Παρά την έντονη ενόχληση της Γερμανίας όσο και της Γαλλίας, καθώς και της αντίθεσης του Λευκού Οίκου, η Ιταλία πείσθηκε την περασμένη εβδομάδα να υπογράψει και να υποστηρίξει δημοσίως την πρωτοβουλία «Belt and Road Initiative» της Κίνας, μια εξαιρετικά φιλόδοξη προσπάθεια αναδιάρθρωσης του παγκόσμιου εμπορίου κατά μήκος των αρχαίων εμπορικών διαδρομών του παλιού δρόμου του μεταξιού, γράφει η Telegraph.
Η Ιταλία δεν είναι η πρώτη χώρα της ΕΕ που το κάνει αυτό. Η Πολωνία, η Ελλάδα, η Ουγγαρία, η Πορτογαλία και η Λετονία εξέφρασαν ενθουσιασμό για την πρωτοβουλία και συμμετέχουν σε διαφορετικά επίπεδα.
Σε μια συνάντηση στις Βρυξέλλες αυτό το μήνα, εν όψει της επερχόμενης διάσκεψης κορυφής ΕΕ-Κίνας στις 9 Απριλίου, οι ηγέτες της ΕΕ ζήτησαν να υπάρξει ένα κοινό μέτωπο για την Κίνα και δημόσια επέπληξαν την ιταλική κυβέρνηση για τη μονομερή της προσέγγιση.
Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να επιδιώξει στενότερη σχέση με την Κίνα, ο πρώην πρωθυπουργός του Βελγίου, Γκι Φερχοφσταντ, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι «πρέπει να το πράξει ως ενιαία μονάδα – και επομένως σε ισότιμη βάση».
Αυτό δημιουργεί μια προφανή ερώτηση, θα πρέπει η Βρετανία να είναι μέρος αυτής της κοινής προσέγγισης, ή όπως η Ιταλία, θα έπρεπε να το κάνει μόνη της; Θα πρέπει να κάνει το δεύτερο.
Ο Γκιντερ Ετινγκερ, ο Ευρωπαίος Επίτροπος για τον Προϋπολογισμό και το Ανθρώπινο Δυναμικό, κάλεσε την περασμένη εβδομάδα την ΕΕ να ασκήσει βέτο στην τελευταία συμφωνία για τα λιμάνια μεταξύ Ιταλίας και Κίνας, σαν να λέμε για άλλη μια φορά ότι γνωρίζουμε καλύτερα τι είναι καλό για την Ιταλία από την ίδια της την κυβέρνηση. Η ΕΕ φαίνεται να θέλει να περιορίσει τις κινεζικές επενδύσεις, αλλά δεν είναι διατεθειμένη να παράσχει εναλλακτικές λύσεις. Ας μην είμαστε φυσικά αφελείς. Ο βασικός σκοπός της πρωτοβουλίας είναι να εδραιωθεί η θέση της Κίνας ως νέας υπερδύναμης.
Παρόλα αυτά, δεν υπάρχει κατ ‘αρχήν τίποτα κακό με την προϋπόθεση ότι εφαρμόζονται δυτικά πρότυπα εμπορικής βιωσιμότητας, διαφάνειας, ανταγωνισμού και αμοιβαίας πρόσβασης στις κινεζικές αγορές, δεν υπάρχει λόγος να αποκλείσουμε τους Κινέζους.
Επιπλέον, η χρηματοδότηση της πρωτοβουλίας Belt and Road σε διεθνές επίπεδο, που είναι ο τρόπος που πρέπει να γίνει εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις αυτές, αποτελεί τεράστια ευκαιρία για το Λονδίνο και το City, καθώς η Νέα Υόρκη αποκλείεται ουσιαστικά από τη συμμετοχή, τονίζει η Telegraph.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ / Φωτογραφία αρχείου Reuters