Γιαβούζ: «Χάνει» δύο πλοία υποστήριξης για τις γεωτρήσεις [pics]

Μετά την τουρκική NAVTEX που ανακοίνωσε τις γεωτρήσεις του «Γιαβούζ» στην κατεχόμενη Καρπασία, την περασμένη Κυριακή, προκλήθηκε μεγάλος προβληματισμός και ανησυχία σχετικά με την αποφασιστικότητα της Άγκυρας να προχωρήσει στους ενεργειακούς σχεδιασμούς της, όπως το επιβεβαίωσε και ο Πρόεδρος Ερντογάν σε χθεσινές γεωτρήσεις.

Ωστόσο, φαίνεται πως λίγες ώρες μετά αλλάζουν τα δεδομένα, καθώς πληροφορίες από κυπριακά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι δύο πλοία υποστήριξης που συνοδεύουν το «Γιαβούζ» για γεωτρήσεις, δεν θα συμμετέχουν εν τέλει στις προκλητικές αυτές δραστηριότητες, αφήνοντας «έκθετο» το τουρκικό γεωτρύπανο.

Η απάντηση της εταιρείας

Ο «Φιλελεύθερος» της Κύπρου έθεσε σχετικά ερωτήματα στην εταιρεία στην οποία ανήκουν τα δύο πλοία υποστήριξης που βρίσκονται μαζί με το Γιαβούζ για την διενέργεια γεωτρήσεων στην Καρπασία, με την εταιρεία ονόματι «Vroon Offshore Services» να απαντά κατηγορηματικά.

Γνωρίζουμε τις πολιτικές ευαισθησίες μεταξύ Τουρκίας και Κύπρου σε σχέση με την τοποθεσία γεώτρησης του Yavuz και γι’ αυτό τα πλοία μας δεν θα υποστηρίξουν τις επιχειρήσεις του Yavuz σε κυπριακά ύδατα», ήταν η απάντηση της μητρικής ολλανδικής εταιρείας , ιδιοκτήτριας εταιρείας των πλοίων υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων υδρογονανθράκων VOS PRIME, VOS PRINCE, ξεκαθαρίζοντας έτσι ότι τα πλοία της βρίσκονται μεν στο λιμάνι της Σελεύκειας, αλλά δεν θα ακολουθήσουν το Yavuz από τη στιγμή που αυτό θα επιχειρήσει παράνομα σε κυπριακά ύδατα.

Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για δύο πλοία υποστήριξης που αναφέρονται στην παράνομη τουρκική Navtex για τη γεώτρηση του Yavuz στον στόχο «Καρπασία-1» (Karpaz-1) στο λεγόμενο «τεμάχιο Ε» των κατεχομένων, εντός της υφαλοκρηπίδας της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Σε ό,τι αφορά τις δραστηριότητες του «Πορθητή», η Άγκυρα προχώρησε τελικά σε συμφωνία αγοράς τριών πλοίων υποστήριξης από τη νορβηγική Siem.

Οι αλλαγές και οι δραστηριότητες της Άγκυρας

Για την εξυπηρέτηση της γεώτρησης στα ανοικτά της Καρπασίας, η Τουρκία μετέφερε τις αναγκαίες λιμενικές υποδομές από το λιμάνι της Αττάλειας, όπου εγκαταστάθηκαν στις αρχές περασμένου Μαΐου, ανατολικότερα και συγκεκριμένα στο λιμάνι της Σελεύκειας.

Οι εγκαταστάσεις περιλαμβάνουν μονάδα παραγωγής λάσπης που χρησιμοποιείται ως λιπαντικό στη γεώτρηση, αποθηκευτικούς χώρους και χώρους συντήρησης του εξοπλισμού που χρησιμοποιείται.

Λόγω της μετακίνησης των εγκαταστάσεων υποστήριξης, από το περασμένο Σάββατο χρειάστηκαν νέες ρυθμίσεις για το γεωτρύπανο Fatih, που πραγματοποιεί παράνομη γεώτρηση δυτικά της Πάφου.

