Ο Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη «παγώνει» λόγω βουλγαρικού χρέους 7,3 εκατομμυρίων.

Ευρεία δημοσιότητα στις δηλώσεις του αντιπροέδρου της ρωσικής επιχείρησης «Τράνσνιεφτ» Μιχαήλ Μπάρκοφ, σύμφωνα με τις οποίες η βουλγαρική πλευρά δεν εξόφλησε το χρέος της, ύψους 7,3 εκατ. ευρώ, ως προς το σχέδιο του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, στη διεθνή κατασκευάστρια εταιρεία του έργου Trans Balkan Pipeline μέχρι τις 20 Μαρτίου, δίνουν τα βουλγαρικά μέσα μαζικής ενημέρωσης.

   

Σύμφωνα με όσα δημοσιεύονται στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, άμεση συνέπεια της μη εξόφλησης των τελών από τη Σόφια θα είναι το «ουσιαστικό «πάγωμα» των δραστηριοτήτων της διεθνούς εταιρείας, της οποίας τα μέσα επαρκούν μέχρι το Μάιο – Ιούνιο».

   

Σε δημοσίευμα της βουλγαρικής εφημερίδας Ντνέβνικ υπογραμμίζονται οι πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Ενέργειας της Ρωσίας, Σεργκέι Σματκό, βάσει των οποίων η Μόσχα μπορεί να κινηθεί στη δικαστική οδό εναντίον της Σόφιας, σε περίπτωση που η Βουλγαρία συνεχίζει να μην πληρώνει το χρέος της στη διεθνή εταιρεία του έργου.

   

Ο κ. Σματκό – σύμφωνα με τη Ντνέβνικ – είχε επισημάνει ότι η Μόσχα περιμένει την επίσημη απόφαση της βουλγαρικής κυβέρνησης, ώστε να προχωρήσει σε περαιτέρω ενέργειες.

   

Όπως τονίζεται στο ίδιο δημοσίευμα, «η βουλγαρική κυβέρνηση δεν έχει ανακοινώσει ακόμα την απόφαση της σχετικά με το έργο του πετρελαιαγωγού. Απόφαση, που πρέπει να δοθεί στη δημοσιότητα μέσω του υπουργείου Περιβάλλοντος και Υδάτων, το οποίο μέχρι το τέλος του Μαρτίου θα ανακοινώσει την επίσημη θέση του για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου του πετρελαιαγωγού, την οποία υπέβαλε η διεθνής κατασκευάστρια εταιρεία, έπειτα από σχετικό αίτημα του βουλγαρικού υπουργείου».

   

Στα δημοσιεύματα του βουλγαρικού Τύπου, αναλυτές χαρακτηρίζουν τις πρόσφατες δηλώσεις του Ρώσου υπουργού Ενέργειας ως «προειδοποίηση» στη Σόφια και επισημαίνουν ότι «η Ρωσία θα προχωρήσει σε εναλλακτική λύση κατασκευής πετρελαιαγωγού στην περιοχή, αν η Βουλγαρία δεν θέλει να συμμετάσχει στο έργο του Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη».

   

Επίσης, στα δημοσιεύματα αναφέρονται οι συναντήσεις που είχε ο Βούλγαρος πρωθυπουργός Μπόικο Μπορίσοφ με το Ρώσο ομόλογό του, Βλαντίμιρ Πούτιν το 2009 και το 2010 και προστίθεται ότι, αμέσως μετά τις δύο συναντήσεις των κ.κ. Μπορίσοφ και Πούτιν, «η Μόσχα προχώρησε σε ουσιαστικά βήματα προώθησης του ανταγωνιστικού διεθνούς αγωγού «Σαμψούντα-Τζεϊχάν», αναλαμβάνοντας κοινές πρωτοβουλίες με αρμόδιους φορείς της Τουρκίας και της Ιταλίας».

   

Από ηλεκτρονικό έντυπο της Σόφιας, τίθεται το ερώτημα «σημαίνει αυτό, άραγε, ότι έχει έρθει το τέλος του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη;», ενώ αρκετοί είναι οι αναλυτές που υποστηρίζουν την άποψη ότι, βάσει των πλεονεκτημάτων του σχεδίου του πετρελαιαγωγού (μικρότερη διαδρομή και χαμηλότερο κόστος έναντι της «τουρκικής εκδοχής), ίσως, η ρωσική πλευρά να κάνει υπομονή, αναμένοντας τις πολιτικές εξελίξεις στη Σόφια.

    Ωστόσο, ελάχιστοι είναι οι Βούλγαροι αναλυτές, οι οποίοι και στα σημερινά δημοσιεύματα εκφράζουν κάποιες αμφιβολίες σχετικά με το ποια θα είναι η πιθανή τελική απόφαση της Βουλγαρίας για το έργο του πετρελαιαγωγού. Μάλιστα, μερίδα αυτών, αναφέρεται στις δηλώσεις του αρμόδιου – για το έργο – υπουργού Οικονομικών, Συμεών Ντιάνκοφ, ο οποίος τόνισε ότι θα περιμένει την απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και στη συνέχεια θα ληφθεί απόφαση εάν τελικά η Βουλγαρία θα καταβάλλει το μερίδιό της στη διεθνή εταιρεία. 

   

Οι αναλυτές υπενθυμίζουν ότι η επιστροφή της πρώτης μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του πετρελαιαγωγού – τον Οκτώβριο του 2010 – στη διεθνή εταιρεία αντιστοιχούσε σε κήρυξη της «θανατικής καταδίκης» του σχεδίου.

   

Σημειώνουν δε, ότι ο κ. Ντιάνκοφ δεν δείχνει ιδιαίτερη προσοχή στις νομικές υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η Βουλγαρία μέσω της συμμετοχής της στη διεθνή κατασκευάστρια εταιρεία του έργου του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη.

   

Εξάλλου, οι αναλυτές αναφέρουν ότι κυβερνητικοί παράγοντες της Βουλγαρίας «δεν μπαίνουν καν στον κόπο να κρατήσουν τα προσχήματα όταν μιλούν για το σχέδιο».

   

Στα δημοσιεύματα του έντυπου και ηλεκτρονικού Τύπου «πρωταγωνιστεί», επίσης, η είδηση για τη συμμετοχή της γερμανικής εταιρείας BASF στο έργο του αγωγού φυσικού αερίου «South Stream». Οι Βούλγαροι αναλυτές επισημαίνουν, ότι η νέα ρωσο – γερμανική συμφωνία υπεγράφη παρουσία του κ. Πούτιν, ο οποίος χαιρέτησε την ένταξη του «γίγαντα» της χημικής βιομηχανίας της Γερμανίας στο διεθνές σχέδιο.

   

«Πρόκειται για ένα σοβαρό γεγονός με πολύ μεγάλη σημασία, ιδιαίτερα στο φως των εξελίξεων στις διεθνείς αγορές ενεργειακών πόρων. Πρόκειται για μήνυμα σταθερότητας», τόνισε ο κ. Πούτιν, σε δηλώσεις του τις οποίες μετέδωσε η δημόσια ραδιοφωνία της Βουλγαρίας, ΒΝΡ.