Πως ο Οζάλ «μπλόκαρε» συγκρούσεις» στη Μαύρη Θάλασσα

Την σημασία του οράματος του Οζάλ για την δημιουργία του οργανισμού  »Οικονομικής Συνεργασίας Εύξεινου Πόντου» (ΟΣΕΠ)  και την συμβολή που είχε στην αποφυγή συγκρούσεων στην περιοχή μετα την κατάρρεευση της ΕΣΣΔ επισημαίνει ο Γενικός Γραμματέας του ΟΣΕΠ , Έλληνας διπλωμάτης κ. Λεωνίδας Χρυσανθόπουλος.

Ο πρέσβης  έδωσε  συνέντευξη στην τουρκική εφημερίδα Zaman με αφορμή τα 20 χρόνια από την σύσταση του ΟΣΕΠ η οποία παρουσιάζεται με τον τίτλο « Τις συγκρούσεις στην Μαύρη Θάλασσα τις εμπόδισε το όραμα του Οζάλ» και τον υπότιτλο »Ο Γενικός Γραμματέας της Οικονομικής Συνεργασίας Εύξεινου Πόντου κ Χρυσανθόπουλος είπε ότι η περιοχή αυτή, που εγκυμονούσε συγκρούσεις μετά την Σοβιετική Ένωση, έμεινε μακριά από την ένταση χάρις στην Οικονομική Συνεργασία Εύξεινου Πόντου».
  
Η εφημερίδα επισημαίνει ότι  κ. Χρυσανθόπουλος είναι ένας έμπειρος διπλωμάτης και ότι  δεν είναι ένα άγνωστο όνομα στην Κωνσταντινούπολη την οποία θαυμάζει. Ο κ Χρυσανθόπουλος, πέραν του ότι υπηρέτησε στην Πόλη ως Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας, εκπροσωπεί την 3η γενιά μιας ελληνικής διπλωματικής οικογένειας που άσκησε καθήκοντα στην Κωνσταντινούπολη. Μετά τον παππού του , ο οποίος βρέθηκε στην Πόλη το 1907 ως εκπρόσωπος της Ελλάδας, ως Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας υπηρέτησε και ο πατέρας του την δεκαετία του ’60. Ο κ Πρέσβης ο οποίος σπούδασε σε ελληνικό σχολείο στην Κωνσταντινούπολη,  από το 2006 είναι Γενικός Γραμματέας του ΟΣΕΠ.
 
Ο  Ελληνας πρέσβης κ Λεωνίδας Χρυσανθόπουλος αξιολόγησε στην Zaman τα 20 χρόνια του ΟΣΕΠ που πέρασαν και το όραμα για το μέλλον του Οργανισμού.  
 
Μιλώντας στην ΖΑΜΑΝ επεσήμανε την σημασία του να λαμβάνονται υπόψη οι όροι των χωρών μελών κοιτάζοντας την αποδοτικότητα του ΟΣΕΠ και τόνισε  πως έχει εκπληρωθεί ένας από τους στόχους κατά την σύσταση που ήταν « η παρεμπόδιση των συγκρούσεων» . Ο κ Χρυσανθόπουλος ο οποίος είπε ότι το όραμα του Οζάλ ήταν αποτελεσματικό στην σύσταση ενός τέτοιου περιφερειακού Οργανισμού, όπως της οικονομικής συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας, τόνισε : « Ο Οζάλ είδε ότι καταρρέει η ΕΣΣΔ και προσπάθησε να μην επιτρέψει την παράδοση της περιοχής, μετά από αυτήν την κατάρρευση, σε διμερείς συγκρούσεις. Είχε την γνώμη πως με την οικονομική συνεργασία θα παρεμποδιστούν οι πόλεμοι. Από αυτήν την άποψη , η οικονομική συνεργασία του Εύξεινου Πόντου, ήταν μια πολύ καλή ιδέα.  Το όραμα Μαύρης Θάλασσας του Οζάλ, παρεμπόδισε σε μεγάλο βαθμό τις περιφερειακές συγκρούσεις μετά την ΕΣΣΔ.»
 
Η εφημερίδα αναφέρει ότι ο ΟΣΕΠ από την σύσταση του μέχρι σήμερα διατηρεί στους κόλπους του χώρες οι οποίες έχουν σοβαρά προβλήματα μεταξύ τους, ενώ λαμβάνουν μέρος ως ιδρυτικά μέλη η Τουρκία και η Ελλάδα οι οποίες- γράφει –  είχαν έρθει στα πρόθυρα του πολέμου την δεκαετία του ’90. Από την άλλη μεταξύ των μελών του ΟΣΕΠ είναι το Αζερμπαϊτζάν και η Αρμενία που έχουν συνοριακά προβλήματα.
 
Ο Ελληνας διπλωμάτης εξήγησε με παραδείγματα το γεγονός ότι στον εν λόγω Οργανισμό, η ύπαρξη χωρών –μελών των οποίων συγκρούονται τα συμφέροντα, δεν παρεμποδίζει τις εργασίες του ΟΣΕΠ, αλλά αντίθετα δίνει την δυνατότητα για διάλογο.Είπε συγκεκριμένα: « Εγώ δεν υπήρξα μάρτυρας οποιασδήποτε έντασης μεταξύ Αζέρων και Αρμενίων διπλωματών. Τυγχάνει κατά τις Συνόδους να κουβεντιάζουν με ειλικρίνεια>>. Και αποκαλύπτει:<<Είχαμε πραγματοποιήσει μία Σύνοδο όταν η Γεωργία πολεμούσε με την Ρωσία. Παρά τις ανησυχίες μου , Ρώσοι και Γεωργιανοί διπλωμάτες έκαναν χειραψία και συζήτησαν στο πόδι. Ακόμα και εν καιρώ πολέμου εξασφαλίζεται διάλογος μέσω του ΟΣΕΠ».
 
Ο κ Χρυσανθόπουλος ο οποίος τόνισε πως στόχος τους είναι η συνεργασία σε κάθε τομέα της οικονομίας, είπε: « Έχουμε σημαντικά σχέδια ειδικότερα στον τομέα της συγκοινωνίας. Κατασκευάζοντας γύρω από την Μαύρη Θάλασσα  αυτοκινητόδρομο, ενώνουμε τις χώρες μεταξύ τους.  Ένα σκέλος του σχεδίου αυτού είναι τα εμπορικά λιμάνια στην Μαύρη Θάλασσα να γίνουν κατάλληλα για την μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων».Ο Γενικός Γραμματέας είπε επίσης ότι παράλληλα, για την επιτάχυνση της ροής εμπορευμάτων μεταξύ των χωρών μελών, εξασφαλίζονται διευκολύνσεις στις τράνζιτ διελεύσεις φορτηγών και TIR στις 7 χώρες μέλη τα οποία μεταφέρουν εμπορεύματα των χωρών του ΟΣΕΠ.