Ο Βίκτορ Λιτόβκιν, αμυντικός αναλυτής του ITAR-TASS, γράφει για τις αλλαγές που θα φέρει η “απελευθέρωση” της Κριμαίας από τα εμπόδια που έθετε με διάφορα προσχήματα η Ουκρανία. Ο Στόλος της Μαύρης Θάλασσας εκσυγχρονίζεται και έχει έναν προσανατολισμό: Την Μεσόγειο.
Γράφει ο Ρώσος αναλυτής:
Ο Βλαντίμιρ Πούτιν ανέθεσε στον πρωθυπουργό, Ντμίτρι Μεντβέντιεφ, και στον υπουργό Άμυνας, Σεργκέι Σοϊγκού, να επεξεργαστούν ως την 1η Ιουνίου πρόγραμμα ανάπτυξης του Στόλου της Μαύρης θάλασσας, ο οποίος έχει επείγουσα ανάγκη από ανανέωση και ενίσχυση.
Το Κίεβο, τις τελευταίες δεκαετίες, με διάφορα προσχήματα εμπόδιζε την άφιξη στην Κριμαία νέων πλοίων, υποβρυχίων, μαχητικών αεροσκαφών, συστημάτων αντιαεροπορικής και επάκτιας άμυνας. Τώρα η κατάσταση έχει αλλάξει.
Τα πιο νέα πλοία του στόλου της Μ. θάλασσας είναι τα πυραυλοφόρα hovercraft της κλάσης Sivuch project 1239, Bora και Samum, τα οποία είναι εξοπλισμένα με τους αντιπλοϊκούς πυραύλους Moskit (3М80) και καθελκύστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του ΄80. Επομένως αυτά σήμερα χρειάζονται αν όχι γενική, την επιβεβλημένη συντήρηση. Ναυαρχίδα του στόλου είναι το πυραυλοφόρο καταδρομικό κλάσης «Atlant» project 1123, Moskva, το οποίο όταν τέθηκε σε υπηρεσία (1983) έφερε το όνομα Slava και διαθέτει το αντιπλοϊκό πυραυλικό σύστημα Vulkan (П-1000). Τα υπόλοιπα ανθυποβρυχιακά, αποβατικά και οι πυραυλάκατοι του στόλου της Μ. θάλασσας, είναι πολύ παλαιότερα. Όπως και το μοναδικό ντίζελ υποβρύχιο του στόλου. Μερικά από αυτά είναι 50 ετών και περισσότερο. Μια τεράστια, για να μην πούμε απαγορευτική, ηλικία για μια ναυτική πολεμική μονάδα.
Η ηγεσία της χώρας είχε προγραμματίσει από καιρό την ανανέωση του στόλου σε πλοία επιφανείας. Στο εγγύς μέλλον τη σύνθεσή του αναμένεται να ενισχύσουν έξι φρεγάτες project 11356 Talwar, οι οποίες ναυπηγούνται στο εργοστάσιο Yantar του Καλινινγκράντ. Η πρώτη από αυτές, Admiral Grigorovich, έπεσε στο νερό στις 14 Μαρτίου και ολοκληρώνεται δίπλα από τις εγκαταστάσεις των ναυπηγείων. Ως το τέλος του φετινού έτους πρόκειται να αναχωρήσει για τη Σεβαστούπολη. Η κατασκευή και οι δοκιμές τους δεν θα πάρουν πολύ χρόνο, διότι το project 11356 έχει γίνει εδώ και καιρό κτήμα των ναυπηγών του Καλινινγκράντ, εφόσον τέτοια πλοία είχαν ναυπηγηθεί πρόσφατα για την Ινδία.
Σεβαστούπολη-Νοβοροσίσκ-Μπαλακλάβα
Περίπου ίδιο είναι το χρονοδιάγραμμα μέσα στο οποίο ο στόλος της Μ. θάλασσας θα λάβει και τα έξι ντίζελ-ηλεκτρικά υποβρύχια project 636,3 Varshavyanka (γνωστά και ως Improved Kilo), τα οποία το ΝΑΤΟ έχει αποκαλέσει για το χαμηλό ακουστικό ίχνος τους «μαύρη τρύπα στον ωκεανό». Το πρώτο από αυτά, Novorosiisk, αναμένεται να τεθεί σε υπηρεσία το καλοκαίρι του 2015. Για αυτά τα πλοία και υποβρύχια, στα οποία το Κίεβο είχε αφαιρέσει τη δυνατότητα να σταθμεύουν στη Σεβαστούπολη, είχε αρχίσει να κατασκευάζεται στο Νοβοροσίσκ μια προστατευμένη από τους αέρηδες της Μ. θάλασσας νέα βάση του ΠΝ. Το πρώτο τμήμα της είναι σχεδόν έτοιμο, αλλά πλέον η «νέα γενιά» του στόλου της Μ. θάλασσας θα «εγγραφεί στα μητρώα» της Σεβαστούπολης.
Δεν θα πρέπει να αποκλειστεί η πιθανότητα ένας αριθμός υποβρυχίων να εγκατασταθεί στη Μπαλακλάβα όπου υπάρχουν εγκαταλελειμμένες αλλά επισκευάσιμες σήραγγες, τις οποίες μπορούν να χρησιμοποιήσουν ως βάση τους τα υποβρύχια. Οι πετρώδεις αυτές κατασκευές προσφέρουν προστασία από αεροπορικές και πυραυλικές επιθέσεις.
Νέα μαχητικά αεροσκάφη
Φυσικά, ανανέωση χρειάζεται και η αεροπορία του στόλου της Μ. θάλασσας. Στα αεροδρόμιά του, τα οποία επίσης έχουν ανάγκη από επισκευές και αντικατάσταση του εξοπλισμού πλοήγησης και ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας, σταθμεύουν τα βομβαρδιστικά μετώπου Su-24 Fencer. Για αυτά, είναι απαραίτητος ένας εκσυγχρονισμός.
Όμως ο στόλος περισσότερο χρειάζεται πυραυλοφόρα βομβαρδιστικά μακράς εμβέλειας Ту-22М3 Backfire. Συν τοις άλλοις, θα ενισχυθούν και τα τμήματα επάκτιας και αντιαεροπορικής άμυνας, τα οποία θα εξοπλιστούν με τα Α/Α συστήματα S-350 και S-400.
Πιθανότατα, το πρόγραμμα ανάπτυξης του στόλου της Μ. θάλασσας θα περιλαμβάνει και θέματα που άπτονται του εκσυγχρονισμού των ναυπηγείων της Κριμαίας. Μεταξύ αυτών και του ναυτικού εργοστασίου της Σεβαστούπολης, του εργοστασίου Zaliv στο Κερτς, καθώς και του Móre στη Φεοντόσια, το οποίο τον τελευταίο καιρό κατασκεύαζε hovercraft για την Κίνα. Πλέον, δεν αποκλείεται να δεχθεί κρατικές παραγγελίες και από το ρωσικό υπουργείο Άμυνας.
Ένας ανανεωμένος και ισχυροποιημένος στόλος της Μαύρης θάλασσας με περιοχή επιχειρησιακής ευθύνης όχι μόνο αυτή στην οποία σταθμεύει, αλλά και τη Μεσόγειο, θα ενισχύσει αρκετά την ασφάλεια της Ρωσίας στα νότια σύνορά της.
Πηγή : Η Σύγχρονη Ρωσία