Οι Ευρωπαίοι είναι στριμωγμένοι από τον Πούτιν . Και ο καλύτερος τρόπος για να τους στριμώξει είναι το χρήμα. Πολύ μεγάλα έργα στη Ρωσία έχουν αναλάβει να τα υλοποιήσουν εταιρείες όπως η γνωστή και λόγω μίζας γερμανική εταιρεία Siemens ή η γαλλική Alstom. Οι εταιρείες αυτές υποχρεώνονται τώρα να σκεφτούν την διακοπή των έργων λόγω των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί στη Μόσχα. Η οποία στέλνει το μήνυμα που λέει “υπάρχουν κι αλλού πορτοκαλιές…”. Που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η Κίνα και η Ιαπωνία.
Το δημοσίευμα της Σύγχρονης Ρωσίας είναι ενδεικτικό:
Ενδεχομένως να διακόψει τα έργα της στη Ρωσία, στα τρένα υψηλής ταχύτητας, η γερμανική Siemens. Αν και μάλλον δεν θέλει κάτι τέτοιο, όλα δείχνουν ότι δέχεται ισχυρές πιέσεις. Σε αυτή την περίπτωση, το έργο μπορεί να αναλάβουν Ιαπωνία και Κίνα.
Ο διευθύνων Σύμβουλος της Siemens AG, Joe Kaezer, προειδοποίησε ότι η εταιρεία θα υλοποιήσει όλες τις κυρώσεις που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ και η Ευρωπαϊκή Ένωση κατά της Ρωσίας. Ο γερμανικός τεχνολογικός κολοσσός είναι βασικός συνεργάτης στη δημιουργία των ρωσικών σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας. Στο χειρότερο σενάριο, αν η κατασκευή αυτών των αμαξοστοιχιών στη Ρωσία κινδυνέψει να σταματήσει, η βοήθεια μπορεί να έλθει από την Ανατολή: Από αντίστοιχες κατασκευαστικές εταιρείες τρένων υψηλής ταχύτητας της Κίνας ή της Ιαπωνίας.
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Joe Kaezer, η Siemens θα συμμορφωθεί πλήρως με όλες τις κυρώσεις που θα επιβληθούν ενάντια στις ρωσικές εταιρείες και σε υψηλόβαθμους αξιωματούχους. Ο επικεφαλής της γερμανικής εταιρείας υποσχέθηκε να εφαρμόσει με συνέπεια τους περιορισμούς που έχουν εισαχθεί, αν και αρνήθηκε να αξιολογήσει τις πιθανές ζημιές που θα επιφέρουν οι κυρώσεις στη Siemens. Να σημειωθεί, ότι φέτος τον Μάρτιο, αμέσως μετά την έκρηξη της κρίσης στην Ουκρανία, ο Joe Kaezer συναντήθηκε με το ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν. Μετά τη συνάντηση, δήλωσε ότι η εταιρεία θα συνεχίσει να επενδύει στη Ρωσία, παρά την επιδείνωση της πολιτικής κατάστασης. Από το 2011, η Siemens έχει επενδύσει στη Ρωσία περίπου 800 εκατομμύρια ευρώ. «Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε στη χώρα. Μάλιστα, για το μέλλον θα βασιστούμε στο μοντέλο των μακροχρόνιων συνεργασιών στον τομέα των επενδύσεων», είπε ο επικεφαλής της γερμανικής εταιρείας.
Σήμερα, η Siemens είναι ο κύριος εταίρος των «Ρωσικών Σιδηροδρόμων» (RZD) για την κατασκευή των τρένων στις γραμμές υψηλής ταχύτητας. Πιο συγκεκριμένα, με βάση την πλατφόρμα «Siemens Desiro», δημιουργήθηκε το ηλεκτροκίνητο τρένο «Λάστοτσκα» (Χελιδόνι). Μέχρι το 2020 θα πρέπει να έχουν παραχθεί 1.200 βαγόνια τρένων τέτοιου τύπου. Οι αμαξοστοιχίες αυτές, θα χρησιμοποιηθούν για τις μετακινήσεις των φιλάθλων του Παγκοσμίου Κυπέλλου ποδοσφαίρου που θα διεξαχθεί το 2018, μεταφέροντας άνετα και με υψηλές ταχύτητες τους επισκέπτες της αθλητικής εκδήλωσης σε όλη την ευρωπαϊκή επικράτεια της Ρωσίας. Επιπλέον, η Siemens συμμετέχει στην προμήθεια των νέων βαγονιών των συρμών του Μετρό της Μόσχας. Συνολικά, ο όγκος των παραγγελιών της Siemens στη Ρωσία, τη Λευκορωσία και τις χώρες της Κεντρικής Ασίας κατά το οικονομικό έτος 2013 (σύμφωνα με την κατάσταση της 30ης Σεπτεμβρίου), ανήλθε σε περίπου 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ.
