ΕΣΠΕΕ Νήσων: «Εμπαιγμός» η άτυπη ενημέρωση του ΓΕΕΘΑ για το επίδομα ιδιαίτερων συνθηκών – «Τιμωρείται το προσωπικό του ΠΝ»

Για υποτιθέμενη προσαύξηση του επιδόματος ιδιαίτερων συνθηκών όσον αφορά στο προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού κάνει λόγο σε αναλυτική ανακοίνωσή της η ΕΣΠΕΕ Νήσων (Ένωση Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Νήσων), με αφορμή τις διευκρινίσεις πηγών του ΓΕΕΘΑ για το ίδιο θέμα.

Η ΕΣΠΕΕ Νήσων κάνει λόγο για «μειώσεις επιβράβευσης» και «περικοπές μέριμνας» που είναι εδώ, αντί της «νέας πραγματικότητας» στην οποία αναφέρεται η άτυπη ενημέρωση του ΓΕΕΘΑ.

Συγκεκριμένα η ΕΣΠΕΕ Νήσων αναφέρει – σχετικά με το επίδομα ιδιαίτερων συνθηκών – μεταξύ άλλων πως:

– «Τα καταβαλλόμενα ποσά δεν θα έχουν καμία σχέση με αυτά που έχει διαδοθεί το προηγούμενο διάστημα αφού το «τσεκούρι» θα είναι πολύ μεγαλύτερο (έμμεσο και άμεσο).
– Τα πλεύσιμα, όπως επιβεβαιώνει και το ΓΕΝ, καταργούνται για μέρος των πλόων προκειμένου να μπορούν κάποιοι πλόες να αποζημιώνονται με βάση την ΚΥΑ.
– Οι υπόλοιποι πλόες θα συνεχίσουν να αποζημιώνονται με το «προηγούμενο καθεστώς» με την ελπίδα ότι θα αποκρυφτεί το μέγεθος του φιάσκου.
– Την ίδια στιγμή το ΓΕΝ θα αποχαιρετίσει οριστικά ένα σεβαστό μέρος του προϋπολογισμού του που αφορούσε το προσωπικό, ποσό που θα μετακινηθεί στο ΓΕΕΘΑ για να το διανέμει αυτό. Αυτό συνεπάγεται ότι τα περιβόητα 25 εκ. που αφορούν την «προσαύξηση» θα αποτελέσουν σε μεγάλο βαθμό αναγκαστική χορηγία του ΠΝ με εσωτερική ανακατανομή. Η υπολοιπόμενη διαφορά διαφαίνεται ότι θα αποτελέσει χορηγία (μέσω φορολογίας) των «ευνοημένων» στελεχών, που θα νομίζουν ότι έλαβαν αύξηση, αλλά μαζί με αυτούς τα χέρια της θα τρίβει και η Εφορία αφού η «νέα πραγματικότητα» θα φορολογείται με φόρο εισοδήματος αντί για αυτοτελώς.
– Αποδεικνύεται επίσης ότι η ΚΥΑ δεν προβλέπει κανένα συμψηφισμό. Ως εκ τούτου, δεν υφίσταται προσαύξηση, παρά μόνο στον τίτλο της ΚΥΑ σε κάποια εδάφια…».

Αναλυτικότερα η ΕΣΠΕΕ Νήσων υποστηρίζει πως αφενός από το ενημερωτικό σημείωμα του ΓΕΕΘΑ και αφετέρου από έγγραφο του ΓΕΝ προκύπτουν τα εξής:

«α. Τα πλεύσιμα καταργούνται για όσες περιπτώσεις θα καταβάλλεται η «προσαύξηση», όπως εξάλλου επιβεβαιώνει και το ΓΕΝ. Ο λόγος που καταργούνται είναι αυτός που είχαμε αποκαλύψει εγκαίρως: όπως προβλέπει η ΚΥΑ, όποιος λαμβάνει αποζημίωση για εκτέλεση υπηρεσίας, δεν δικαιούται την «προσαύξηση».

