Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Βίτσας, σε συνέντευξη που παραχώρησε σήμερα Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2016, στο ραδιοφωνικό σταθμό «ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ» και στον δημοσιογράφο Γιώργο Τραπεζιώτη, ανάμεσα στα άλλα ανέφερε:
Για τους στόχους που μπαίνουν μετά τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης:
Οι στόχοι παραμένουν οι ίδιοι.
Πρώτο: Έχουμε συγκεκριμένο καθήκον να διατηρούμε σε υψηλό βαθμό την ετοιμότητα των Ενόπλων Δυνάμεων, ως δύναμη αποτροπής αλλά και εκεί που μπορούμε, ως δύναμη προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο. Κεντρικό στοιχείο είναι η ανασυγκρότηση των Ενόπλων Δυνάμεων, ώστε να γίνουν μοντέρνες σύγχρονες, λιγότερο κοστοβόρες, περισσότερο αποτελεσματικές, περισσότερο εκπαιδευμένες σε όλα τα επίπεδα και να δημιουργούν ένα αίσθημα σιγουριάς στον ελληνικό λαό.
Δεύτερο: Ολοκληρώνουμε τη διαδικασία της Εθνικής Αμυντικής Βιομηχανικής Στρατηγικής. Ήδη τις επόμενες μέρες, αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία στο Βουλή, θα μπει στο ΚΥΣΕΑ και θα αποκτήσει ένα επιπλέον εργαλείο η χώρα μας, που αφορά ένα σημαντικό κομμάτι της βιομηχανίας της, το οποίο είχε παραμεληθεί, και δεν μιλάω μόνο για τις κρατικές αλλά και για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις.
Τρίτο: Στο επίπεδο της μέριμνας προσπαθούμε ο πολίτης, που έρχεται να κάνει τη θητεία του, να προσφέρει αλλά και να κερδίζει , δηλαδή αυτός ο χρόνος να είναι χρήσιμος και για την υπόλοιπη ζωή του. Για παράδειγμα, με νόμο οι γιατροί και οι δικηγόροι, κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες και με βάση τις επιχειρησιακές ανάγκες, μπορούν να κάνουν το αγροτικό τους ή την άσκηση τους. Άλλοι μπορούν να μαθαίνουν ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Επίσης προχωράμε και σκέψεις που έχουμε για συνεργασίες με το Υπουργείο Παιδείας και άλλους φορείς για πολύ ειδικά επαγγέλματα.
Έχουμε σταματήσει τις αλόγιστες δαπάνες, τις αλόγιστες αγορές και επικεντρωνόμαστε όχι σε ένα κυνήγι εξοπλισμών αλλά στη συντήρηση και την αναβάθμιση των υπαρχόντων εξοπλισμών και σε στοχευμένες αγορές που προσθέτουν αξία. Θεωρούμε πως ο πολλαπλασιαστής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων είναι ανθρώπινος παράγοντας και μας ενδιαφέρει πάρα πολύ η πολυσχιδής και πολυεπίπεδη εκπαίδευση τους.
Οι αξιωματικοί μας έχουν μια ευρύτερη γνώση και σε αυτό βοηθάνε πάρα πολύ οι εκπαιδεύσεις στο εσωτερικό και στο εξωτερικό και οι σχέσεις του ΥΠΕΘΑ με τα πανεπιστήμια της χώρας, βεβαίως και οι στρατιωτικές σχολές. Κάνουμε μια προσπάθεια με τις κατοικίες και τα σπίτια, ώστε να βρίσκουν ελαφρύνσεις στη ζωή τους, που έχουν και οικονομικό αποτέλεσμα αλλά και να μπορούν καλύτερα να κάνουν το καθήκον τους. Θα ήθελα να τονίσω πως οι Ένοπλες Δυνάμεις, η Αστυνομία και το Λιμενικό έχουν συμβάλει σε ένα από 2-3 σημαντικότερα ζητήματα της εποχής μας, στο προσφυγικό.
