Θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ιστορικός ο αμυντικός προϋπολογισμός που εγκρίθηκε από την κυβέρνηση του πρωθυπουργού Σίνζο Άμπε. Όχι μόνο επειδή προβλέπει ρεκόρ δαπανών ύψους 27,4 τρισεκατομμυρίων γιέν (242 δις. δολάρια) αλλά διότι εγκρίνει και επισήμως την τροποποίηση ενός ελικοπτεροφόρου-αντιτορπιλλικού κλάσης Izumo σε αεροπλανοφόρο –παρόλο που ένεκα των περιορισμών του μεταπολεμικού Συντάγματος της χώρας επελέγη ο προσεκτικά διατυπωμένος όρος «αντιτορπιλικά επιχειρήσεων πολλαπλών σκοπών».
Η ενίσχυση των Ιαπωνικών Δυνάμεων Αυτοάμυνας για την αντιμετώπιση, μεταξύ άλλων, των «κινδύνων ασφαλείας στην θάλασσα» που το Τόκυο θεωρεί ότι αντιπροσωπεύει μια ολοένα και πιο ισχυρή Κίνα, προβλέπει για την επόμενη πενταετία αγορές που… ζαλίζουν: ακόμη περισσότερα F-35, drones για τα καινούργια αντιτορπιλλικά που ναυπηγούνται, υποβρύχια, αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας, μεταγωγικά και βαριά μεταφορικά ελικόπτερα.
Η αναβάθμιση ενός τουλάχιστον σκάφους κλάσης Izumo σε αεροπλανοφόρο για επιχειρήσεις με F-35B σχεδόν επεσκίασε τον προϋπολογισμό-μαμούθ και δεν πέρασε χωρίς πολιτικές τριβές καθώς το κεντροδεξιό κόμμα Komeito, κυβερνητικός εταίρος του πρωθυπουργού Άμπε, θεώρησε ότι η διατύπωση «αντιτορπιλλικό επιχειρήσεων πολλαπλού σκοπού» παραήταν τολμηρή και ζήτησε την αλλαγή της. H Ναυτική Δύναμη Αυτοάμυνας (JMSDF) διαθέτει ένα ακόμη πλοίο του ιδίου τύπου, το Kaga, για το οποίο δεν έχει διευκρινισθεί εάν θα τροποποιηθεί και αυτό μελλοντικά.
Το τροποποιημένο Izumo (DDH-183) θα αξιοποιήσει τα επιπλέον αεροσκάφη 5ης γενεάς που σχεδιάζει να προμηθευτεί η Ιαπωνία. Σύμφωνα με την ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας Asahi Shimbun, πέραν της προγραμματισμένης αγοράς 42 μαχητικών F-35 Lightning II η ιαπωνική Αεροπορική Δύναμη Αυτοάμυνας (JASDF) πρόκειται να αποκτήσει 105 ακόμη αεροσκάφη, εκ των οποίων 42 φέρεται ότι θα είναι F-35B βραχείας απογείωσης/καθέτου προσγείωσης (STOVL) και τα υπόλοιπα 63 της «συμβατικής» έκδοσης –Α.
Αν και επισήμως τονίζεται η ανάγκη αεροσκαφών STOVL για την ενίσχυση της ιαπωνικής αεράμυνας κατά μήκος των ακτών του Ειρηνικού, οι κυβερνητικές κατευθυντήριες γραμμές ορίζουν ότι τα αεροσκάφη δεν θα έχουν μόνιμη παρουσία στο αεροπλανοφόρο παρά μόνο σε περίπτωση στρατιωτικής σύρραξης. Από την στιγμή που το ιαπωνικό Σύνταγμα δεν έχει ακόμη τροποποιηθεί, η διατύπωση εδώ είναι το παν.
Το κόστος των επιπλέον αεροσκαφών εκτιμάται ότι θα φθάσει το 1,2 τρις. γιέν ή 10,6 δις. δολάρια. Έτσι, οι Μοίρες μαχητικών της JASDF αναμένεται θα ανέλθουν συνολικά σε δεκατρείς όταν κάποια στιγμή εντός του 2020 τα φωτοαναγνωριστικά Mitsubishi RF-4E αποσυρθούν και η Μοίρα τους επανεξοπλιστεί με μαχητικά.
Το Μεσοπρόθεσμο Αμυντικό Πρόγραμμα προβλέπει για την επόμενη πενταετία νέα υποβρύχια και την προμήθεια τριών μη επανδρωμένων UAS προκειμένου να επιχειρούν από τα οκτώ σκάφη της νέας κλάσης αντιτορπιλλικών πολλαπλού ρόλου τα οποία βρίσκονται ήδη υπό ναυπήγηση. Αν και δεν υπάρχουν περισσότερες λεπτομέρειες για τον τύπο των drones που θα επιλεγεί, σύμφωνα με δημοσιεύματα η Ιαπωνία είχε δείξει ενδιαφέρον το 2016 για το μη επανδρωμένο MQ-8 Fire Scout χωρίς ωστόσο να δεσμευτεί.
Ο στόλος των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας ενισχύεται επίσης με την απόκτηση δώδεκα Kawasaki P-1, μια προμήθεια που έλειπε από τους προηγούμενους τέσσερεις αμυντικούς προϋπολογισμούς. Μαζί θα αγορασθούν τρία ακόμη μεταγωγικά Kawasaki C-2 και ισάριθμα βαρέα μεταφορικά ελικόπτερα CH-47JA Chinook τα οποία κατασκευάζονται κατόπιν αδείας της Boeing από την Kawasaki στην Ιαπωνία.