Τον ισχυρισμό ότι ήταν νόμιμη η εξαγωγή από την Τουρκία των όπλων που εντοπίστηκαν σε πλοίο που πιάστηκε ανοιχτά της Κρήτης με κατεύθυνση τη Λιβύη, διατύπωσε με δηλώσεις του ο δηλώσεις του Εκπρόσωπος του Τουρκικού ΥΠΕΞ, κ.Τανζού Μπιλγκίτς, τις οποίες και προβάλουν οι τουρκικές εφημερίδες.
Ήδη ολοκληρώθηκε αργά το απόγευμα της Πέμπτης στο λιμάνι του Ηρακλείου, ο έλεγχος στα 14 εμπορευματοκιβώτια του εν λόγω πλοίου «Haddad 1», με σημαία Βολιβίας και σύμφωνα με πληροφορίες, καταμετρήθηκαν συνολικά 4.881 καραμπίνες αστυνομικού τύπου που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε πόλεμο πόλης και 491.950 σφαίρες των 9mm.
Στα περισσότερα από τα κοντέινερ υπήρχαν πακέτα με τσιγάρα τα οποία από την πρώτη πληροφόρηση δεν φαίνεται να έχουν διακινηθεί νόμιμα. Τα επτά μέλη τους πληρώματος αναμένονταν να οδηγηθούν στον εισαγγελέα.
Οι τουρκικές εφημερίδες αναφέρουν τις δηλώσεις του κ. Τανζού Μπιλγκίτς υποστήριξε ότι το φορτηγό πλοίο με την ονομασία «MV Haddad -1» που αναχώρησε από την Τουρκία υπό βολιβιανή σημαία και το πλήρωμά του ήταν υπήκοοι της Ινδίας, της Αιγύπτου και της Συρίας, κατά τον έλεγχο που έγινε από άντρες του ελληνικού λιμενικού, βρέθηκαν όπλα και οδηγήθηκε στην Κρήτη.
Ο κ.Μπιλγκίτς, ο οποίος τόνισε πως η ιδιοκτήτρια εταιρία του πλοίου στην ουσία είναι εγγεγραμμένη στον Πειραιά στην Ελλάδα, είπε πως από την έρευνα που έγινε από τις ενδιαφερόμενες Αρχές διαπιστώθηκε ότι το πλοίο εξερχόμενο από το λιμένα της Αμμοχώστου στις 25 Αυγούστου ήρθε στο Λιμάνι της Αλεξανδρέτας (Iskenderum) και στη συνέχεια εξακριβώθηκε πως στις 29 Αυγούστου αναχώρησε από εκεί. Ο Μπιλγκίτς τόνισε πως στο πλοίο του οποίου οι επόμενοι λιμένες που θα περνούσε γνωστοποιήθηκαν ότι θα είναι η Μισουράτα, το Τομπρούκ και η Βηρυτός και στο προηγούμενο σημείο από το οποίο πέρασε στην Αλεξάνδρεια φορτώθηκαν 12 κοντέινερ και στο λιμάνι της Αλεξανδρέτας φορτώθηκαν ένα τρέιλερ και δύο κοντέινερ.
Ο κ. Μπιλγκίτς συνέχισε ως εξής : «Από το δηλωτικό του τελωνείου προκύπτει ότι στο πλοίο, εκτός από μία μπετονιέρα για τη Λιβύη γίνεται αντιληπτό ότι φορτώθηκαν 492.000 σφαίρες περιστρόφων για τις οποίες δόθηκε νόμιμη άδεια εξαγωγής στην αστυνομία του Σουδάν για να παραδοθούν στο λιμάνι της Βηρυτού, καθώς επίσης 4.900 κυνηγητικά όπλα που εξάγονταν στον Λίβανο και είδη επίπλων όπως κομοδίνα φτιαγμένα από μπαμπού. Τα κυνηγητικά όπλα όπως σε πολλές χώρες, έτσι και στη χώρα μας καθορίζονται από τον υπ αριθμ 5201 νόμο και η εξαγωγή τους δεν συμπεριλαμβάνεται στην προκαταρκτική άδεια του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και πραγματοποιείται στις προαναφερθείσες χώρες σε νόμιμο πλαίσιο».
»Κρατάει πισινή»
Ο Εκπρόσωπος του Τουρκικού ΥΠΕΞ, που επέστησε την προσοχή στο ότι η Τουρκία, που αποτελεί συμβαλλόμενο μέρος σε όλα τα διεθνή καθεστώτα, αναφορικά με τους ελέγχους εξαγωγής και στο θέμα της εξαγωγής όπλων έχει ισχυρούς μηχανισμούς ελέγχου σε διεθνή στάνταρτς, είπε, »κρατώντας μια πισινή» : «Μετά από την έρευνα που θα γίνει από τις ελληνικές Αρχές σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι τα αναφερόμενα υλικά πήγαιναν σε παραλήπτες εκτός των αναφερομένων στο δηλωτικό τελωνείου και σε περίπτωση που αυτό αναφερθεί στις Αρχές μας, πολύ φυσικά, υπάρχουν μέτρα για το θέμα αυτό που μπορεί να ληφθούν».
Η Vatan, αναφέρεται στο περιστατικό δίνοντας έμφαση στο ότι η εντολή για την έρευνα δόθηκε από την ΕΥΠ και ότι στα σχετικά δημοσιεύματα τίθεται το ερώτημα εάν τα όπλα πήγαιναν στους τζιχαντιστές. Στο ίδιο θέμα αναφέρεται η Milliyet , με τον τίτλο «Ο Μπιλγκίτς είπε: με το πλοίο εκείνο μεταφέρονταν όπλα νόμιμα». Η Bugun κάνει ειδησεογραφική αναφορά στο θέμα.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με πληροφορίες από ναυτιλιακές πηγές το πλοίο είχε ξεκινήσει το δρομολόγιό του την 29η Αυγούστου από την Αλεξανδρέττα (Iskenderum) της Τουρκίας και είχε δηλώσει ως τελικό προορισμό τη Μισράτα της Λιβύης. Πρόκειται για το λιμάνι – προπύργιο των δυνάμεων της «Αυγής της Λιβύης», που αμφισβητούν την αναγνωρισμένη κυβέρνηση του πρωθυπουργού Αμπντουλάχ αλ Θίνι. Το διάστημα από τον Ιούνιο μέχρι και την 29η Αυγούστου, το πλοίο «Haddad 1» είχε καταπλεύσει σε Αμμόχωστο (Κύπρος), Αλεξανδρέττα (Τουρκία), Αλεξάνδρεια (Αίγυπτος) και στο λιμάνι Τομπρούκ της Λιβύης.Σημειώνεται ότι από τον Αύγουστο του 2014 έως την 1η Φεβρουαρίου 2015 το πλοίο λεγόταν «Μamo» και έφερε σημαία Καμπότζης, ενώ την εξαετία 2008 – 2014 το όνομά του ήταν Arxon και ταξίδευε υπό σημαία Ελλάδας