Για περίπου τριάντα χρόνια, απο το 1960 εώς τις αρχές του 1990, το πολεμικό ναυτικό της Ρωσίας και της Σοβιετικής Ένωσης χρησιμοποιούσαν κάποια παράξενα, τεράστια υβριδικά αεροσκάφη που τα ονόμαζαν ekranoplans (εκρανοπλάνα).Το Εκρανοπλάνο είναι ένα όχημα που μοιάζει με αεροπλάνο αλλά η λειτουργία του βασίζεται αποκλειστικά στην αρχή της επίδρασης του εδάφους.
Με αφορμή το «παράνομο» φωτο-ρεπορττάζ κάποιων θαυμαστών των εκρανοπλάνων – που θα δείτε παρακάτω – ας δούμε τι ακριβώς ηταν αυτα τα περίεργα αεροσκάφη.
Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη ηταν εξαιρετικά βαριά και ογκώδη για τον λόγο αυτο δεν μπορούσαν να πετάξουν ψηλα. Τα εκρανοπλανα πετουσαν λιγα μόλις μέτρα πάνω απο την επιφάνεια της θάλασσας σε ταχύτητες μεγαλύτερες απο 200 μίλια την ώρα.
Δυο απο τους γίγαντες αυτους μετέφεραν μάλιστα πυραύλους για επιθέσεις εναντίον πολεμικών πλοίων του ΝΑΤΟ. Αυτο, το γεγονός, ξάφνιασε τόσο πολύ τους αναλυτές του ΝΑΤΟ το 1966, οταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά, που το ονόμασαν το «Τέρας της Κασπίας Θάλασσας (δειτε εδω το βίντεο)«, καθώς με πλήρες φορτίο ζύγιζε 600 τόνους.
Το KM, όπως ήταν γνωστό το «Θαλάσσιο Τέρας της Κασπίας» στο απόρρητο Σοβιετικό στρατιωτικό πρόγραμμα, είχε μήκος 100 μέτρων (328 ft), όπως αναφέραμε ζύγιζε σχεδόν 600 τόνους με πλήρες φορτίο και μπορούσε να ταξιδέψει με ταχύτητες μεγαλύτερες των 400 χιλιομέτρων την ώρα (249 mph) λίγα μόλις μέτρα πάνω από την επιφάνεια του νερού.
Ας σημειώσουμε οτι το αεροσκάφος αυτο συνετρίβη το 1980.
Μετά το τέλος του ψυχρού πολέμου το «Τέρας» αναγνωρίστηκε ως ένα από τα πολλά Σοβιετικά στρατιωτικά σχέδια που προορίζονταν να πετούν μερικά μέτρα πάνω από το νερό, εξοικονομώντας ενέργεια και παραμένοντας κάτω από την ύψος κάλυψης των εχθρικών ραντάρ.
Μία άλλη σχεδίαση, το μοντέλο κλάσης Lun, το οποίο εισήλθε σε υπηρεσία με το Στόλο της Μαύρης Θάλασσας το 1987, είχε ανώτατη ταχύτητα 297 κόμβων (550 km/h). Η κατηγορία Lun των ‘ekranoplans’ – τα οποία ζυγίζουν 400 τόνους κι έχουν οκτώ κινητήρες – περιλάμβανε δύο αεροσκάφη. Το πρώτο υπηρέτησε ως πλατφόρμα πυραύλων στη Μαύρη Θάλασσα μέχρι και το 1992.
Το δεύτερο, που ονομάστηκε Spasatel ή «Σωτήρας», ήταν ακόμα υπό κατασκευή, όταν κατέρρευσε η Σοβιετική Ένωση. Η κατασκευή του τελείωσε και για περισσότερο από δύο δεκαετίες το Spasatel παρέμεινε ως επί το πλείστον αόρατο.
Αόρατο δηλαδή μέχρι σήμερα…
Η ιστοσελίδα Russia English έχει δημοσιεύσει ένα εντυπωσιακό φωτογραφικό ρεπορτάζ από μια ανώνυμη ομάδα που μπήκε κρυφά στο ναυπηγείο, όπου βρίσκεται το ημιτελή Spasatel, σε εκπληκτικά καλή κατάσταση.
Όπως υποδηλώνει το όνομά του, το Spasatel «είχε σχεδιαστεί για να χρησιμοποιηθεί σε ναυάγια και για τη διάσωση ανθρώπων,» Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα «επί του σκάφους υπάρχει επίσης χώρος για γιατρούς και για ιατρικό εξοπλισμό.»
Το Spasatel μπορεί μια μέρα να καταλήξει σε κάποιο μουσείο, «ωστόσο, προς το παρόν αν θέλετε να δείτε αυτό το εκρανοπλάνο (ekranoplan) θα πρέπει να παρανομήσετε.»