαιτούμενου επίπεδου και περιεχομένου εκπαίδευσης στις Σχολές της. Ένα, ωστόσο, είναι αδιαμφισβήτητο. Ότι η Πολεμική Αεροπορία χρειάζεται όλο το προσωπικό της σωστά εκπαιδευμένο, ενωμένο, αποφασισμένο, αφοσιωμένο, με υψηλό φρόνημα και με αίσθημα αυτοθυσίας.