Η κοινοπραξία της ιταλικής Bonatti με την J&P AVAX και η γαλλική SPIECAPAG κέρδισαν τον διαγωνισμό για την κατασκευή του χερσαίου τμήματος του αγωγού ΤΑΡ, όπως ανακοινώθηκε σήμερα.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εργολαβία του έργου, η οποία αφορά την κατασκευή αγωγού μήκους 760 χιλιομέτρων (από τα ελληνοτουρκικά σύνορα μέχρι τις ακτές της Αλβανίας) και «έσπασε» σε 5 κομμάτια, τρία στην Ελλάδα και δύο στην Αλβανία.
Η κοινοπραξία Bonatti-AVAX αναλαμβάνει το τμήμα από την Καβάλα μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα (Ιεροπηγή), μήκους 360 χιλιομέτρων ενώ η SPIECAPAG θα κατασκευάσει τα 185 χιλιόμετρα του αγωγού από τους Κήπους μέχρι την Καβάλα καθώς και τα δύο τμήματα στην Αλβανία (συνολικά 215 χλμ.) μεταξύ των σημείων Bilisht και Topoje. Η ίδια εταιρεία θα αναλάβει και την διάβαση στον ποταμό Έβρο, όπου ο ΤΑΡ θα διασυνδεθεί με τον αγωγό ΤΑΝΑΡ που ξεκινά από το Αζερμπαϊτζάν και καταλήγει στα ελληνοτουρκικά σύνορα.
Ο αγωγός θα έχει διάμετρο 48 ίντσες (1,2 μέτρα) και μεταφορική ικανότητα 10 δισ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως, σε πρώτη φάση. Οι κατασκευαστικές εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν στα μέσα του 2016 ενώ συγκεκριμένες εργασίες θα ανατεθούν σε υπεργολάβους.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΡ, Ian Bradshaw, συνεχάρη με δηλώσεις του τις εταιρείες που κέρδισαν τα συμβόλαια. Η κοινοπραξία του αγωγού έχει ήδη αναθέσει τα συμβόλαια για την κατασκευή των σωλήνων, συμπιεστών και βαλβίδων του αγωγού καθώς και οδικών έργων στην Αλβανία.
Χθες, υπενθυμίζεται, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας που υπεγράφη το 2013 μεταξύ της κοινοπραξίας του αγωγού και των υπουργείων Οικονομικών και Ενέργειας, κρίνοντας ότι είναι συμβατή με τους κανόνες της εσωτερικής αγοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σχετικά με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP)
Ο αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Shah Deniz II στο Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη. Ο μήκους περίπου 878 χλμ. αγωγός θα συνδεθεί με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και θα διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Nότιo Ιταλία.
Η όδευση του TAP μπορεί να διευκολύνει την προμήθεια φυσικού αερίου σε αρκετές χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Βουλγαρίας, της Αλβανίας, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, του Μαυροβουνίου, της Κροατίας κ.ά. Η προσγειάλωση του TAP στις ακτές της Ιταλίας παρέχει πολλαπλές δυνατότητες για περαιτέρω μεταφορά φυσικού αερίου της Κασπίας σε μερικές από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές, όπως είναι η Γερμανία, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ελβετία και η Αυστρία.
Ο TAP θα προωθήσει την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού, θα αποτελέσει σημαντική πηγή άμεσων ξένων επενδύσεων, ενώ δεν εξαρτάται από επιδοτήσεις ή επιχορηγήσεις. Με τις πρώτες πωλήσεις αερίου προς τη Γεωργία και την Τουρκία να προβλέπονται για τα τέλη του 2018, οι πρώτες παραδόσεις στην Ευρώπη θα ακολουθήσουν γύρω στις αρχές του 2020.
Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ μετέχουν οι εταιρείες: BP (20%), SOCAR (20%), Snam S.p.A. (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%).