Γράφει ο
Σεραφείμ Χ. Μηχιώτης
H είδηση που εδημοσιεύθη χθες πρωτοσέλιδη, στην «ΕΣΤΙΑ», υπό τον τίτλο «Σφήνα της Τουρκίας στις σχέσεις Ελλάδος-Κατάρ: Πού αποσκοπεί χθεσινή στρατιωτική συμφωνία», δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητη, αλλά, αντιθέτως, να τύχει της προσοχής που απαιτείται και των απαραίτητων αξιολογήσεων.
Είναι γνωστές οι σχέσεις συνεργασίας Ελλάδος-Κατάρ στον στρατιωτικό τομέα, στο πλαίσιο της οποίας Καταριανά μαχητικά αεροσκάφη, γαλλικής κατασκευής τύπου «Μ-2000-5» επιχειρούσαν από την 115 Πτέρυγα Μάχης της Σούδας στο πλαίσιο των συνδυασμένων συμμαχικών επιχειρήσεων γιά την ανατροπή του καθεστώτος Καντάφι στη Λιβύη.
Έκτοτε αυτή η συνεργασία σε διμερή βάση έχει ενισχυθεί ακόμη περισσότερο και έχουν ανταλλαγεί επισκέψεις σε ανώτατο επίπεδο μεταξύ των δύο χωρών.
Τώρα εμφανίζεται η Τουρκία επισπεύδουσα σε στρατιωτική συνεργασία με το Κατάρ, στο πλαίσιο της οποίας υπεγράφη διμερής συμφωνία με το Εμιράτο.Θα ακολουθήσει, σε σύντομο χρόνο, η δημιουργία Τουρκικής στρατιωτικής βάσης στο Κατάρ, όπου ήδη έχουν σταλεί περί του 100 Τούρκους σε ρόλο εκπαιδευτών, όπως περιγράφεται, αξιωματικών του Καταριανού Στρατού.
Πέραν, όμως, των ευρύτερων σκοπιμοτήτων της συγκυρίας, οι οποίες σχετίζονται με την πρόθεση της Τουρκίας να ενισχύσει την στρατωτική της παρουσία στην περιοχή, υπό το φως των εξελίξεων στη Μέση Ανατολή και ειδικώς περί τη Συρία, μετά και την ενεργό εμπλοκή της Ρωσικής πλευράς, υπάρχει και μία άλλη επιχειρησιακή διάσταση στη συνεργασία Τουρκίας-Κατάρ, που επιδιώκεται να προωθηθεί και τελικώς να εξυπηρετηθεί.
Όσοι παρακολουθούν την πορεία των εξοπλισμών Ελλάδος-Τουρκίαα γνωρίζουν ασφαλώς, ότι η Τουρκία ουδέποτε απέκτησε-ούτε και της προσεφέρθησαν ποτέ- Γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη, βεβαίως και οπλικά συστήματα αυτών των αεροσκαφών.Αντιθέτως η Ελλάς προμηθεύθηκε τα γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη δεύτερης γενιάς «F-1C|» το 1974 και αργότερα επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ τα μαχητικά αεροσκάφη τρίτης γενιάς «Μ-2000» αρχικώς και έπειτα τα υπερσύγχρονα «Μ-2000-5» στο επιπεδο των οποίων αναβαθμίσθηκαν και 15 παλαιότερα «Μ-2000».Παραλλήλως αυτά τα αεροσκάφη «κούμπωναν» με υπερσύγχρονο οπλισμό παντός τύπου, ρόλου και εμβελείας.
Η αλήθεια είναι ότι τα Γαλλικά αεροσκάφη της Ελληνικής ΠΑ αποτελούν πάντοτε τον «αγνωστο Χ» γιά τα Τουρκικά αεροσκάφη που πραγματοποιούν τις γνωστές προκλήσεις στο Αιγαίο, διότι τα τελευταία καλούνται να αντιμετωπίσουν άγνωστα σε αυτούς αεροσκάφη, την πτητική συμπεριφορά των οποίων δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν στην έκταση που απαιτείται. Πολλώ δε μάλλον διότι τα αεροσκάφη «Μ-2000» και «Μ-2000-5» υπερτερούν, υπό συνθήκες εξαιρετικώς αντίξοων καιρικών συνθηκών, σε δυνατότητα επιχειρήσεων στο περιβάλλον του Αιγαίου, σε σύγκριση με τα Αμερικανικής κατασκευής μαχητικά αεροσκάφη «F-16» που διαθέτουν οι ΠΑ και των δύο χωρών.
Φαίνεται ότι η υπογραφείσα συμφωνία στρατιωτικής συνεργασίας Τουρκίας-Κατάρ θα επιδιώξει να θεραπεύσει, στο μέτρο του δυνατού, την «ελλειψη γνωριμίας» με τα Γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη και μάλιστα τρίτης γενιάς, όπως τα «Μ-2000-5» που διαθέτει η Καταριανή ΠΑ, πανομοιότυπα με τα αντίστοιχα της Ελληνικής ΠΑ, με την οποία θα αποκτήσουν τη δυνατότητα να συνασκηθούν και κατ’ επέκταση να γνωρίσουν απο κοντά τις δυνατότητες του «φακέλου πτήσεως» αυτών των αεροσκαφών,έστω υπό τους περιορισμούς των συμβάσεων που δεν επιτρέπουν σε «τρίτα μέρη» την κοινοποίηση κρίσιμων επιχειρησιακών πτυχών, διχως πρότερη γνώση και έγκριση του κατασκευαστή.
Κατά την διατύπωση, μάλιστα, Επιτίμου Αρχηγού ΓΕΑ, σε σχέση με το θέμα, «και τί δεν θα έδινα προκειμένου να μάθω από πρώτο χέρι την επιχειρησιακή συμπεριφορά μαχητικού αεροσκάφους που δεν είναι στο δικό μου αεροπορικό δυναμικό και τα οποία καλούμαι να αντιμετωπίσω σε καθημερινή βάση»(…)
Αναμένεται, συνεπώς, ότι η Τουρκική πλευρά θα επιχειρήσει να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που της διανοίγονται από την υπογραφείσα διμερή συμφωνία στρατιωτικής συνεργασίας με το Κατάρ, προκειμένου να «γνωρίσει» εκ του σύνεγγυς την επιχειρησιακή συμπεριφορά μαχητικών αεροσκαφών που δεν διαθέτει, αλλά ούτε και της προσεφέρθησαν ποτέ, από τη Γαλλία…