Μία ημέρα μετά την άτυπη Σύνοδο Κορυφής στις Βρυξέλλες, η Τουρκία «απάντησε» στους 27 ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με δύο νέες άκρως προκλητικές NAVTEX που αφορούν μάλιστα σε γερμανικό ερευνητικό πλοίο. Ειδικότερα, με την πρώτη NAVTEX δεσμεύει τη θαλάσσια ζώνη μήκους 580 χιλιομέτρων και πλάτους 25 χιλιομέτρων στις περιοχές ευθύνης Κύπρου και Ελλάδας, από τα ανοικτά της Πάφου μέχρι τα ανοικτά της Ιεράπετρας στην Κρήτη. Με δεύτερη NAVTEX δεσμεύει περιοχή σε απόσταση 25 χιλιομέτρων από τις νοτιοανατολικές ακτές της Κρήτης.
Πρόκειται για τις NAVTEX 0283/18 και 0288/18 που μεταδίδονται μέσω του σταθμού Αττάλειας και σύμφωνα με αυτές ζητείται ζώνη προστασίας του πλοίου R/V MARIA S. MERIAN για επιστημονικές έρευνες.
Είναι η δέυτερη φορά τους τελευταίους μήνες που η Τουρκία προκαλεί επικαλούμενη έρευνες με κρατικής ιδιοκτησίας της Γερμανίας ερευνητικό πλοίο -του Πανεπιστημίου του Αμβούργου- στη συγκεκριμένη περίπτωση, με navtex που αφορούν περιοχές ευθύνης της Ελλάδας, αλλά και της Κύπρου σε αυτή την περίπτωση.
Το εν λόγω ερευνητικό, είχε διεξαγάγει επιστημονικές έρευνες σε θαλάσσιες περιοχές της Κύπρου κατά την περίοδο 2010-2011 με βάση την Λεμεσό και εγκρίσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας.
ΚΥΣΕΑ: Οι τελευταίες εξελίξεις σε Αιγαίο και Αν.Μεσόγειο στο επίκεντρο της συνεδρίασης
Ολοκληρώθηκε νωρίτερα η συνεδρίαση υπό τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα του ΚΥΣΕΑ, το οποίο εκτίμησε τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού «το ΚΥΣΕΑ αποτίμησε ως ιδιαίτερα θετικό το αυστηρό μήνυμα των 27 κρατών μελών της ΕΕ για την παραβίαση του διεθνούς δικαίου από την πλευρά της Τουρκίας, καθώς και την πλήρη υποστήριξη των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας και της Κύπρου».
Τα υποστηρικτικά σκάφη του Saipem 12000 «έδεσαν» στη Λεμεσό
Φορτοεκφορτώσεις εξοπλισμού θα πραγματοποιήσουν τις επόμενες 3-4 μέρες τα υποστηρικτικά σκάφη του γεωτρύπανου SAIPEM 12000, το οποίο παραμένει σε στάση αγκυροβόλησης σε διεθνή χωρικά ύδατα, περίπου 17 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά του λιμανιού της Λεμεσού.
Ήδη στο λιμάνι της Λεμεσού εξυπηρετείται το πλοίο Vos Prime, ενώ φτάνει αυτή την ώρα και το Vos Prudence, που μαζί με το Vos Purpose, αποτελούν τα τρία υποστηρικτικά σκάφη του γεωτρύπανου της ENI.
Όπως δήλωσε ο λιμενάρχης Παναγιώτης Αγαθοκλέους, το SAIPEM 12000 έφθασε χθες βράδυ σε σημείο νοτιοανατολικά του Κάβο Γάτα και εκτός κυπριακών χωρικών υδάτων, βρίσκεται σε στάση αγκυροβόλησης και αναμένει να εξυπηρετηθεί από τα υποστηρικτικά σκάφη που το συνοδεύουν.
«Σύμφωνα με δηλώσεις και του πράκτορα των τριών σκαφών που συνοδεύουν το SAIPEM, υπολογίζουμε σε 3-4 ημέρες να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία και μετά να γίνει η αναχώρηση», είπε ο κ.Αγαθοκλέους, προσθέτοντας ότι η εργασία αυτή αφορά φορτοεκφόρτωση εξοπλισμού για σκοπούς γεωτρήσεων.
Ερωτηθείς σχετικά, ανέφερε πως από τα υποστηρικτικά σκάφη εκφορτώνεται εξοπλισμός που αφορούσε το στόχο «Σουπιά» και φορτώνεται εξοπλισμός για άλλη γεώτρηση, εκτός Κύπρου ενώ θα γίνει και εφοδιασμός καυσίμων.
Διευκρίνισε ακόμη πως αποτελεί συνήθης πρακτική να εξυπηρετείται το γεωτρύπανο στην ανοικτή θάλασσα από τα σκάφη που το συνοδεύουν.
«Ποτέ δεν έχει αγκυροβολήσει το SAIPEM στο λιμάνι Λεμεσού και εξάλλου, τα υποστηρικτικά σκάφη έχουν τη δυνατότητα και τεχνολογία να κάνουν τις φορτοεκφορτώσεις τους σε ανοικτή θάλασσα και έτσι γίνεται μέχρι σήμερα», εξήγησε.
Το SAIPEM 12000, που χθες επιχείρησε να κατευθυνθεί στο στόχο «Σουπιά», στο τεμάχιο 3 της κυπριακής ΑΟΖ αλλά εγκατέλειψε την προσπάθεια μετά τις τουρκικές απειλές, αναμένεται να μεταβεί ακολούθως στο Μαρόκο