Οι αρχές της Βραζιλίας αποφάσισαν να βυθίσουν στον Ατλαντικό Ωκεανό το παλιό αεροπλανοφόρο Sao Paulo, το οποίο εδώ και μήνες περιπλανιόταν στη θάλασσα.
To αεροπλανοφόρο επιπλέει στις ανοιχτές θαλάσσιες ακτές για τρεις μήνες από τότε που η Τουρκία αρνήθηκε την είσοδο του στη Μεσόγειο Θάλασσα, για να διαλυθεί από τουρκική εταιρεία, αφού θεωρήθηκε περιβαλλοντικός κίνδυνος. Το Sao Paulo, βάρους 32.000 τόνων, είχε ρυμουλκηθεί στην Ευρώπη, αλλά δεν πέρασε τα στενά του Γιβραλτάρ και επέστρεψε στον Ατλαντικό.
«Λόγω των κινδύνων που συνεπάγεται η ρυμούλκησή του και εξαιτίας της επιδείνωσης της κατάστασής του (…) η μοναδική λύση είναι να το εγκαταλείψουμε, με ελεγχόμενη βύθιση» εξήγησαν το Πολεμικό Ναυτικό και το υπουργείο Άμυνας της Βραζιλίας. Όπως ανέφεραν, η κατάσταση του αεροπλανοφόρου είναι τόσο κακή που κάποια στιγμή, «αναπόφευκτα» θα βυθιζόταν από μόνο του.
Η απόφαση αυτή ωστόσο προκαλεί αντιδράσεις αφού το γερασμένο σκαρί, μήκους 266 μέτρων, είναι γεμάτο με αμίαντο, βαφές και άλλα τοξικά απόβλητα, σύμφωνα με πολλές οργανώσεις για την προστασία του περιβάλλοντος.
Το Πολεμικό Ναυτικό ανέφερε σε ανακοίνωσή του ότι το πλοίο παίρνει νερό και κινδυνεύει να βυθιστεί, επομένως δεν του επετράπη να ελλιμενιστεί σε λιμάνια της Βραζιλίας.
Περιβαλλοντικό πρόβλημα η βύθιση του αεροπλανοφόρου
Παρά το αίτημα της υπουργού Περιβάλλοντος Μαρίνα Σίλβα να μην βυθίσει το αεροπλανοφόρο, το Πολεμικό Ναυτικό είπε ότι δεν είχε άλλη επιλογή από το να βυθίσει το πλοίο σε νερό βάθους περίπου 5.000 μέτρων,, 350 χιλιόμετρα ανοικτά της ακτής, αλλά εντός της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης της Βραζιλίας.
Η τοποθεσία απέχει πολύ από περιοχές προστασίας του περιβάλλοντος και δεν υπάρχουν υποθαλάσσια καλώδια επικοινωνίας, ανέφερε η δήλωση του Πολεμικού Ναυτικού.
Πολλές μη κυβερνητικές οργανώσεις κατήγγειλαν ότι η Βραζιλία θα διαπράξει «έγκλημα κατά του περιβάλλοντος». Η οργάνωση «Ρομπέν των Δασών» χαρακτήρισε μάλιστα το παλιό αεροπλανοφόρο «τοξικό δέμα βάρους 30.000 τόνων».
Το αεροπλανοφόρο ναυπηγήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’50 στο ναυπηγείο του Σεντ-Ναζάρ, στη δυτική Γαλλία και επί 37 χρόνια ήταν στην υπηρεσία του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού. Το 2000 το αγόρασε η Βραζιλία που το μετονόμασε σε Sao Paulo.
Το αεροπλανοφόρο κλάσης Clemenceau υπηρέτησε το Γαλλικό Ναυτικό από το 1963 έως το 2000 ως Foch, ικανό να μεταφέρει 40 αεροπλάνα.