Ένα από τα τελευταία πρότζεκτ της Υπηρεσίας Προηγμένων Ερευνητικών Έργων Άμυνας του Αμερικανικού Πενταγώνου είναι η παραγωγή της επόμενης γενιάς οχημάτων μάχης και από ότι φαίνεται η Αμερικανική Υπηρεσία βρίσκεται σε καλό δρόμο, καθώς παρουσίασε δύο νέα οχήματα με επαναστατικές τεχνολογίες, που θα αλλάξουν δραματικά τον μηχανοποιημένο πόλεμο.
Η Υπηρεσία Προηγμένων Ερευνητικών Έργων Άμυνας (Defense Advanced Research Project Agency – DARPA), γνωστή και ως η τρελή υπηρεσία του Πενταγώνου, είναι υπεύθυνη για τη διασφάλιση ότι οι ΗΠΑ θα βρίσκονται μπροστά από τον υπόλοιπο κόσμο σε όλα τα θέματα τεχνολογίας αιχμής.
Η αποτελεσματικότητα ενός τρόχου και η δυνατότητα του να λειτουργεί σε οποιαδήποτε επιφάνεια είναι δύο από τα μεγαλύτερα εμπόδια στον μηχανοποιημένο πόλεμο. Οι τροχοί είναι πολύ πιο ικανοί στην επιτάχυνση σε δρόμους και ημι-βελτιωμένες επιφάνειες, ενώ οι ερπύστριες δαμάζουν τα κακοτράχαλα εδάφη όπως αυτά με άμμο, λάσπη και χιόνι, καθώς και τις αστικές επιφάνειες γεμάτες συντρίμμια, επιφάνειες που μπορούν να καθηλώσουν ακόμα και τα σκληρότερα τροχοφόρα οχήματα. Η DARPA, μαζί με τους συνεργάτες της στο Εθνικό Κέντρο Τεχνικής Ρομποτικής του Πανεπιστημίου Carnegie Mellon, έχουν επιτύχει μια καταπληκτική λύση σε αυτό το πρόβλημα – μια μετασχηματιζόμενη ρόδα που μπορεί να μετατραπεί από τροχό σε ερπύστρια μέσα σε δύο δευτερόλεπτα.
Μία από τις δύο τεχνολογίες τις οποίες έχουν αναπτύξει οι ερευνητές της DARPA είναι το Reconfigurable Wheel Track (RWT), μια τεχνολογία που μπορεί να μετατρέπει το σχήμα του τροχού ενώ το όχημα είναι σε κίνηση. Η συγκεκριμένη ρόδα μπορεί να μετατραπεί από έναν τροχό σε μία ερπύστρια σε περίπου 2 δευτερόλεπτα, παρέχοντας στα οχήματα μια επιπλέον πρόσθετη δυνατότητα κινητικότητας σε μικτά περιβάλλοντα.
Οι τροχοί χρησιμοποιούνται καλύτερα σε επίπεδο έδαφος, αλλά οι ερπύστριες παρέχουν την απαραίτητη πρόσφυση για να κατακτήσει σχεδόν όλα τα άλλα είδη εδαφών. Κανονικά, ένα όχημα μπορεί να εξοπλίζετε είτε με το ένα είτε το άλλο, αλλά η τεχνολογία RWT της DARPA επιτρέπει στο στρατό να μπορεί να κάνει εναλλαγές μεταξύ των δύο μέσα σε μια στιγμή.
Το σύστημα πολυφασικής ακραίας ανάρτησης ταξιδιού (Multi-mode Extreme Travel Suspension – METS) της Pratt & Miller έχει ως στόχο να επιτρέπει τη γρήγορη μετακίνηση σε ανώμαλο έδαφος διατηρώντας το όχημα σε όρθια θέση και ελαχιστοποιώντας την ταλαιπωρία των επιβατών.
Σύμφωνα με τη δήλωση της DARPA, το όχημα είναι εξοπλισμένο με ενσωματωμένους τροχούς 20 ιντσών, εξελιγμένες αναρτήσεις μικρών διαδρομών τεσσάρων με έξι ιντσών και μια νέα ανάρτηση υψηλού ταξιδιού που έχει εύρος 6 πόδια, 42 ίντσες προς τα πάνω και 30 ίντσες προς τα κάτω.
Το σύστημα METS είναι η πρώτη γνωστή πλατφόρμα που ενσωματώνει μια διπλή φύσης ανάρτηση, μια χαμηλή για σταθερή οδήγηση σε κανονικές επιφάνειες και υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης και μια ψηλή ανάρτηση που θα μπορούσε να ξεπεράσει τα πιο επιθετικά εμπόδια και έδαφος.
Ο Αμερικανικός Στρατός και το Σώμα Πεζοναυτών έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους για τις μελλοντικές δυνατότητες METS. Με βάση το νέο πλαίσιο, είναι δυνατό να δημιουργηθεί μια ολόκληρη οικογένεια μοναδικών πολεμικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων και ρομποτικών πλατφορμών.
Δείτε τις δύο νέες τεχνολογίες εν δράσει:
Με πληροφορίες από DARPA, The Drive, Cnet, Defence Blog