Το Ιράκ θέλει αγωγό πετρελαίου μέσω Τουρκίας

Η ιρακινή κυβέρνηση, μετά την εισήγηση επιτροπής ειδικών στον οικονομικό και τον ενεργειακό τομέα, ενέκρινε ήδη το σχέδιο που επεκτείνει την παραγωγικότητα στα κοιτάσματα πετρελαίου στο βόρειο τομέα της χώρας και προβλέπει συγχρόνως την κατασκευή «στρατηγικού πετρελαιαγωγού», με τον οποίο η παραγωγή πετρελαίου από το νότιο Ιράκ θα φθάνει στο απώτερο μέλλον στην Τουρκία, στο λιμάνι Τσεϊχάν, βεβαίωσε  στη Βαγδάτη ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ‘Αλι αλ Νταμπάγ. 

   

«Θα επιταχύνουμε την κατασκευή ενός νέου πετρελαιαγωγού, τον οποίο θα συνδέσουμε με τον υπάρχοντα, που ενώνει το Κιρκούκ με το Τσεϊχάν», τόνισε. 

   

Η ίδια πηγή υπογράμμισε ότι ο κεντρικός στόχος είναι : «να τονωθούν οι εξαγωγές του ιρακινού πετρελαίου», προβλέποντας την «άμεση αύξηση των χερσαίων μεταφορών φορτίων ιρακινού πετρελαίου».

   

Το σχέδιο αυτό έχει προβλέψει και προτείνει την λύση ακόμα και για την υποθετική περίπτωση ενός πρόσκαιρου κλείσιμου των Στενών του Χορμούζ, με ιρανική υπαιτιότητα, κάτι που θα μείωνε ντε φάκτο 80% τις ιρακινές εξαγωγές «μαύρου χρυσού», αν δεν λαμβανόταν πρόνοια. 

   

Από τα Στενά του Χορμούζ διέρχονται σήμερα πετρελαϊκά φορτία ίσα με το 33% της παγκόσμιας εμπορικής παραγωγής του προϊόντος. 

   

Τυχόν κλείσιμό τους– η Τεχεράνη έχει διατυπώσει την απειλή — θα εκτοξεύσει την τιμή άμεσης παράδοσης του αργού σε δυσθεώρητα ύψη, συνομολογούν οι αναλυτές της διεθνούς αγοράς πετρελαίου. 

   

‘Ολο τον προηγούμενο μήνα η Βαγδάτη εξήγαγε –καθημερινά– 2.014 εκατομμύρια βαρέλια αργού, από τα οποία το 1.711 εκατομμύριο από την περιοχή Βασόρας (νότια) μέσω, όμως, όπως τώρα έχουν τα πράγματα, του δικτύου τερματικών σταθμών στον Κόλπο.

   

Παράλληλα, άλλα 375 χιλιάδες βαρέλια αργού διοχτεύονταν καθημερινά προς το Τσεϊχάν από τις πετρελαιοπηγές γύρω από το Κιρκούκ, στο βορρά. 

    Ο αλ Νταμπάγ εστίασε στις διπλωματικές προσπάθειες που θα καταβάλλει η κυβέρνηση στη Βαγδάτη, εντείνοντας τις επαφές με την Τεχεράνη και την Ουάσινγκτον, ώστε να αποτραπεί, τελικά, το κλείσιμο των Στενών του Χορμούζ. 

   

Επίσης αναφέρθηκε στην κατασκευή του πετρελαιαγωγού 680 χλμ. και ικανότητας μεταφοράς ενός εκατομμυρίου βαρελιών αργού, που θα μεταφέρει τα κοιτάσματα της περιοχής Βασόρας προς τη Χαντίτα στα δυτικά, όπως εισηγείται το υπουργείο Πετρελαίου στη Βαγδάτη. 

   

Ηδη, 200 χλμ. αγωγού ετοιμάστηκαν και υπάρχει η προοπτική της ολοκλήρωσής του προς τα τέλη του ερχόμενου ημερολογιακού έτους. 

   

Ο υπάρχον αγωγός πετρελαίου από το Κιρκούκ στο Τσεϊχάν παρουσιάζει τακτικά τεχνικά προβλήματα, ενώ γίνεται στόχος δολιοφθορών, αναφέρουν οι αναλυτές της διεθνούς πετρελαϊκής αγοράς. 

   

Το Ιράκ έχει και ένα εναλλακτικό σχέδιο, να εξάγει στις διεθνείς αγορές το πετρέλαιό του της Βασόρας μέσω κάποιου συριακού λιμανιού ή, ακόμα, μέσω του ιορδανικού λιμανιού ‘Ακαμπα. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις θα πρέπει να γίνουν νέοι αγωγοί.

   

Σήμερα γίνεται η χερσαία μεταφορά ως 15 χιλιάδων βαρελιών ιρακινού αργού προς την Ιορδανία, για τοπική χρήση.