Η Τουρκία μπορεί να χρειαστεί να διατηρήσει τους στόλους μαχητικών αεροσκαφών F-16 για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ότι έχει προγραμματίσει η Πολεμική Αεροπορία της χώρας, εκτιμά ο αναλυτής Paul Iddon σε δημοσίευμα του στο Forbes, φέρνοντας ως παράδειγμα την περίπτωση του Ιράν.
Η αγορά των ρωσικών πυραυλικών συστημάτων αεροπορικής άμυνας S-400 που τους απομάκρυνε από την προμήθεια των stealth μαχητικών αεροσκαφών F-35 από τις ΗΠΑ και επέφερε αμερικανικές κυρώσεις την Άγκυρα έχει δημιουργήσει ήδη και αναμένεται να προκαλέσει περισσότερη ζημιά στο μέλλον.
Οι κυρώσεις και τα μαχητικά F-16
Ειδικότερα, η Τουρκία θα δυσκολευτεί να πάρει βοήθεια από τις Ηνωμένες Πολιτείες για την αναβάθμιση του μεγάλου στόλου των μαχητικών αεροσκαφών F-16 που διαθέτει, σε ό,τι αφορά την προμήθεια ανταλλακτικών και προγραμμάτων αναβάθμισης.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, η Τουρκία έχει ήδη αποθηκεύσει αρκετά ανταλλακτικά πριν από την παράδοση των S-400, όπως αναφέρει ο αναλυτής, ο οποίος προσθέτει ότι τα υφιστάμενα μαχητικά αεροσκάφη της Τουρκίας μετά από 15 χρόνια θα πρέπει να αποσυρθούν.
Ο ίδιος είπε χαρακτηριστικά: «Οι επιλογές της Τουρκίας για ένα μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς είναι, τουλάχιστον, αυστηρά περιορισμένες για το προβλέψιμο μέλλον. Θα μπορούσε να αγοράσει τα ρωσικά Su-57, αλλά μια τέτοια κίνηση θα προκαλούσε αρνητικά ακόμα περισσότερο το ΝΑΤΟ και τις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ η ανάπτυξη του εγχώριου μαχητικού πέμπτης γενιάς TF-X δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός αυτής της δεκαετίας».
Το παράδειγμα του Ιράν
Στο σημείο αυτό ο Paul Iddon φέρνει το παράδειγμα του Ιράν, το οποίο είχε αποκτήσει μαχητικά αεροσκάφη τύπου F-14, F-4 και F-5 και είχε προγραμματίσει να αγοράσει περίπου 300 μαχητικά F-16, όμως η επανάσταση του 1979 επέφερε τον τερματισμό των διπλωματικών σχέσεων Τεχεράνης και Ουάσινγκτον και το πρόγραμμα «έπεσε στο κενό».
Η Τουρκία έχει τη δυνατότητα να κατασκευάζει μαχητικά F-16 και διάφορα ανταλλακτικά για αυτά και από την άλλη το Ιράν κατάφερε να διατηρήσει μερικά μαχητικά F-14 σε λειτουργία, 40 χρόνια μετά.
«Ίσως», είπε ο Iddon, «μετά τη δεκαετία του 2030, πολλά από τα σημερινά μαχητικά F-16 Block 50 της Τουρκίας θα εξακολουθήσουν επίσης να είναι στην πρώτη γραμμή εξοπλισμένα με τουρκικά εξαρτήματα και οπλικά συστήματα».