Τελευταία ενημέρωση: 2018-09-09 19:09:53
Η συνεχής ενίσχυση της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, και οι απειλές που αναδύονται τα επόμενα χρόνια αργά ή γρήγορα θα κάνουν επιτακτική την ανάγκη ανανέωσης/ενίσχυσης του δυναμικού της Πολεμικής μας Αεροπορίας με ένα ΝΜΑ.
Μέσα στην επόμενη δεκαετία η Πολεμική Αεροπορία θα «χάσει» τα εκσυγχρονισμένα F-4E Phantom, ενώ μάλλον και τα εναπομείναντα Mirage 2000 EGM/BGM θα αποσυρθούν από υπηρεσία. Αρκετά νωρίτερα θα πρέπει ίσως να ξεχάσουμε και κάποια από τα 32 F-16C/D Block 30, τα οποία έχουν ήδη δηλωθεί σαν διαθέσιμα προς πώληση. Θεωρητικά 20 από αυτά θα εξοπλίσουν μοίρα LIFT, ενώ 12 θα πωληθούν. Ακόμη κι αν τα 20 μείνουν σε υπηρεσία, η μαχητική τους αξία θα είναι μάλλον αμελητέα στο εξαιρετικά απαιτητικό περιβάλλον του Αιγαίου, και ο χρόνος επιβίωσής του περιορισμένος σε περίπτωση σύγκρουσης.
Σε περίπτωση που η χώρα μας δεν επιθυμεί να ρίξει «λευκή πετσέτα» στο Αιγαίο, είναι υποχρεωμένη να κάνει επενδύσεις στην Άμυνα και την Ασφάλεια. Ανάμεσα σε αυτές τις «επενδύσεις» είναι η επιλογή ΝΜΑ, που θα πλαισιώσει τα F-16V και τα Mirage 2000-5Mk2 στα χρόνια που θα έρθουν. Κι όπως επίσης έχουμε γράψει, αν η Αεροπορία αποφασίσει πως χρειάζεται ένα μαχητικό 5ης γενιάς, τότε η επιλογή του F-35 είναι άμεση και αυτονόητη. Αν όμως θέλει να εξετάσει κάθε δυνατή επιλογή, τότε θα προχωρήσει σε ένα Ανοιχτό Διεθνή Διαγωνισμό με συμμετοχές φανταζόμαστε από όλα τα «καλά παιδιά», Lockheed Martin F-35, Boeing F-15 Silent Eagle & F/A-18E/F Block 3, Dassault Rafale F4, Saab Gripen, Eurofighter Typhoon.
To τελευταίο συνεχίζει την -απέλπιδα κατά πολλούς- προσπάθειά του να αντιμετωπίσει το πανίσχυρο F-35A. Το Typhoon επίσης συνεχίζει να προωθείται επιθετικά στην Γηραιά Ήπειρο (γιατί στην Μέση Ανατολή τα πάει περίφημα).
Το Eurofighter Typhoon δεν είναι «Νέο» για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε πως η χώρα μας κάποτε «δεσμεύτηκε» στην αγορά 60 μαχητικών του τύπου (+30 προαίρεση!), σε μια αγορά που θα ξεπερνούσε τα 22 δις ευρώ. Δεν θέλουμε να αναφερθούμε πως και γιατί συνέβη αυτό το γεγονός, έγινε όμως την εποχή που η Τουρκία «έμπαινε» στην κοινοπραξία του JSF, και έτσι, με αυτή την δέσμευση η χώρα μας δεν κατάφερε να κάνει κάτι τα επόμενα χρόνια, πλην της αγοράς 30 μαχητικών F-16 Block 52+ Adv (και δεν κατάφερε ούτε να εξασκήσει την προαίρεση για +10, που θα αγοράζονταν σε εξαιρετικά συμφέρουσα τιμή). Υπενθυμίζουμε πως την πρώτη δεκαετία του αιώνα η χώρα μας ΔΕΝ ήταν σε Μνημόνια, αντίθετα γνώριζε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Ερχόμενοι και πάλι στο Typhoon, θα θυμίσουμε μερικά πολύ σημαντικά σημεία για το ευρωπαϊκό μαχητικό. Καταρχάς το αεροσκάφος έχει φτάσει ίσως στον απόλυτο βαθμό ωριμότητας, και έχει μετεξελιχθεί σε ένα ικανότατο μαχητικό, το ευρωπαϊκό αντίστοιχο του F-15E ή του Su-35S. Ειδικά τα αεροσκάφη του Κουβέιτ, θεωρούνται τα πλέον προηγμένα Typhoon που κατασκευάστηκαν ποτέ, μετά την προσθήκη του ραντάρ AESA τύπου Captor E-SCAN. Το τελευταίο είναι το μοναδικό AESA με δυνατότητα κίνησης της κεφαλής. Το E-SCAN θεωρείται πως μπορεί να δώσει ακόμη μεγαλύτερες ικανότητες στο ευρωπαϊκό μαχητικό, ενώ η μοναδική δυνατότητα στρέψης της κεφαλής του προσφέρει μοναδικά χαρακτηριστικά από την συνδυασμό ψηφιακής και μηχανικής σάρωσης.