Για τη συμπεριφορά της Τουρκίας:
Η πραγματικότητα είναι ότι η Τουρκία δεν έχει αλλάξει τη στάση της αλλά η κατάσταση στην Τουρκία έχει αλλάζει και δεν είναι ακόμα σταθερή. Εμείς δεν είμαστε εδώ για να ανησυχούμε αλλά για να προσέχουμε, να αναλύουμε τα γεγονότα και να παίρνουμε και τα δικά μας τα μέτρα.
Το πρώτο είναι ότι ο ελληνικός λαός μπορεί να είναι ήσυχος για το επίπεδο με το οποίο αντιμετωπίζει το ζήτημα η κυβέρνηση και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Το δεύτερο είναι η αποφασιστικότητά μας, τα κυριαρχικά μας δικαιώματα να μην τα συζητήσουμε σε κανένα διεθνές φόρουμ, σε κανένα τραπέζι. Τα γνωρίζουμε. Tα υπερασπιζόμαστε. Αυτό που διεκδικούμε σαν Ελλάδα, είναι η δίκαιη λύση για την Κύπρο και δίκαιες λύσεις για μια σειρά ζητήματα που απασχολούν την περιοχή, την ειρήνευση στη Μέση Ανατολή, γιατί από ‘κει ξεκινάει το πρόβλημα.
Η εξωτερική πολιτική, μαζί με τη συνολική κυβερνητική πολιτική, δημιουργεί τρίγωνα σταθερότητας και παίζουμε σημαντικό ρόλο σε αυτή την κατεύθυνση και θα παίξουμε ακόμα πιο σημαντικό ρόλο στην ανασυγκρότηση της περιοχής μετά την ειρήνευση. Τα τρίγωνα Ελλάδα-Κύπρος-Ισραήλ, Ελλάδα-Κύπρος-Αίγυπτος, Ελλάδα-Κύπρος-Ιορδανία, είναι πάρα πολύ σημαντικά. Οι συναντήσεις της Ρόδου και της Αθήνας είναι από τα πιο σημαντικά πράγματα που έχουν γίνει σε επίπεδο εξωτερικής πολιτικής τα τελευταία χρόνια.
Για το Κυπριακό:
Λύση βιώσιμη, η οποία να ξεφεύγει από τις αποφάσεις του ΟΗΕ και από τις αποφάσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας, είναι δύσκολο να υπάρξει. Έχουμε ξεκαθαρίσει, το έχει πει πολλές φορές ο Υπουργός Εξωτερικών, ότι μια τέτοια λύση, δεν μπορεί να είναι λύσει εγγυήσεων, δηλαδή με εγγυήτριες δυνάμεις. Θα πρέπει να είναι μια λύση που θα έχει να κάνει με τον χαρακτήρα του Κυπριακού Κράτους, με την αναγνώριση των διαφορετικοτήτων, με τον ομοσπονδιακό του χαρακτήρα αλλά και με τη διεθνή του αναγνώριση. Δεν μπορεί να υπάρχει λύση με κατοχικά στρατεύματα στη μισή χώρα. Φαίνεται ότι υπάρχουν θετικές εξελίξεις, όμως, θέλω να πω, ότι θα πρέπει να πάψει να επηρεάζεται τόσο έντονα η τουρκοκυπριακή ηγεσία από την πολιτική ηγεσία της Τουρκίας.
Για το προσφυγικό:
Ολοκληρώσαμε μια σειρά επαφών με τις τοπικές αρχές και τους κοινωνικούς θεσμούς της Μυτιλήνης, της Σάμου και της Χίου.
