Η εδαφική διαμάχη μεταξύ του Πεκίνου και ορισμένων χωρών της νοτιοανατολικής Ασίας για τη Νότια Σινική Θάλασσα είναι γνωστή και έχει πυροδοτήσει έναν γεωπολιτικό ανταγωνισμό μεταξύ της Κίνας και των ΗΠΑ, ακόμη και όταν οι τελευταίες συνεχίζουν να διεκδικούν την ελευθερία της ναυσιπλοΐας στα ταραγμένα ύδατα.
Η περιοχή έχει επίσης γίνει επιρρεπής σε ατυχήματα, με μια σειρά γεγονότων που αφορούν στρατιωτικό υλικό υψηλής τεχνολογίας να έχουν πραγματοποιηθεί στο πρόσφατο παρελθόν. Μερικά από τα πιο προηγμένα πολεμικά πλοία και μαχητικά αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων των F-35 των ΗΠΑ, έχουν καταστραφεί σε ατυχήματα στην περιοχή. Υπάρχει άραγε κάποιος παράγοντας που συνδέει την Κίνα με αυτά τα περιστικά;
F-35C του Αμερικανικού Ναυτικού
Η συντριβή ενός μαχητικού τύπου F-35C του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ είναι η τελευταία σε μια αλυσίδα ατυχημάτων F-35 στην περιοχή. Το μαχητικό stealth συνετρίβη όταν προσπάθηκε χωρίς επιτυχία να προσγειωθεί στο κατάστρωμα του αεροπλανοφόρου USS Carl Vinson κατά τη διάρκεια εργασιών ρουτίνας στις 24 Ιανουαρίου, τραυματίζοντας έξι ναύτες και τον πιλότο, ο οποίος εκτινάχθηκε από το αεροσκάφος πριν πέσει στη θάλασσα.
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι τα αμερικανικά πλοία διάσωσης μπορεί να χρειαστούν πολλές ημέρες για να βρουν τα συντρίμμια του αεροπλάνου, επιτρέποντας ενδεχομένως στα κινεζικά υποβρύχια να το βρουν πρώτα. Θα μπορούσε να επιτρέψει στον κινεζικό στρατό να αποκτήσει πρόσβαση στην τεχνολογία που χρησιμοποιείται στο αμερικανικό μαχητικό stealth αεροσκάφος.
Ωστόσο, το Πεκίνο είπε ξεκάθαρα ότι «δεν ενδιαφέρεται» για το αμερικανικό αεροσκάφος. Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ κράτησε χαμηλό προφίλ στις δραστηριότητες ανάκτησης F-35C, αλλά η Ιαπωνική Ακτοφυλακή εξέδωσε μια προειδοποίηση ναυσιπλοΐας στις 29 Ιανουαρίου, δηλώνοντας ότι οι επιχειρήσεις διάσωσης ήταν σε εξέλιξη «μέχρι νεωτέρας» σε μια τοποθεσία στο βόρειο τμήμα του Νότου Θάλασσα της Κίνας. Προηγουμένως, το Πολεμικό Ναυτικό ανέκτησε ένα ελικόπτερο MH-60S που είχε πέσει στη Θάλασσα των Φιλιππίνων τον Ιανουάριο του 2020, φέρνοντας τα συντρίμμια στην επιφάνεια από βάθος μεγαλύτερο των 3,6 μιλίων.
F-35A της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας
Ο πιλότος ενός μαχητικού αεροσκάφους τύπου F-35A εκτέλεσε έκτακτη «προσγείωση» με την άτρακτο σε αεροπορική βάση στις 4 Ιανουαρίου μετά από δυσλειτουργία του εξοπλισμού προσγείωσης λόγω τεχνικών δυσκολιών. Μετά από μια αρχική έρευνα, ανακαλύφθηκε ότι ο αριστερός κινητήρας του νοτιοκορεατικού F-35 είχε καταστραφεί μετά από χτύπημα πουλιού πριν συντριβεί. Η διεξοδική έρευνα για τα αεροσκάφη και τον εξοπλισμό προσγείωσης του αεροπλάνου βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.
Από την άλλη, στις 9 Απριλίου 2019, ένα ιαπωνικό F-35A εξαφανίστηκε από τα ραντάρ περίπου 135 χιλιόμετρα (84 μίλια) ανατολικά της αεροπορικής βάσης Misawa. Ήταν ένα από τα τέσσερα F-35A που απογειώθηκαν για εκπαιδευτική αποστολή στις 6.59 μ.μ., ώρα Ιαπωνίας, εκείνη την ημέρα. Τμήματα του καταγραφέα δεδομένων πτήσης των F-35A που είχαν υποστεί σοβαρές ζημιές ανακτήθηκαν επίσης ένα μήνα μετά το συμβάν. Ωστόσο, η πλειονότητα των συντριμμιών του αεροπλάνου είναι ακόμα 5.000 πόδια κάτω από την επιφάνεια.