β. Το ανωτέρω επιβεβαιώνεται πλήρως και από τις διευκρινίσεις του non paper που καθιστούν ξεκάθαρο τον εμπαιγμό, το οποίο προκειμένου να ωραιοποιήσει την κατάσταση κάνει λόγο για «προσαύξηση» που θα καταβάλλεται «αντί των ποσών του προηγούμενου καθεστώτος». Εν ολίγοις δεν υπάρχει καμία προσαύξηση. Υπάρχει κατάργηση ημερήσιας αποζημίωσης και αντικατάστασή της με επίδομα…

γ. Η πλειοψηφία των πλόων των πολεμικών πλοίων…όντως εξαιρείται. Ωστόσο σε αυτό το σημείο προκύπτει ένα ενδιαφέρον ερώτημα: Σύμφωνα με έγγραφο του ΓΕΝ, οι πλόες που εξαιρούνται θα αποζημιώνονται με βάση το (κατά το εκφραστικό του non paper) «προηγούμενο καθεστώς». Άρα στην περίπτωση αυτή, ποιοι είναι οι πλόες που θα αποζημιώνονται ως «αποστολές» με 20 €/ημέρα μικτά;

δ. Η «νέα πραγματικότητα» θα υπόκειται σε φόρο εισοδήματος, αντί της αυτοτελούς φορολόγησης που υφίστατο στο «προηγούμενο καθεστώς», δηλαδή από 10% σε 30-40% ανά περίπτωση…

ε. Η «νέα πραγματικότητα» θα επηρεάζει δυσμενώς τα φορολογικά κλιμάκια καθόσον πλέον θα προσμετράται στο εισόδημα. Από τα δύο τελευταία προκύπτει ότι η μείωση θα είναι διπλή: και από τον πρόσθετο φόρο και από την πιθανότητα αλλαγής φορολογικού κλιμακίου.

στ. Σε αντίθεση με τα (θεωρούμε, τεχνηέντως) ασαφή παραδείγματα του non paper, το ΓΕΝ επιλέγει (πολύ ορθά) μόνο το παράδειγμα αποζημίωσης για τον πλου σκοπούντος μιας Φρεγάτας, όπως πράξαμε κι εμείς. Σύμφωνα με αυτό το παράδειγμα: «Κελευστής που συμμετέχει σε Σκοπούν Φρεγάτας διάρκειας 15 ημερών θα λάβει 900,00 ευρώ αντί των 293,55 ευρώ του προηγούμενου καθεστώτος, δηλαδή 606,45 ευρώ παραπάνω. Η συγκεκριμένη απασχόληση συνιστά ειδική αποστολή εντός περιοχής ευθύνης Αρχηγού ΓΕΕΘΑ».

Κατά την ΕΣΠΕΕ Νήσων, η εν λόγω περιγραφή «αποτελεί μνημείο εμπαιγμού» διότι παρουσιάζει τη μέγιστη δυνατή αποζημίωση και μάλιστα με ακαθάριστες αποδοχές, όταν θα έπρεπε να παρουσιάζει την ελάχιστη και μάλιστα ως πληρωτέα, για να μπορεί να αντιληφθεί το προσωπικό αν χάνει και τι ακριβώς και αν η «νέα πραγματικότητα» είναι τω όντι ευεργετική.

ζ. Ακόμα σοβαρότερα, όλα τα ανωτέρω αποδεικνύουν πέραν πάσης αμφιβολίας ότι, πολύ μεγάλο μέρος από τον προϋπολογισμό του ΓΕΝ για το προσωπικό υφαρπάζεται με νόμιμες διαδικασίες και ενσωματώνεται στα περιβόητα 25.000.000 € του επιδόματος ιδιαιτέρων συνθηκών, τα οποία πλέον θα διαχειρίζεται το ΓΕΕΘΑ. Κοινώς, η Πολιτεία για μια ακόμα φορά εφηύρε οικονομικούς πόρους μέσα από εσωτερικές ανακατατάξεις και πρόσθετη φορολογία, αφαιρώντας από το ΓΕΝ σημαντικούς πόρους για το προσωπικό του ΠΝ . Και εδώ τίθεται ένα ιδιαίτερα σοβαρό ερώτημα: ποιο είναι το ποσόν που θα αποστερείται κάθε χρόνο πλέον το ΓΕΝ και κατ’ επέκταση το προσωπικό του ΠΝ;».