Η Τουρκία αξιοποιεί την κοινή δήλωση Ευρωπαϊκής Ένωσης-Τουρκίας, και το προσπέρασμά της, ως απειλή. Η δική μου γνώμη είναι ότι δεν την συμφέρει, γιατί η κοινή δήλωση ωφελεί και την Ευρώπη αλλά και την Τουρκία και την Ελλάδα. Όλα αυτά τα πράγματα πρέπει να τα βάζουμε κάτω από την εξέταση της συνθήκης της Γενεύης για τους πρόσφυγες και των παραρτημάτων της. Δεν μπορούμε να υπερβαίνουμε τα ανθρώπινα δικαιώματα. Αν με ρωτάτε, αν μπορεί να το κάνει η Τουρκία, δεν θα γίνω ούτε προφήτης ούτε μάγος. Κατά τη γνώμη μου δεν θα το κάνει αλλά υπάρχει και μια ανησυχία.
Σε αυτές τις συσκέψεις κάνουμε πολλά βήματα. Με τη διαχείριση του όλου ζητήματος παραδίδουμε διεθνώς μαθήματα, για το πώς μπορεί να διαχειριστεί κανείς ένα τόσο δύσκολο, περίπλοκο και πολυπαραγοντικό ζήτημα.
Εμείς αυτή την περίοδο επικεντρωνόμαστε στο πως θα λύσουμε ζητήματα που αφορούν τα νησιά σε πολλά επίπεδα. Γιατί εκεί είναι το κύριο πρόβλημά μας. Στην ενδοχώρα τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα και καθημερινά βελτιώνονται . Στο τέλος του μήνα θα έχουμε δύο καινούργια κέντρα φιλοξενίας, που υπήρχαν αλλά ανασυγκροτήθηκαν, στο Κουτσόχερο της Λάρισας και στη Ριτσώνα. Θα είναι πανευρωπαϊκά πρότυπα.
Το πρόβλημά μας είναι πώς να γίνονται πιο γρήγορα οι ταυτοποιήσεις, πως προχωράει πιο γρήγορα η διαδικασία εξέτασης των αιτημάτων ασύλου, πως γίνεται η μεταφορά σε άλλες χώρες της Ευρώπης, στο εσωτερικό της χώρας και οι επιστροφές στην Τουρκία. Παράλληλα, πως βοηθούνται οι τοπικές κοινωνίες με άλλα μέτρα, μέτρα ανάπτυξης, μέτρα ανακούφισης και μέτρα συμπλήρωσης, γιατί έχοντας το προσφυγικό παρουσιάζονται ελλείμματα σε άλλους τομείς, όπως ο τουρισμός και μια σειρά άλλα πράγματα. Ο Αλέξης Χαρίτσης έχει κάνει μια πολύ σπουδαία δουλειά στο πως μια σειρά πράγματα πρέπει να αναπληρωθούν, ιδιαίτερα σε αυτά τα νησιά και με αυτό τον τρόπο να λυθούν πάγια αιτήματα, πάγια προβλήματα.
Για το ΕΣΡ:
Η βασικότερη αιτία, όπως αποδείχθηκε, είναι ότι με τη στάση της ΝΔ και άλλων δυνάμεων χάθηκε ένα χρόνος. Η βασικότερη αιτία ήταν ότι η ΝΔ, μέχρι την τελευταία στιγμή, υποστήριξε μετά μανίας ένα καθεστώς ανομίας που είχε δημιουργηθεί. Αυτή τη στιγμή αποδείχθηκε, και αυτό είναι το θετικό της χθεσινής διαδικασίας, ότι χρειάζεται διαγωνιστική διαδικασία, χρειάζεται ρύθμιση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου και χρειάζεται αντιστοίχιση με το Σύνταγμα. Πρέπει να διευκολύνουμε το καινούργιο ΕΣΡ να κάνει αυτή τη διαγωνιστική διαδικασία, να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία και να υπάρχει ένα καθεστώς νομιμότητας. Όταν υπάρχει καθεστώς νομιμότητας μπορείς να δώσεις με άλλους όρους τη μάχη ενάντια στη διαπλοκή και τη διαφθορά. Με τη χθεσινή διαδικασία ολοκληρώθηκε ένα επεισόδιο και διαμορφώθηκε μια κατάσταση νομιμότητας .