Φοβάται και η γαλλική Alstom;
Ο κύριος ανταγωνιστής της Siemens στη ρωσική αγορά είναι η γαλλική εταιρεία Alstom. Και αυτή επίσης, μπορεί να βρεθεί σε δύσκολη κατάσταση λόγω των πιθανών κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Στην παρούσα φάση, η αμερικανική General Electric βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την εξαγορά της εταιρείας, η Siemens όμως, εξακολουθεί να επιδεικνύει ενδιαφέρον και η ίδια για την εξαγορά της γαλλικής εταιρείας. Η Alstom κατέχει το 25% του μεγαλύτερου κατασκευαστή επιβατικών βαγονιών και μηχανών τρένων «Transmashholding», που παράγει επίσης τουρμπίνες για τους πυρηνικούς σταθμούς.
Ο πρόεδρος της «Alstom Russia», Philippe Pegorier, δήλωσε στο ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων «ITAR-TASS» ότι «οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις παρασκηνιακά εναντιώνονται στις κυρώσεις». Ειδικότερα, είπε ότι η Alstom σχεδιάζει να συμμετάσχει στα έργα ανοικοδόμησης των μεγαλύτερων σιδηροδρομικών δικτύων στη Ρωσία, του «Υπερσιβηρικού» και της γραμμής «Βαϊκάλη – Αμούρ» (BAM), στη Σιβηρία. Τώρα, το μέλλον του φιλόδοξου έργου εξαρτάται από το ποιος θα είναι ο ιδιοκτήτης της Alstom.
Η Siemens, ή, η General Electric;
Προς το παρόν, η Siemens δεν έχει σπάσει καμία συμφωνία της με ρωσικές εταιρείες. Έτσι, σύμφωνα με την υπηρεσία Τύπου της μηχανο-κατασκευαστικής εταιρείας «Ρούσκιε Μασίνι» (Russian Machines), εταίρο της Siemens στη Ρωσία, το κοινό έργο των εταιρειών για την προμήθεια σύγχρονων βαγονιών των συρμών για το Μετρό της Μόσχας, συνεχίζει να προχωράει σύμφωνα με το προγραμματισμένο χρονοδιάγραμμα. Δεν έχουν γίνει καμία αλλαγή στα σχέδια που να οφείλεται σε κάποιου είδους πολιτικά γεγονότα, είπε ο εκπρόσωπος της εταιρείας.
Στο ρωσικό γραφείο της Siemens αρνούνται επίσης την ύπαρξη τυχόν αλλαγών στα έργα τους στη Ρωσία. «Εκτελούμε όλες τις συμβατικές μας υποχρεώσεις στα έργα με τους πελάτες μας στη Ρωσία. Προς το παρόν δεν έχουμε περιορίσει τις δραστηριότητές μας από τις οικονομικές κυρώσεις και το εμπάργκο», δήλωσαν. Σύμφωνα με τον ανώτερο αναλυτή της «UFS IC», Αλεξέι Κοζλόφ, το γερμανικό κονσέρν διατηρεί μακρόχρονες επιχειρηματικές σχέσεις με τη Ρωσία και είναι απίθανο να θελήσει να χάσει μια τόσο μεγάλη αγορά. «Οι ανακοινώσεις τους θα πρέπει να αναγνωστούν σαν μια δήλωση «νομιμοφροσύνης». Η προληπτική κίνηση έγινε. Τώρα, θα είναι δύσκολο να κατηγορηθεί η εταιρεία για αναξιοπιστία, διατηρώντας παράλληλα την επαφή με τη ρωσική πλευρά», είπε ο εμπειρογνώμονας.
Ιαπωνία και Κίνα
Για τη Ρωσία, σημαντικές δυσκολίες μπορεί να εμφανιστούν, εφόσον η Siemens και η Alstom, πάραυτα, τελικά εγκαταλείψουν το project για την ανάπτυξη σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας. Μέχρι σήμερα, σιδηροδρομική επικοινωνία υψηλής ταχύτητας, υπάρχει στη γραμμή Μόσχα – Αγία Πετρούπολη, την οποία εξυπηρετεί η Siemens, καθώς και μεταξύ Αγίας Πετρούπολης και Ελσίνκι, που εξυπηρετείται από την Alstom. Έτσι, οι ευρωπαίοι προμηθευτές παρέχουν σε δύο βασικές σιδηροδρομικές διαδρομές στη Ρωσία υψηλή ταχύτητα και σύγχρονη τεχνολογία.
Σε περίπτωση διάρρηξης της επιχειρηματικής σχέσης, η «RZD» θα πρέπει να βρει νέους προμηθευτές, κυρίως εταιρείες από την Κίνα και την Ιαπωνία. «Η Ρωσία μπορεί να βρει γρήγορα άλλους προμηθευτές τρένων μεγάλης ταχύτητας, τα οποία τώρα αγοράζονται από τη Siemens. Ασιατικές χώρες όπως η Κίνα και η Ιαπωνία, έχουν σημαντική εμπειρία και τεχνογνωσία σε αυτόν τον τομέα», λέει ο οικονομολόγος Βλαντισλάβ Γκίνκο, λέκτορας της Ρωσικής Ακαδημίας Εθνικής Οικονομίας και Δημόσιας Διοίκησης στον πρόεδρο της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι απίθανο η γερμανική εταιρεία να προχωρήσει σε μια τέτοια σημαντική απόφαση, γιατί αυτό θα σημάνει την απώλεια μιας από τις πλέον υποσχόμενες αγορές.