Η μεγαλομανία του Ερντογάν είναι γνωστή. Κάποιοι θα πουν «παροιμιώδης». Δεν παύει ωστόσο να εκπλήσσει.
Τούτη τη φορά μάλλον εξέπληξε ακόμη και τους πιό πιστούς οπαδούς του, παρομοιάζοντας τον εαυτό του με τον… Μωάμεθ τον Πορθητή!
Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Ο Ερντογάν «θεμελίωσε» το περασμένο Σάββατο μια γέφυρα, κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή της διώρυγας της Κωνσταντινούπολης, ενός «φαραωνικού» έργου που θεωρεί «κληρονομιά» του στην Τουρκία.
Στην ομιλία του ο Ερντογάν ανέφερε μεταξύ άλλων: «Ο Πορθητής όταν κατακτούσε την Κωνσταντινούπολη μετέφερε τα πλοία από την ξηρά και έκανε όλο τον κόσμο να τον θαυμάζει. Έτσι κι εμείς με τις τρεις γέφυρες που χτίσαμε πάνω στον Βόσπορο, κάναμε τον κόσμο να μας θαυμάζει… Τώρα, θα ενώσουμε τη θάλασσα του Μαρμαρά με τη Μαύρη Θάλασσα με έναν νέο Βόσπορο, με την Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης και θα αφήσουμε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο».
« Ο θεός είναι μαζί μας και μας βοηθάει», κατέληξε ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Να υπενθυμίσουμε για την ιστορία πως η κυβέρνηση Ερντογάν υποστηρίζει ότι καθίσταται ολοένα και πιο επικίνδυνο για τα δεξαμενόπλοια να περνούν από τον Εύξεινο Πόντο στη Θάλασσα του Μαρμαρά μέσω του κορεσμένου Βοσπόρου, που χωρίζει την ασιατική από την ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης.
Δείτε ακόμη DW: Εφιάλτης το νέο κανάλι στην Κωνσταντινούπολη;
Κάθε χρόνο περνούν από τα Στενά 43.000 πλοία, πολύ περισσότερα από τα 25.000, αριθμό που θεωρεί «ασφαλή» η κυβέρνηση, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται καθυστερήσεις. Μέχρι το 2050 εκτιμάται ότι ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί στα 78.000.
Πάντως, μια δημοσκόπηση δείχνει ότι οι περισσότεροι πολίτες αντιτίθενται στο σχέδιο, όπως και ο δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης Εκρέμ Ιμάμογλου και το αντιπολιτευόμενο Ρεπουμπλικανικό Κόμμα (CHP) στο οποίο ανήκει. Οι επικριτές του λένε ότι θα καταστρέψει το θαλάσσιο οικοσύστημα και θα θέσει σε κίνδυνο την παροχή πόσιμου νερού της πόλης.
Υψηλόβαθμοι τραπεζικοί είπαν τον Απρίλιο στο πρακτορείο Reuters ότι οι μεγαλύτερες τράπεζες της Τουρκίας είναι απρόθυμες να χρηματοδοτήσουν τη διώρυγα του Ερντογάν, λόγω των περιβαλλοντικών ανησυχιών και των επενδυτικών κινδύνων.
Η Ρωσία ανησυχεί επίσης ότι η νέα διώρυγα μπορεί να μην καλύπτεται από τη Συνθήκη του Μοντρέ, του 1936, που καθορίζει τη διέλευση των πολεμικών πλοίων μέσω του Βοσπόρου.
Ο Ιμάμογλου απέρριψε την τελετή του περασμένου Σαββάτου υποστηρίζοντας ότι επρόκειτο για ένα διαφημιστικό κόλπο για να σωθεί το γόητρο ενός έργου που καθυστερεί να υλοποιηθεί, εν μέρει λόγω οικονομικών δυσκολιών. Επισήμανε επίσης ότι η γέφυρα αποτελεί μέρος ενός αυτοκινητοδρόμου που δεν σχετίζεται με τη διώρυγα.
Πηγή: Με πληροφορίες από skai.gr