Τέλος το Typhoon έχει καταφέρει, μετά από πολλά χρόνια όμως εξέλιξης, να γίνει ένα πραγματικό αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων, με αρκετές ώρες πτήσης σε πολεμικές επιχειρήσεις. Η γκάμα των όπλων που μπορεί και μεταφέρει είναι τεράστια, και μεταξύ του ξεχωρίζει ο Meteor, ο Storm Shadow (Scalp EG), και ο Brimstone. Φυσικά έχει πιστοποιηθεί και στα περισσότερα αμερικανικής κατασκευής όπλα του ελληνικού οπλοστασίου, αν υποθέσουμε ότι κάποια στιγμή θα το δούμε στην Ελλάδα. Σαν οπλοσύστημα, μπορούμε να πούμε ξεκάθαρα πως κοιτάει στα μάτια το F-15SA ή το Rafale, ενώ οι πανίσχυροι κινητήρες του του προσφέρουν δυνατότητα supercruise. Τέλος η ευελιξία του θεωρείται ανώτερη των περισσότερων μαχητικών της γενιάς του. Στα προσόντα του θα πρέπει να προσθέσουμε και τους αρκετούς πελάτες του, ενώ θυμίζουμε πως πρόσφατα κατασκευάστηκε το 500ο αντίτυπο του αεροσκάφους.
Το αεροσκάφος μπορεί να δρα όπως το F-15E, μεταφέροντας ένα πολύ μεγάλο αριθμό όπλων αέρος-εδάφους, πλήττοντας στόχους στο έδαφος, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να κρατά τους παρείσακτους σε απόσταση με τους εξαιρετικούς Meteor. Ο δε αριθμός όπλων Α2Α που μπορεί να φέρει το κάνει ισάξιο του F-15 στον τομέα.
To αεροσκάφος είναι ένα ευρωπαϊκό μαχητικό, και η επιλογή του θα ενδυνάμωνε τις σχέσεις μας με την Ευρώπη και τους εταίρους μας. Αυτό βέβαια είναι δίκοπο μαχαίρι. Το αεροσκάφος είναι πλέον περισσότερο βρετανικό, καθώς οι Γερμανοί δεν φαίνονται ιδιαίτερα πρόθυμοι να συμμετέχουν στην περαιτέρω εξέλιξή του. Οι Ιταλοί μάλλον έχουν ερωτευθεί τα νέα τους F-35, ενώ οι Ισπανοί δείχνουν αποστασιοποιημένοι κι αυτοί από το μέλλον του μαχητικού. Με δεδομένο πως η Μ.Βρετανία βγαίνει οσονούπω εκτός ΕΕ, και με την Γαλλία να κατασκευάζει Rafale, τυχόν επιλογή του Typhoon δεν θα έδινε και πολλούς «πόντους» σε ότι αφορά τους Ευρωπαίους εταίρους μας.
Γυρίζοντας στην Γερμανία, θα θυμίσουμε πως εδώ και καιρό «ερωτοτροπούν» κι αυτοί με το F-35, ενώ δεν αντιμετωπίζουν ούτε σαν ενδεχόμενο την αγορά μιας νεώτερης και ικανότερης έκδοσης του Eurofighter. Το αεροσκάφος συνεχίζει να πωλείται στην Μέση Ανατολή, αλλά κάπου κοντά στο μέλλον η προώθησή του τελειώνει. Κι αυτό παρά το γεγονός πως η Tranche 4 έκδοση θα είναι μακράν η ικανότερη που θα μπει σε υπηρεσία, παρά το γεγονός του εξαιρετικού IRST και συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου που διαθέτει.
Πιθανή αγορά του από την χώρα μας, θα ξεκλείδωνε και την διάθεση πλεοναζόντων αεροσκαφών από τις ευρωπαϊκές αεροπορίες προς την χώρα μας. Αεροσκάφη όμως που δεν έχουν τις δυνατότητες των τελευταίων εκδόσεων, και που χώρες σαν την Αυστρία προσπαθούν να «ξεφορτωθούν» κυρίως λόγω υψηλού κόστους χρήσης και συντήρησης. Εδώ θα πρέπει να πούμε ότι τα μαχητικά που υπηρετούν σε ευρωπαϊκές αεροπορίες σήμερα, εκτός του ότι αγοράστηκαν πανάκριβα, κοστίζουν ακόμη και σαν μεταχειρισμένα πανάκριβα. Τυχόν «πληροφορίες» για «δωρεάν» διάθεσή τους στην ΠΑ ελέγχονται ως τελείως fake news.
Πηγή: Πτήση και Διάστημα