Η Ευρώπη συνεχίζει να κινείται προς την κατεύθυνση της ενεργειακής διαφοροποίησης και απεξάρτησης από την Ρωσία, αναζητώντας νέες ενεργειακές αγορές. Κατά αυτό τον τρόπο, συνεχίζει να περιορίζει τις αγορές πετρελαίου της από τη Ρωσία λόγω της πτώσης της ποιότητας της ποικιλίας Urals.
Στα τέλη Ιανουαρίου-Μαΐου, οι αποστολές προς την ΕΕ μέσω των κύριων λιμένων εξαγωγής μειώθηκαν κατά διψήφιο αριθμό, δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Transneft Σεργκέι Ανδρόνοφ στο Vedomosti.
Οι Ευρωπαίοι πελάτες αγόρασαν κατά 24% λιγότερο από το Πριμόρσκ από πέρυσι (16,1 εκατομμύρια τόνοι). Οι αποστολές από το Novorossiysk μειώθηκαν κατά 17% (σε 7,7 εκατομμύρια τόνους) και οι αποστολές από το Ust-Luga κατά 26%.
Μόνο ο όγκος των εξαγωγών στην Ανατολική Ευρώπη μέσω του αγωγού Druzhba παρέμεινε σχετικά σταθερός. Τους τελευταίους 5 μήνες, ο όγκος μειώθηκε μόνο κατά 1%, σε 19,8 εκατομμύρια τόνους, σημείωσε ο Ανδρόνοφ.
Ο συνολικός όγκος των εξαγωγών στην Ευρώπη μειώνεται με σταθερό ρυθμό: για τον Ιανουάριο-Απρίλιο μειώθηκε κατά 10%, αλλά μέχρι τον Μάιο ο αριθμός αυτός αυξήθηκε στο 16%.
Δεδομένου ότι το πετρέλαιο που υπερβαίνει τα όρια δεν μπορεί να μεταποιηθεί, τα διυλιστήρια πετρελαίου αναγκάζονται να αγοράζουν ελαφρύτερες ποικιλίες και να τα αναμινγνύουν με πετρέλαιο από τα Ουράλια.
Το ελαφρύ αργό πετρέλαιο με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο πωλείται πρωτίστως στην Κίνα, εξήγησε στο Reuters μια πηγή στον ρωσικό πετρελαϊκό τομέα. Η Κίνα αγοράζει αργό πετρέλαιο σύμφωνα με διακυβερνητική συμφωνία και η Ευρώπη παίρνει μόνο «ό,τι έχει απομείνει».
Σύμφωνα με τα στοιχεία για τον Ιανουάριο-Μάιο, ο όγκος που παραδόθηκε στην Κίνα μέσω του αγωγού Ανατολικής Σιβηρίας-Ειρηνικού Ωκεανού αυξήθηκε κατά 50% σε 15,6 εκατ. Τόνους. Από την άλλη πλευρά, ο όγκος των εξαγωγών μέσω του λιμένα Kozmino μειώθηκε κατά 6% σε 12,4 εκατ. Τόνους.
Μέχρι το τέλος του έτους, οι ρωσικές μεταφορές πετρελαίου στην Ευρώπη θα μειωθούν κατά 14% και οι αποστολές προς την Κίνα θα αυξηθούν κατά 45%, σύμφωνα με την Transneft.
Τέλος, οι Ευρωπαίοι αγοραστές ρωσικού πετρελαίου θα κινηθούν προς την κατεύθυνση της προμήθειας από το Ιράν, τη μοναδική χώρα του ΟΠΕΚ που θα μπορούσε να αυξήσει την εξόρυξη αργού πετρελαίου.