Η κακοκαιρία καθήλωσε τα τέσσερα αμερικανικής κατασκευής F-35 μαχητικά αεροσκάφη που ήταν προγραμματισμένο να πετάξουν και να παραδοθούν στην Βρετανία. Πρόκειται για τουλάχιστον το τρίτο παρόμοιο περιστατικό τα τελευταία χρόνια που έχει δει το φως της δημοσιότητας, με τα άλλα δύο να συμβαίνουν σε F-35 της Αυστραλίας και σε F-35 της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας που και αυτά καθηλώθηκαν για ημέρες λόγω κακοκαιρίας.
Πολιτικοί, διπλωμάτες και απλός κόσμος είχαν συγκεντρωθεί χθες, 5 Ιουνίου, στην αεροπορική βάση Marham της Βρετανικής ΠΑ για να υποδεχθούν τα πρώτα τέσσερα νέα υπερσύγχρονα μαχητικά F-35 της Βρετανίας. Το υπερατλαντικό ταξίδι των βρετανικών F-35 ακυρώθηκε, όμως της τελευταία στιγμή εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών στον Ατλαντικό.
Άλλα δύο αντίστοιχα περιστατικά είναι γνωστά τα τελευταία δύο χρόνια, με πρωταγωνιστές Αυστραλιανά F-35 που καθηλώθηκαν για αρκετές ημέρες λόγω καταιγίδας στην επιστροφή τους από σόου επιδείξεων και τα πρώτα Ισραηλινά F-35 που καθηλώθηκαν για 6 ώρες στην Ιταλία κατά την διάρκεια της μεταφοράς τους από τις ΗΠΑ στο Ισραήλ για να παραδοθούν σε αντίστοιχη τελετή με αυτήν που ακυρώθηκε χθες στην Βρετανία.
Τι συμβαίνει όμως με τα F-35 και τις κακοκαιρίες;
Πλέον, τα F-35 μπορούν να πετούν και να επιχειρούν κανονικότατα σε αντίξοες καιρικές συνθήκες. Πράγματι, τα Αυστραλιανά F-35 που αναφέραμε παραπάνω δεν μπορούσαν να πετάξουν σε κακοκαιρία, επειδή όντας από τα πρώτα που κατασκευάστηκαν και παραδόθηκαν, δεν είχαν εγκατεστημένα τα συστήματα αντιστάσεις σε κεραυνούς, τα οποία τους τοποθετήθηκαν στην συνέχεια, και υπάρχουν πλέον σε όλα τα F-35.
Η απόφαση για την αναβολή της πτήσης λόγω της κακοκαιρίας έχει περισσότερο να κάνει με την αποφυγή ανάληψης του ρίσκου κάποιου ατυχήματος που θα μπορούσε να συμβεί σε οποιοδήποτε αεροσκάφος.
Η Βρετανική ηγεσία δεν θέλησε να ρισκάρει, χωρίς λόγο της ζωές των πιλότων της και των πανάκριβων αεροσκαφών της.
Σε αντίθεση με τα μεγάλα εμπορικά αεροσκάφη τα οποία έχουν πολλούς κινητήρες και δύο πιλότους, τα F-35 είναι μονοθέσια, μονοκινητήρια αεροσκάφη, με έναν μόνο πιλότο που καλείται να πραγματοποιήσει μια υπερατλαντική πτήση, χωρίς την δυνατότητα ξεκούρασης ή άλλων ανέσεων που έχουν τα μεγάλα εμπορικά αεροσκάφη.
Επιπλέον, στην περίπτωση που συνέβαινε κάποιο ατύχημα για τον οποιονδήποτε λόγο, η διάσωση του πιλότου εν μέσω κακοκαιρίας στον Ατλαντικό Ωκεανό θα ήταν αδύνατη.
Επίσης, το υπερατλαντικό ταξίδι από την αμερικανική βάση στην Νότια Καρολίνα μέχρι το Νόρφολκ της Βρετανίας είναι περίπου 4,000 μίλια. Τα F-35 έχουν βεληνεκές περίπου 1,800 μιλίων, που σημαίνει ότι απαιτείται τουλάχιστον δυο εναέριοι ανεφοδιασμοί για να γίνει το ταξίδι. Οι εναέριοι ανεφοδιασμοί είναι μια περίπλοκη διαδικασία που απαιτεί καλό και ήρεμο καιρό.
Όσο καλό και δοκιμασμένο να είναι ένα αεροσκάφος, δεν χρειάζεται να λαμβάνονται περιττά ρίσκα εν καιρώ ειρήνης, τα οποία να βάζουν σε κίνδυνο το αεροσκάφος, αλλά και κυριότερα τον πιλότο του, για μια φωτογράφιση.
Με πληροφορίες από The Reigster, UK Defence Journal, Τhe Times, CNN και National Interest.