F-16 Viper της Ταϊβάν
Στις 11 Ιανουαρίου, ένα πρόσφατα αναβαθμισμένο μαχητικό αεροσκάφος τύπου F-16V (Viper) της Ταϊβάν χάθηκε από τα ραντάρ κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής αποστολής πάνω από τη θάλασσα. Το αεροσκάφος έχασε την επαφή με την αεροπορική βάση και τελικά συνετρίβη σε θαλάσσια περιοχή ανατολικά του νησιού, λίγο μετά την απογείωσή του.
Το μαχητικό αεροσκάφος που συνετρίβη, προφανώς κυνηγούσε και αντιμετώπιζε μαχητικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας της Κίνας, που διεισδύουν τακτικά στον εναέριο χώρο της Ταϊβάν. Η κόπωση των πιλότων παραμένει αιτία ανησυχίας, καθώς η Ταϊβάν πραγματοποιεί συνεχώς scramble για την αναχαίτιση των Κινέζων, ενώ υπάρχουν προβλήματα διαθεσιμότητας σε ό,τι αφορά τους πιλότους.
F-15 της Ιαπωνίας
Στις 31 Ιανουαρίου 2022, ένα μαχητικό τύπου F-15 της ιαπωνικής Πολεμικής Αεροπορίας συνετρίβη κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής άσκησης. Το αεροσκάφος μόλις είχε απογειωθεί από την αεροπορική βάση Komatsu στο βόρειο τμήμα της χώρας, όταν χάθηκε η επαφή με τα ραντάρ, ενώ και οι δύο πιλότοι εντοπιίστηκαν και ανασύρθηκαν νεκροί από τη θάλασσα μετά από διαρκείς έρευνες.
«Για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των πτήσεων, ο αρχηγός του επιτελείου της Πολεμικής Αεροπορίας έδωσε εντολή σε όλα τα αεροσκάφη να εξετάζονται διεξοδικά πριν και μετά από κάθε πτήση και να εκπαιδεύουν όλους τους χειριστές σχετικά με τις διαδικασίες έκτακτης ανάγκης», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο υπουργός Άμυνας της Ιαπωνίας, προσθέτοντας ότι «δεν σχεδιάζουμε να σταματήσουμε την πτήση των μαχητικών τύπου F15».
Ποιά είναι τα αίτια των ατυχημάτων ;
Ο Nitin J Ticku, στρατηγικός αναλυτής και αρχισυντάκτης των «EurAsian Times», λέει ότι η περιοχή του Ινδο-Ειρηνικού αναδεικνύεται γρήγορα ως η πιο στρατιωτικοποιημένη ζώνη του κόσμου, ακόμα περισσότερο και από τη Μέση Ανατολή, όπου οι ΗΠΑ «χάνουν» το ενδιαφέρον τους. Είναι εύκολο να πυροδοτήσει κανείς θεωρίες συνωμοσίας, όπως ένας από τους αναλυτές της Ινδίας συνέδεσε τη συντριβή του ελικοπτέρου της Ινδίας με την Κίνα, μια συνομωσολογία που αργότερα «καταρρίφθηκε» από την κυβέρνηση στην επίσημη έρευνά της.
Δεδομένου ότι ο Ινδο-Ειρηνικός βρίσκεται στο επίκεντρο των γεωπολιτικών εξελίξεων και οι ΗΠΑ εξοπλίζουν τους συμμάχους τους με τελευταία τεχνολογία, που δεν είναι πραγματικά αποδεδειγμένη στη μάχη, είναι λογικό και αρκετά πιθανό να προκύψουν ατυχήματα. Φαίνεται ότι είναι κυρίως τα νεότερα ή προσφάτως αναβαθμισμένα αεροσκάφη που «πρωταγωνιστούν» σε αυτά σε σύγκριση με παλαιότερα αεροσκάφη.
Μια άλλη αιτία θα μπορούσε να είναι οι εκτεταμένες και επαναλαμβανόμενες στρατιωτικές ασκήσεις και οι πιλότοι μαχητικών που είναι υπερβολικά εξαντλημένοι για να αναχαιτίσουν κινεζικά αεροσκάφη. Σίγουρα υπάρχει ένας κινεζικός παράγοντας πίσω από τις συντριβές, αλλά σίγουρα όχι η ίδια Κίνα, καταλήγει ο ειδικός αναλυτής.
Με πληροφορίες από: The Eurasian Times