ΚΥΠΡΟΣ-ΕΚΛΟΓΕΣ: Οι προκλήσεις για τον νέο Πρόεδρο

Μπροστά σε δυσθεώρητες συμπληγάδες και μεγάλες προκλήσεις θα βρεθεί από την Κυριακή το βράδυ ο νέος πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, είτε αυτός είναι ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ Νίκος Αναστασιάδης, που στον πρώτο γύρο πήρε 45, 46%, είτε ο υποψήφιος του ΑΚΕΛ Σταύρος Μαλάς, που εξασφάλισε 26,91%.

Ο νέος πρόεδρος θα αναλάβει επίσημα τα καθήκοντα του το απόγευμα της Πέμπτης 28 Φεβρουαρίου με τη νενομισμένη διαβεβαίωση και την ομιλία του ενώπιον της Βουλής των Αντιπροσώπων. Μέχρι τότε θα πρέπει να σχηματίσει το υπουργικό συμβούλιο, στο οποίο μεγάλο βάρος θα κληθούν να σηκώσουν οι υπουργοί Εξωτερικών, Οικονομικών και Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, καθώς στο χαρτοφυλάκιο του τελευταίου περιλαμβάνονται και τα θέματα της ενέργειας.

Πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρουν ότι σε περίπτωση εκλογής Αναστασιάδη για υπουργός Εξωτερικών προορίζεται ο ευρωβουλευτής Ιωάννης Κασουλίδης εκ των αντιπροέδρων του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. Ο κ.Κασουλίδης γνωρίζει καλά τα θέματα, γιατί είχε διατελέσει υπουργός Εξωτερικών επί προεδρίας Γλαύκου Κληρίδη. Για το υπουργείο Οικονομικών γίνεται λόγος για τον οικονομολόγο Μιχάλη Σαρρή, ο οποίος διετέλεσε ανώτερος διευθυντής στην Διεθνή Τράπεζα και υπουργός Οικονομικών του Τάσσου Παπαδόπουλου από το 2005-2008. Για το Υπουργείο Εμπορίου οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι ανεξαρτήτως του προσώπου, που θα διοριστεί, ο Νίκος Αναστασιάδης προτίθεται να αναθέσει τα θέματα ενέργειας σε πρόσωπο της απολύτου εμπιστοσύνης του.

Όλοι εκτιμούν ότι το 2013 αναμένεται να είναι για την Κύπρο χειρότερο από το 2012, που οδήγησε την κυβέρνηση Χριστόφια να αποταθεί στον Μηχανισμό Στήριξης. Προβλέπεται ότι η ανεργία θα συνεχίσει να έχει ανοδική τάση και η φτώχεια θα επιδεινωθεί. Η JP Morgan σε προχθεσινή της έκθεση επεσήμανε ότι η Ελλάδα, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία υπέγραψαν μνημόνιο και δανειακή σύμβαση σε σύντομο διάστημα μετά την αίτηση τους, ενώ η Κύπρος δεν έχει υπογράψει, παρόλο που πέρασαν επτά μήνες και έχει αποκλειστεί από τις αγορές προ 20μήνου.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, ο νέος πρόεδρος και η κυβέρνηση του θα πρέπει α) να αποτρέψουν μια ενδεχόμενη χρεοκοπία , β) να πετύχουν ένα διαχειρίσημο δάνειο, γ) να αποφύγουν ιδιωτικοποιήσεις κερδοφόρων ημικρατικών οργανισμών σε περίπτωση που το δημόσιο χρέος κριθεί μη βιώσιμο. Η βιωσιμότητα του χρέους έχει κατά κύριο λόγο να κάνει με το ζήτημα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.

Επίσης, η νέα κυβέρνηση πρέπει να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τον πόλεμο που δέχεται η Κύπρος για ξέπλυμα χρήματος και να αποφύγει το ενδεχόμενο ενός δεύτερου μνημονίου.