Πάντα κατά την ΕΣΠΕΕ Νήσων, «έχει αποδειχθεί πέραν πάσης αμφιβολίας ότι η Ηγεσία επιχειρεί να συμμαζέψει τα ασυμμάζευτα, όμως με αυτό τον τρόπο δημιουργεί νέα προβλήματα». Υπενθυμίζει δε ότι η σχετική ΚΥΑ δεν αφήνει καμία αμφιβολία περί των δικαιούχων: «Η ανωτέρω προσαύξηση δεν καταβάλλεται στο προσωπικό που μετακινείται για εκτέλεση υπηρεσίας ή εκπαίδευση ή άσκηση ή σε ειδικούς πλόες, εφόσον στις περιπτώσεις αυτές λαμβάνει ημερήσια αποζημίωση εκτός έδρας, πλήρη ή μειωμένη».

Συνοψίζοντας, υπό τη «σκιά» της προαναφερθείσας παραγράφου και προκειμένου να μην αποκλειστεί εντελώς το ΠΝ από την «προσαύξηση» συνέβησαν – κατά την ΕΣΠΕΕ Νήσων – τα εξής:

Στην σχετική ανακοίνωση χρησιμοποιείται το παράδειγμα του non paper του ΓΕΕΘΑ «αλλάζοντας τα ποσά»:

(1) «Κελευστής που συμμετέχει σε Σκοπούν Φρεγάτας διάρκειας 15 ημερών θα λάβει 300,00 ευρώ αντί των 293,55 ευρώ του προηγούμενου καθεστώτος, δηλαδή 6,45 ευρώ παραπάνω. Η συγκεκριμένη απασχόληση συνιστά αποστολή εντός περιοχής ευθύνης Αρχηγού ΓΕΕΘΑ. …. Και αυτά είναι μόνον μερικά παραδείγματα, τα οποία όμως είναι σαφή ως προς το οικονομικό όφελος που προκύπτει για το προσωπικό και των 3 Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, τα οποία απεικονίζουν την νέα πραγματικότητα, που για τα πληρώματα των πολεμικών πλοίων που βρίσκονται σε αποστολή και για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων (ΣΞ-ΠΝ-ΠΑ και Ειδικές Δυνάμεις) που εκτελεί «ειδική αποστολή», είναι πολύ καλύτερη από αυτά που ίσχυαν μέχρι τώρα».

(2) Ως είναι προφανές, το πρόβλημα στην συγκεκριμένη περίπτωση έγκειται στο γεγονός ότι, σύμφωνα με τα ισχύοντα του «προηγούμενου καθεστώτος», για 293,45 € το προσωπικό θα λάμβανε στο χέρι 264,15 €. Με τους νέους συντελεστές, για 300 € θα λάβει στο χέρι 195 € (με 35% παρακράτηση φόρου). Αυτό σημαίνει ότι για τις ίδιες μέρες ταξίδι, με «τριπλάσια» ακαθάριστη αποζημίωση, το προσωπικό θα λάβει 70 € λιγότερα. Πρόκειται για την απόλυτη κοροϊδία και για το λόγο αυτό το προσωπικό που επελέγη να μην «αλλάξει κατηγορία», θα συνεχίσει να αποζημιώνεται για την πλειοψηφία των πλόων με ημερήσια αποζημίωση εκτέλεσης υπηρεσίας (εποχής 1999 επί δραχμών) προκειμένου να μην δει μειώσεις και στο ακαθάριστο ποσόν και στο πληρωτέο .

