Γεμάτη αιχμές ήταν η κοινή συνέντευξη Τύπου μεταξύ του Ρώσου Υπουργού Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ και του Τούρκου ομολόγου του Μεβλούτ Τσαβούσογλου, με αφορμή την Συνθήκη του Μοντρέ και την διαβόητη Διώρυγα Κωνσταντινούπολη που θέλησε να κατασκευάσει ο Τούρκος Πρόεδρος Ερντογάν, ενώ ακόμα τέθηκαν στο προσκήνιο η αποχώρηση των μισθοφόρων των δύο χωρών από τη Λιβύη.
Μετά τις εντάσεις στη Μαύρη Θάλασσα, ο επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας φρόντισε να στείλει «μήνυμα» στον Τσαβούσογλου και στην Άγκυρα, προειδοποιώντας ότι η «Διώρυγα Κωνσταντινούπολη» μπορεί να επιτρέψει στις ΗΠΑ να αυξήσουν την παρουσία και την επιρροή της στην περιοχή, κάτι που η Μόσχα θεωρεί εξαιρετικά επικίνδυνο.
Από την πλευρά του, ο Μεβλούτ Τσαβούοσογλου είπε ότι: «Η Τουρκία ξεκινάει από το ότι η Συνθήκη του Μοντρέ για την διέλευση των Στενών του Βοσπόρου θα συνεχίσει να ισχύει και αφότου τεθεί σε λειτουργία η διώρυγα «Κωνσταντινούπολη», που θα είναι παράλληλη των Στενών. Η Συνθήκη του Μοντρέ δεν σχετίζεται με την διώρυγα ‘Κωνσταντινούπολη’, όπως και η διώρυγα δεν σχετίζεται με τη Συνθήκη.
Στη συνέχεια είπε πως: «Η Συνθήκη του Μοντρέ θα χρησιμοποιείται από εμάς χωρίς αλλαγές, όπως γίνονταν και πριν. Τηρούμε κάθε γράμμα της Συνθήκης αυτής. Επιπλέον, η ίδια (η Συνθήκη) ρυθμίζει όχι μόνο τη διέλευση των πλοίων, αλλά και τις μετακινήσεις των πολεμικών πλοίων, την χρονική διάρκεια παραμονής τους στην Μαύρη Θάλασσα, το τονάζ τους».
Η Συνθήκη του Μοντρέ και η Διώρυγα «Κωνσταντινούπολη»
Η Συνθήκη του Μοντρέ του 1936, που ρυθμίζει το καθεστώς της ναυσιπλοΐας στα Στενά, ορίζει ότι οι μη παρευξείνιες χώρες οφείλουν να ενημερώνουν 15 ημέρες νωρίτερα για τη διέλευση των πλοίων τους. Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Τσαβούσογλου υπενθύμισε ότι «στο κείμενο της ίδιας της Συνθήκης είναι καταγεγραμμένες οι διαδικασίες αλλαγής της ή καταγγελίας της» και αυτές είναι γνωστές, αλλά με την κατασκευή της διώρυγας «δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή στην συνθήκη του Μοντρέ».
Επιπρόσθετα ανέφερε ότι η Συνθήκη του Μοντρέ θα παραμείνει σε ισχύ και μετά το άνοιγμα της διώρυγας, τονίζοντας πως η Άγκυρα είναι πεπεισμένη ότι η διάνοιξη της διώρυγας μεταξύ της Θάλασσας του Μαρμαρά και της Μαύρης Θάλασσας, «παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον για την διεθνή επιχειρηματικότητα».
«Τα χρονοδιαγράμματα των πλοίων επί του Βοσπόρου, δημιουργούν μεγάλους κινδύνους. 45.000 πλοία περνούν ετησίως τα Στενά σήμερα, ενώ το 2050 θα φθάσουν τα 80.000. Τα εμπορικά πλοία περιμένουν πολύ για να περάσουν. Δεν επιτρέπουν την διέλευση πλοίων με εύφλεκτο φορτίο. Όμως με την κατασκευή της διώρυγας όλα αυτά τα ζητήματα θα επιλυθούν . Επαναλαμβάνω, ότι σχέση με την Συνθήκη του Μοντρέ δεν υπάρχει εδώ», τόνισε ο Τούρκος ΥΠΕΞ.
Την κατασκευή της διώρυγας ‘Κωνσταντινούπολη’ είχε ανακοινώσει ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν το 2011. Η διώρυγα θα έχει μήκος 45 χιλιομέτρων, πλάτος 275 μέτρα και βάθος 20 μέτρα. Στις 26 Ιουνίου έγιναν τα εγκαίνια της πρώτης γέφυρας της μελλοντικής διώρυγας, σηματοδοτώντας στην ουσία την έναρξη της κατασκευής της.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ / Φωτογραφίες Reuters