Ο παράγοντας χρόνος θα είναι σε βάρος του νέου προέδρου, καθώς σε πολλά ζητήματα θα πρέπει να δοθούν άμεσα λύσεις, οι οποίες θα έχουν πολιτικό κόστος.

Επείγει να βρεθούν χρήματα για να μπορεί να ανταποκριθεί το κράτος στις τρέχουσες υποχρεώσεις του μέχρι την υπογραφή της δανειακής σύμβασης. Ο Ν. Αναστασιάδης έχει δηλώσει ότι θα απευθυνθεί για βραχυπρόθεσμο δάνειο.

Ο νέος πρόεδρος, εκτός από τα πιεστικά θέματα της οικονομίας, θα πρέπει να αντιμετωπίσει και τις κινήσεις του διεθνή παράγοντα για επανάληψη των διαπραγματεύσεων για το κυπριακό. Ο ειδικός σύμβουλος του γγ του ΟΗΕ Αλεξάντερ Ντάουνερ επιδιώκει αυτό να γίνει μέσα στον Μάρτιο και θέτει χρονοδιάγραμμα για οριστική λύση μέχρι το τέλος του χρόνου. Ο Τουρκοκύπριος ηγέτης Ντερβίς Έρογλου, αν και φαίνεται να δέχεται επανάληψη των συνομιλιών τον Απρίλιο, ωστόσο είναι κάθετος ότι πρέπει να υπάρξει συμφωνία μέχρι το τέλος του 2014.

Η ‘Αγκυρα επικεντρώνει την προσοχή της στη σύσφιξη των σχέσεων με τα κατεχόμενα δια της περαιτέρω διείσδυσης του τουρκικού κεφαλαίου στους κόλπους της τουρκοκυπριακής κοινότητας και τον περιορισμό των κινήσεων της Λευκωσίας στην κυπριακή ΑΟΖ. Στον ευρωπαϊκό χώρο, όπως προκύπτει από δημοσιεύματα σε διεθνούς εμβέλειας εφημερίδες και πρακτορεία ειδήσεων, τα πράγματα είναι δύσκολα για τη Λευκωσία. Συγκεκριμένα διαφαίνεται ένα σχέδιο για «πακέτο» κυπριακού και δανειακής σύμβασης. Επίσης, η τρόικα θέλει να έχει λόγο στα έσοδα της Λευκωσίας, από τα κοιτάσματα του φυσικού αερίου.
Ιδιαίτερα σε σχέση με το κυπριακό, το ζητούμενο είναι κατά πόσο ο νέος πρόεδρος θα έχει την δύνατότητα να βελτιώσει επί της ουσίας και όχι διακοσμητικά τη λύση, που προέβλεπε το 2004 το σχέδιο του τότε γγ του ΟΗΕ Κόφι Ανάν, το οποίο απορρίφθηκε με 75% από τους Ελληνοκυπρίους. Πρέπει δε να επισημανθεί ότι σήμερα, σε αντίθεση με το 2004, η λύση του κυπριακού για διάφορους λόγους δεν είναι στις προτεραιότητες του Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος το 2004 έκανε αγώνα για να ψηφίσουν Τουρκοκύπριοι και Τούρκοι στο κατεχόμενο τμήμα υπέρ του σχεδίου Ανάν.

Πέρα από τα πιο πάνω, ο νέος Κύπριος πρόεδρος θα έχει δύσκολο έργο και στον τομέα της εσωτερικής διακυβέρνησης, όπου θα πρέπει να κάνει βαθιές τομές με μηδενική ανοχή στην αναξιοκρατία, στο ρουσφέτι, στη διαπλοκή και στην ατιμωρησία. Επίσης, ο νέος πρόεδρος όποιος κι αν είναι θα πρέπει να κάνει πράξη τις προεκλογικές υποσχέσεις για αξιοποίηση του πλούσιου επιστημονικού προσωπικού της Κύπρου, για τη δημιουργία συνθηκών ανάπτυξης, ανταγωνιστικότητας, νέου πολιτικού πολιτισμού και διαφάνειας.

Α.Βικέτος-ΑΠΕ