Η αύξηση της απόστασης μεταξύ βάσης υποστήριξης και Fatih, ενεργοποίησε από το Σάββατο για πρώτη φορά την πτήση ελικοπτέρου από την Αττάλεια προς το τουρκικό γεωτρύπανο δυτικά της Πάφου, για μεταφορά του προσωπικού που μέχρι τώρα γινόταν με τα πλοία υποστήριξης.

Το σημείο που δηλώθηκε μέσω της παράνομης τουρκικής Navtex ότι θα γίνει η γεώτρηση από το Yavuz, βρίσκεται 20 χιλιόμετρα νότια των ακτών του Αποστόλου Αντρέα.

Πρόκειται για θαλάσσια περιοχή 14 τετρ. χλμ. ενώ προβλέπεται ότι η γεώτρηση θα συνεχιστεί μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου.

Η NAVTEX της Άγκυρας

Το τουρκικό γεωτρύπανο έφτασε στην περιοχή χθες τα ξημερώματα, ενώ αργά χθες το απόγευμα το Yavuz προχώρησε σε διορθωτική κίνηση, μετακινούμενο βορειότερα κατά 500 μέτρα περίπου από το αρχικό σημείο που είχε σταθεροποιηθεί.

Στο σημείο του στόχου «Καρπασία-1» (Karpaz-1) το θαλάσσιο βάθος είναι περίπου 950 μέτρα, ενώ ο «στόχος» της γεώτρησης είναι σε βάθος της τάξης των 1.000 μέτρων κάτω από τον βυθό. Δηλαδή πρόκειται για συνολικό βάθος 2.000 μέτρων, έναντι των 4.500-5.000 που έγιναν μέχρι τώρα όλες οι γεωτρήσεις στην περιοχή.

Στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή η Τουρκία διεξήγαγε παράνομες σεισμογραφικές έρευνες με το Μπαρμπαρός την περίοδο Απριλίου – Ιουνίου 2017. Πρόκειται για το λεγόμενο «τεμάχιο Ε» που εντελώς παράνομα και χωρίς καμία νομική βάση η Τουρκία ως κατοχική δύναμη ανέθεσε το 2011 για έρευνες και γεωτρήσεις στην Τουρκική Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαίου (TPAO).

Να σημειωθεί ότι πρόκειται για περιοχή που η Κυπριακή Δημοκρατία δεν έχει επίσημα χαρακτηρίσει ως ΑΟΖ λόγω των προβλημάτων στην απέναντι χώρα, τη Συρία.

Ωστόσο, η θέση του Γιαβούζ βρίσκεται εντός της υφαλοκρηπίδας της Κυπριακής Δημοκρατίας, γεγονός που δείχνει και την παραβίαση της κυριαρχίας εκ μέρους της Τουρκίας.

Δείτε πληροφορίες και χάρτη της NAVTEX:

TURNHOS N/W : 0765/19 (Antalya NAVTEX Station) (Published Date: 07-07-2019 22:09)TURNHOS N/W : 0765/19
MEDITERRANEAN SEA
DRILLING OPERATIONS, BY YAVUZ, VOS PRIME, VOS PRINCE AND POSH SINCERO BETWEEN 07 JUL-30 SEP 19 IN AREA BOUNDED BY;
35 31.52 N – 034 41.10 E
35 31.48 N – 034 43.55 E
35 29.47 N – 034 43.50 E
35 29.52 N – 034 41.05 E
WIDE BERTH REQUESTED.

Σημειώνεται ότι το πλοίο «POSH SINCERO» ανήκε μέχρι πρόσφατα στην εταιρεία «POSH» , όπως όμως μας ενημέρωσε η ίδια η πλοιοκτήτρια εταιρεία, πλέον το εν λόγω σκάφος έχει πωληθεί.

Η ίδια η εταιρεία, σε επικοινωνία της με το OnAlert, διευκρίνισε ότι ουδέποτε το πλοίο «POSH SINCERO» όταν ήταν στην ιδιοκτήσια της, προέβη σε κάποια έκνομη ενέργεια.

Πηγή: Philenews/ Φωτογραφία αρχείου Reuters