Η Ρωσία έχει ενισχύσει ενεργά την άμυνά της στην Αρκτική το τελευταίο διάστημα. Η σταδιακή τήξη του πάγου της Αρκτικής καθιστά δυνατή πλέον τη διέλευση ανταγωνιστικών πολεμικών πλοίων κοντά στα βόρεια σύνορα της Ρωσίας. Έχοντας αυτό κατά νου, το Κρεμλίνο έχει θεσπίσει ένα σύνολο κανόνων για τη διέλευση των πλοίων κατά μήκος της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας (Northern Sea Route NSR).
Όλες οι ξένες χώρες πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες και δεν θα υπάρξει καμία εξαίρεση. Για παράδειγμα, αν ένα ξένο αντιτορπιλικό ή ένα αεροπλανοφόρο επιθυμεί να εισέλθει στη ζώνη της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας, ο κυβερνήτης του πλοίου θα πρέπει να προειδοποιήσει το ρωσικό ναυτικό 45 ημέρες νωρίτερα.
Τα ξένα υποβρύχια πρέπει να περάσουν το NSR μόνο επιφανειακά. Εκτός από τις πληροφορίες σχετικά με το χρόνο, ο κυβερνήτης του υποβρυχίου υποχρεούται να παρέχει πληροφορίες σχετικά με τον τύπο του υποβρυχίου, το εκτόπισμά του, τον τύπο του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής και τον εξοπλισμό. Ο κυβερνήτης υποχρεούται επίσης να αναφέρει την κατάταξή του και το πλήρες όνομά του.
Παράλληλα, ένας Ρώσος χειριστής θα πρέπει επιβιβαστεί υποχρεωτικά στο σκάφος της ξένης χώρας κατά τη διάρκεια της πλεύσης. Η Ρωσία θα μπορεί επίσης να αρνηθεί την είσοδο σε ένα ξένο πλοίο εάν δεν έχει επαρκή συντήρηση ή εάν μπορεί εν δυνάμει να μολύνει τα νερά.
Τη μεγαλύτερη απειλή για τη Ρωσία στη θαλάσσια διαδρομή NSR θέτει ουσιαστικά τα πλοία του ΝΑΤΟ αλλά και τα υποβρύχια. Έτσι αν κάποιο πλοίο θελήσει να παραβεί τους κανόνες θα συλλαμβάνεται άμσεα, όπως συνέβη άλλωστε και στα στενά του Κερτς τον προηγούμενο Δεκέμβριο με το ουκρανικό πλοίο.
Τουλάχιστον δέκα στρατιωτικές βάσεις έχουν αναπτυχθεί για να υπερασπιστούν το βόρειο τμήμα της χώρας. Ορισμένew από αυτά είναι σχεδιασμένew για συστήματα αεράμυνας, ενώ άλλες είναι σχεδιασμένες για σκάφη επιφανείας και υποβρύχια.
Οι νέοι κανόνες βέβαια ισχύουν μόνο για τα πολεμικά πλοία . Τα πολιτικά πλοία μπορούν ακόμα να περάσουν από τη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας όπως και πριν. Η Ρωσία μπορεί να επωφεληθεί άλλωστε από τη συνδρομή ξένων εμπορικών πλοίων στη διέλευση επικίνδυνων περιοχών, δεδομένων των οικονομικών δυσχεριών που τη μαστίζουν.
Ένα ταξίδι στη θάλασσα από τη δυτική Ευρώπη ή την Ιαπωνία είναι συντομότερο από την Αρκτική παρά από τη διώρυγα του Σουέζ. Οι προοπτικές της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας είναι τεράστιες επομένως, και έτσι η Ρωσία κάνει ό,τι μπορεί για να βγει κερδισμένη.
Πηγή: Pravda.Ru