6. Από τα παραπάνω προκύπτουν ξεκάθαρα:

α. Ο εμπαιγμός, η αδιαφορία και το μένος της Ηγεσίας κατά του προσωπικού του ΠΝ. Είναι προφανές ότι η Ηγεσία αδυνατεί να αντιληφθεί τους λόγους των αυξημένων παραιτήσεων στο ΠΝ και ιδίως στο Στόλο. Για την ακρίβεια, με την υπόψιν ρύθμιση, η Ηγεσία τιμωρεί το προσωπικό του ΠΝ ακόμα κι αν δεν το αντιλαμβάνεται.

β. Το αδιαμφισβήτητο συμπέρασμα ότι το προσωπικό του ΠΝ θα δει από καθόλου έως ελάχιστες αυξήσεις «στο ταμείο», οι οποίες είναι εξαιρετικά πιθανό να γίνουν μειώσεις αφού ο τελικός λογαριασμός θα έρχεται κάθε χρόνο με την εκκαθάριση της εφορίας, πολλούς μήνες αργότερα. Υπό αυτό το πρίσμα, συνιστούμε ακόμα και στο προσωπικό του ΠΝ που πρόσκαιρα θα χαρεί από τις «αυξήσεις» να κρατάει μικρό καλάθι διότι φοβούμαστε ότι στο τέλος είναι πιθανότερο να έχει « μειώσεις επιβράβευσης» στο πλαίσιο των «περικοπών μέριμνας».

γ. Η πραγματικότητα είναι ότι έχουν επιλεγεί κάποιες συγκεκριμένες αποστολές πολεμικών πλοίων με μάλλον απροσδιόριστα κριτήρια και κάποιοι συνηθισμένοι πλόες (όπως το σκοπούν), οι οποίοι για να μετριαστούν οι αντιδράσεις του προσωπικού μεταφέρθηκαν (σε πλήρη αντίθεση με τις προβλέψεις της ΚΥΑ) στις «ειδικές αποστολές» που (για να υπενθυμίσουμε και τις «διαρροές») θα αφορούσαν όλους τους υπολοίπους, πλην ΠΝ. Ο λόγος είναι προφανής: αν ορίζονταν ως ειδικοί πλόες θα ενέπιπταν υποχρεωτικά εξ ορισμού στην αποζημίωση παρα.2 του άρθρου 1 της ΚΥΑ.

Καταληκτικά η ΕΣΠΕΕ Νήσων στην μακροσκελή ανακοίνωσή της αναφέρει πως «Δεν υπάρχει καμία προσαύξηση. Πλέον θεωρούμε ότι δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι εξαρχής ο νομοθέτης δεν είχε τέτοια πρόθεση για το προσωπικό του ΠΝ, το οποίο απλώς συμπεριλαμβάνεται στον τίτλο της ΚΥΑ και σε κάποιες παραγράφους εντός αυτής. Αντί προσαύξησης, σε κάποιες περιπτώσεις θεσμοθετείται κατάργηση και αντικατάσταση. Στις υπόλοιπες, προκειμένου να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις διατηρείται το «προηγούμενο καθεστώς», δηλαδή σε αυτές η ΚΥΑ δεν αφορά το εμπλεκόμενο προσωπικό. Συνεπώς αποδεικνύεται ότι η αρχική πρόθεση της ΚΥΑ ήταν όντως από το 100% των πλόων να υπάρξουν περικοπές (πρόθεση που βρίσκεται απόλυτα εναρμονισμένη με το πνεύμα της αντίστοιχης ΚΥΑ για την αποζημίωση νυκτερινής εργασίας)».

Τέλος η ΕΣΠΕΕ Νήσων καλεί το ΥΠΕΘΑ να προβεί σε άμεση έκδοση διευκρινιστικής εγκυκλίου καθώς «πλέον έχουν δημιουργηθεί πολλά περισσότερα ερωτήματα από όσα υπήρχαν αρχικώς».