FINANCIAL TIMES
»Η ευρωζώνη έρχεται αντιμέτωπη με ένα «πετρελαϊκό σοκ» αναλόγων διαστάσεων με εκείνο του 2008, όταν η τιμή του αργού ανήλθε στα σχεδόν 150 δολ. ανά βαρέλι.
Το κόστος του πετρελαίου Brent σε δολάρια παραμένει κάτω από το επίπεδο ρεκόρ των 150 δολ. και κινείται κοντά στα υψηλά έξι μηνών στα 120 δολ. ανά βαρέλι.
Αν προστεθεί όμως στην εξίσωση η υποτίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου (που κινείται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από το 2008) το αποτέλεσμα είναι οι καταναλωτές της ευρωζώνης να πληρώνουν σήμερα σχεδόν την ίδια τιμή με του 2008. Σε ευρώ, το κόστος του Brent ανήλθε μέσα στην εβδομάδα στο υψηλό 3ετίας των 91,7 ευρώ ανά βαρέλι, δηλαδή ούτε 2% χαμηλότερα από το ιστορικό ρεκόρ των 93,5 ευρώ του Ιουλίου 2008.
Εάν διατηρηθούν οι τρέχουσες τάσεις στις αγορές εμπορευμάτων και συναλλάγματος, η τιμή αναμένεται να ανέλθει σε νέο ρεκόρ την επόμενη εβδομάδα.
Σε δολάρια εν τω μεταξύ, οι τιμές του αργού παραμένουν 20% χαμηλότερα από το ιστορικό υψηλό τους.
Η ευρωζώνη δεν είναι μόνη.
Η τιμή του αργού πετρελαίου σε στερλίνες ανήλθε πριν λίγη ώρα σε επίπεδα ρεκόρ. Η τιμή του συμβολαίου του Brent ανήλθε στις 77,71 στερλίνες ανά βαρέλι, υψηλότερα από το ιστορικό ρεκόρ που είχε καταγραφεί πέρσι τον Απρίλιο.
Πάντως η τιμή του πετρελαίου σε ευρώ επιβαρύνει την περιφερειακή οικονομική ανάπτυξη και την ζήτηση για διυλισμένα προϊόντα. Η International Energy Agency, προβλέπει ότι στις πλουσιότερες χώρες της Ευρώπης θα εκδηλωθεί φέτος η μεγαλύτερη μείωση κατανάλωσης πετρελαίου μεταξύ όλων των κρατών.
Προβλέπει για την ακρίβεια συρρίκνωση κατά 340.000 βαρέλια ημερησίως κατόπιν της πτώσης κατά 290.000 βαρέλια ημερησίως πέρσι. Μέσα σε δύο χρόνια, η ζήτηση στην Ευρώπη έχει συρρικνωθεί περισσότερο από όλη την παραγωγή του Εκουαδόρ, που είναι το μικρότερο από τα μέλη του καρτέλ του OPEC.
Η προεξόφληση της επίδρασης των αγορών συναλλάγματος στις τιμές του πετρελαίου είναι πολύ σημαντική για να γίνει κατανοητή όχι μόνο η μείωση στην ευρωπαϊκή ζήτηση, αλλά και τα προβλήματα των διυλιστηρίων.
Η κερδοφορία των αμιγών διυλιστηρίων, που είχε εκτιναχθεί λόγω της διακοπής λειτουργίας πολλών εγκαταστάσεων στον Ατλαντικό φέτος, έχει διολισθήσει και πάλι. Η αποκλιμάκωση της ζήτησης θα πλήξει επίσης τις επιχειρήσεις πρατηρίων και χονδρικής διανομής των πετρελαϊκών εταιριών, ειδικά του ευρωπαϊκού Νότου, όπως η Eni στην Ιταλία, η Repsol και η Cepsa στην Ισπανία, η Galp στην Πορτογαλία και τα ΕΛΠΕ στην Ελλάδα».