Ειδικοί γεωλόγοι και μηχανικοί γεωτρήσεων σε Λευκωσία, Χιούστον και Λονδίνο θα παρακολουθούν εκατοστό με εκατοστό την εξέλιξη της γεώτρησης στη «Δελφύνη» με το Stena Icemax και μετέπειτα της γεώτρησης που θα ακολουθήσει σε «Γλαύκο» ή «Ανθία».
Στη Λευκωσία, ειδική ομάδα της ExxonMobil που ήρθε ειδικά για τις γεωτρήσεις στην Κύπρο, όπως και η ομάδα διαχείρισης των γεωτρήσεων στην κυπριακή ΑΟΖ που συστάθηκε από μήνες, θα παρακολουθούν από την έδρα της ExxonMobil στη Λευκωσία, όπως και από το υπουργείο Ενέργειας που παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τις γεωτρήσεις, πρακτική που ακολουθείται από την πρώτη γεώτρηση στην «Αφροδίτη» μέχρι και αυτή στη «Δελφύνη».
Στο Τέξας επίσης παρακολουθούν κεντρικά την εξέλιξη της γεώτρησης τόσο στην ExxonMobil όπως και σε βασικούς τεχνικούς συνεργάτες που παρέχουν σημαντική υποστηρικτική βοήθεια, όπως ο αμερικανικός κολοσσός Halliburton. Στο Λονδίνο επίσης θα παρακολουθούν το γεωτρύπανο οι ειδικοί της Stena.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, η κοινοπραξία ExxonMobil – Qatar Petroleum έχει ναυλώσει το γεωτρύπανο Stena Icemax, με κόστος που πλησιάζει τα 200.000 δολάρια την ημέρα. Θα μπορούσαν να ναυλώσουν και κατάλληλο γεωτρύπανο με πιο χαμηλό κόστος, αλλά το συγκεκριμένο, πέραν σειράς άλλων πλεονεκτημάτων που περιλαμβάνει, διαθέτει και ειδικό σύστημα στο γεωτρύπανο, ώστε στην περίπτωση που βρεθεί κοίτασμα, να προχωρήσει σε αυτό εκμηδενίζοντας το ενδεχόμενο η κεφαλή του γεωτρύπανου να προκαλέσει ζημιά.
Οι διαδικασίες στο γεωτρύπανο προχωρούν με βάση το χρονοδιάγραμμα και στα αμέσως επόμενα 24ωρα θα είναι όλα έτοιμα, με την κεφαλή του γεωτρύπανου να είναι έτοιμη να ξεκινήσει να τρυπά τον βυθό.
Στο σημείο της γεώτρησης, στις νοτιοδυτικές παρυφές του υποθαλάσσιου όρους Ερατοσθένης, το θαλάσσιο βάθος είναι λίγο μεγαλύτερο από 2.000 μέτρα, ενώ σύμφωνα με τις πληροφορίες, το τρυπάνι θα φτάσει σε βάθος που αγγίζει τις 3.000 μέτρα – δηλαδή, συνολικά το βάθος της γεώτρησης είναι περίπου 5.000 μέτρα.
Χθες μεταφέρθηκαν στελέχη της γεώτρησης με τρεις διαδοχικές πτήσεις των ελικοπτέρων που εξυπηρετούν το γεωτρύπανο από το Αεροδρόμιο Λάρνακας. Όλες οι πτήσεις γίνονται με το φως της ημέρας για λόγους ασφάλειας. Συνεχίζεται το πήγαινε– έλα των υποστηρικτικών πλοίων που μεταφέρουν τον εξοπλισμό που απαιτείται για αυτό το στάδιο της γεώτρησης.
Την ίδια ώρα, σε πλήρη λειτουργία μπήκε ήδη και η μεγάλη βάση παραγωγής και επεξεργασίας λάσπης, όπως και άλλων υλικών που απαιτούνται για τη γεώτρηση στο λιμάνι Λεμεσού. Πρόκειται για μια από τις πιο σύγχρονες μονάδες του είδους και έχει κατασκευαστεί και τυγχάνει διαχείρισης από την Halliburton.
Σύμφωνα με όλα τα στοιχεία, στην ευρύτερη περιοχή της γεώτρησης δεν υπάρχουν οποιεσδήποτε ενέργειες ή παρουσία της Τουρκίας, όπως συνέβαινε στις πλείστες από τις προηγούμενες γεωτρήσεις.
Πρώτες ενδείξεις αρχές 2019
Πρέπει να σημειωθεί ότι σε όλους τους εμπλεκόμενους, ειδικούς και μη, η αγωνία αυξάνεται με την αντίστροφη μέτρηση στην πορεία προς τον στόχο της «Δελφύνης», αφού όλες οι ενδείξεις με βάση τις επιστημονικές μελέτες όπως και εξειδικευμένες μετρήσεις που γίνονται σε τέτοιας μορφής κοιτάσματα (τύπου «Ζορ») δίνουν πολύ καλές υποσχέσεις. Ωστόσο, τα άγνωστα είναι επίσης αρκετά και θα πρέπει να απαντηθούν μέσα από τη γεώτρηση και κυρίως όταν η κεφαλή του γεωτρύπανου φτάσει στο προβλεπόμενο βάθος.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι πιο σημαντικές ενδείξεις –και ενδεχομένως και αποδείξεις– για επιβεβαίωση ή όχι των πολύ μεγάλων προσδοκιών, πρέπει να αναμένονται κοντά στα Θεοφάνια στις αρχές του επόμενου έτους.
Να σημειωθεί ότι η ExxonMobil ακόμα δεν έχει αποφασίσει οριστικά αν η δεύτερη γεώτρηση θα γίνει στον «Γλαύκο» ή την «Ανθία». Αυτό είναι κάτι για το οποίο θα ληφθεί οριστική απόφαση στις αρχές του επόμενου μήνα, όταν θα υπάρχουν και σημαντικά γεωλογικά και άλλα στοιχεία από τη γεώτρηση στη «Δελφύνη», αλλά και με βάση τις εξελίξεις που αφορούν στις μελέτες για την «Καλυψώ», που δίνει επίσης σημαντικά γεωλογικά δεδομένα.