Η απόλυση εκατοντάδων πιλότων F-16 από την τουρκική κυβέρνηση μετά από την αποτυχημένη απόπειρα στρατιωτικού πραξικοπήματος το 2016 έχει τραυματίσει σοβαρά τις στρατιωτικές της δυνατότητες και αυτό είναι που βρίσκεται πίσω από το ενδιαφέρον της Τουρκίας για απόκτηση συστημάτων αεροπορικής άμυνας, έγραψε ο αναλυτής άμυνας Μάικλ Πεκ για το «the National Interest» τη Δευτέρα.
«Οι πιλότοι των μαχητικών δεν είναι φτηνοί», ανέφερε ο Πεκ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, η εκπαίδευση ενός νέου πιλότου για να πετάξει ένα αεροπλάνο όπως το F-35 κοστίζει 11 εκατομμύρια δολάρια, ενώ η πολυετής εμπειρία ενός βετεράνου πιλότου είναι ανεκτίμητη.
«Ωστόσο, στο όνομα της πολιτικής, η κυβέρνηση της Τουρκίας έχει καθαρίσει την αεροπορική της δύναμη τόσο άσχημα που δεν μπορεί να πετάξει τα μαχητικά της αεροσκάφη F-16».
Μετά την αποτυχημένη απόπειρα πραξικοπήματος, η τουρκική κυβέρνηση απέλυσε χιλιάδες στρατιωτικούς για σχέσεις τους με το κίνημα του Γκιουλέν, το οποίο η Άγκυρα κατηγορεί ότι οργάνωσε την απόπειρα πραξικοπήματος.
Με περισσότερους από 300 πιλότους να έχουν εκδιωχθεί, η τουρκική κυβέρνηση άρχισε να ψάχνει στο εξωτερικό για να καλύψει το έλλειμμα, αναφέρει ο Πεκ. Όμως, οι Ηνωμένες Πολιτείες απέρριψαν το αίτημα της Τουρκίας για αποστολή εκπαιδευτών πτήσης. Στη συνέχεια, η Τουρκία ζήτησε βοήθεια από το Πακιστάν, το οποίο επίσης πετά F-16, αλλά ούτε αυτό δεν λειτούργησε, γράφει ο αναλυτής, επικαλούμενος έκθεση του Atlantic Council.
Η εξασθενημένη αεροπορία μπορεί επίσης να είναι ο λόγος για τον οποίο η Τουρκία ξαφνικά ενδιαφέρθηκε να αποκτήσει πυραυλικά συστήματα, υποστηρίζει ο αναλυτής.
Η Τουρκία αγόρασε ρωσικά συστήματα πυραύλων επιφανείας-αέρος S-400 παρά τις ανησυχίες της Ουάσιγκτον και τις απειλές κυρώσεων. Η Άγκυρα υπέγραψε επίσης συμφωνία με τη γαλλο-ιταλική εταιρεία κατασκευής πυραύλων Eurosam για την ανάπτυξη αντιαεροπορικών πυραύλων μεγάλου βεληνεκούς.
Πηγή: ahval