OnAlert
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΚΥΠΡΟΣ
    • ΤΟΥΡΚΙΑ
  • ΝΑΤΟ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΜΙΣΘΟΙ – ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
  • ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
    • ΥΕΘΑ
    • ΓΕΕΘΑ
    • ΓΕΣ
    • ΓΕΝ
    • ΓΕΑ
  • ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ
  • ΑΠΟΨΗ
  • ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
OnAlert
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΚΥΠΡΟΣ
    • ΤΟΥΡΚΙΑ
  • ΝΑΤΟ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΜΙΣΘΟΙ – ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
  • ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
    • ΥΕΘΑ
    • ΓΕΕΘΑ
    • ΓΕΣ
    • ΓΕΝ
    • ΓΕΑ
  • ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ
  • ΑΠΟΨΗ
  • ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
No Result
View All Result
OnAlert
No Result
View All Result
Home ΙΣΤΟΡΙΑ

Θ/Κ Αβέρωφ: Το Πολεμικό Ναυτικό αποκτά το θρυλικό πολεμικό πλοίο [pics]

24/10/2019 - 07:03
Θ/Κ Αβέρωφ: Το Πολεμικό Ναυτικό αποκτά το θρυλικό πολεμικό πλοίο [pics]
Share on FacebookShare on Twitter

Το Θ/Κ Αβέρωφ είναι αδιαμφισβήτητα ένα πολεμικό πλοίο «θρύλος» για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό με τεράστια συμβολή και επιρροή όχι μόνο στις στρατιωτικές επιχειρήσεις και στα πεδία των μαχών, αλλά και ως «σύμβολο» για τον ελληνικό λαό σε μια χρονική περίοδο που είχε μεγάλες επιτυχίες αλλά και τραγικές ήττες.

Σαν σήμερα, στις 24 Οκτωβρίου του 1909, το «Θωρακισμένο Καταδρομικό και όχι «θωρηκτό» όπως έχει μείνει στο συλλογικό ιστορικό ασυνείδητο και στην «καθομιλουμένη», γι’αυτό και χαρακτηρίζεται ως «Θ/Κ Αβέρωφ» εντάσσεται στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, με την τεράστια προσφορά του ευεργέτη Γεωργίου Αβέρωφ, την περίοδο διακυβέρνησης Μαυρομιχάλη.

Το υπόβαθρο

Το πλοίο ναυπηγήθηκε στο Λιβόρνο της Ιταλίας, αρχικά για τις ανάγκες του πολεμικού ναυτικού της Ιταλίας.

Όμως, η ακύρωση της παραγγελίας ώθησε την κυβέρνηση του Κυριακούλη Μαυρομιχάλη να ενδιαφερθεί για την αγορά του στα τέλη του 1909 (12 Νοεμβρίου) και να προλάβει τους Τούρκους που προς στιγμήν το διεκδίκησαν.

Ήταν η εποχή που η χώρας μας είχε επιδοθεί σ’ ένα εκτεταμένο εκσυγχρονισμό των ενόπλων της δυνάμεων, μετά την ατυχή έκβαση του ελληνοτουρκικού πολέμου του 1897. Ειδικά στο Πολεμικό Ναυτικό, ο στόλος ήταν απαρχαιωμένος και η κυριαρχία στο Αιγαίο απαιτούσε την ένταξη νέων σύγχρονων μονάδων στη δύναμή του.

 

Η αγορά του θωρακισμένου καταδρομικού ή βαρέως ευδρόμου, σύμφωνα με τη στρατιωτική ορολογία, κόστισε 24.000.000 δραχμές και ήταν συμφέρουσα χάρις στη διαπραγματευτική ικανότητα του υπουργού Ναυτικών, Ιωάννη Δαμιανού.

Το 1/3 του ποσού καταβλήθηκε από το κληροδότημα του ηπειρώτη επιχειρηματία και εθνικού ευεργέτη Γεωργίου Αβέρωφ (1815-1899) και εξ αυτού του λόγου το πλοίο έλαβε το όνομά του.

Η καθέλκυση και η παράδοση

Το Θ/Κ Αβέρωφ καθελκύστηκε στις 27 Φεβρουαρίου 1910 και παραδόθηκε στη χώρα μας στις 15 Μαΐου 1911. Ύστερα από ένα σύντομο ταξίδι στην Αγγλία με την ευκαιρία της στέψης του βασιλιά Γεωργίου Ε’, την 1η Σεπτεμβρίου του ίδιου χρόνου κατέπλευσε στο Φάληρο κι έγινε δεκτό με ενθουσιασμό από τον ελληνικό λαό.

Το πλοίο, από τα πιο σύγχρονα πολεμικά της εποχής του, ήταν ατμοκίνητο, έπλεε με ταχύτητα 24 κόμβων και είχε πλήρωμα 20 αξιωματικών και 670 ναυτών. Αμέσως έγινε η ναυαρχίδα του απαρχαιωμένου ελληνικού στόλου.

Στο θωρηκτό «Αβέρωφ» δόθηκε η ευκαιρία ήδη από την έναρξη του Α’ Βαλκανικού Πολέμου να επιβάλει την παρουσία τους και σε επιχειρησιακό επίπεδο να αλλάξει τις ισορροπίες στο Αιγαίο.

Με κυβερνήτη τον ναύαρχο και μετέπειτα Πρόεδρο της Δημοκρατίας Παύλο Κουντουριώτη (1855-1935), ηγήθηκε των ελληνικών δυνάμεων στις νικηφόρες ναυμαχίες της Έλλης (3 Δεκεμβρίου 1912) και της Λήμνου (5 Ιανουαρίου 1913) κατά του τουρκικού στόλου, διαλύοντας τις προσδοκίες της Υψηλής Πύλης για τον έλεγχο του Αιγαίου.

Ο Ναύαρχος Κουντουριώτης και οι θρυλικές νίκες

Τον Οκτώβριο του 1918 το Θ/Κ Αβέρωφ αγκυροβόλησε στην Κωνσταντινούπολη και ύψωσε την ελληνική σημαία απέναντι από το παλάτι του Σουλτάνου, καθώς η χώρα μας ήταν μία από τις νικήτριες δυνάμεις του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Με την κατάρρευση του Μικρασιατικού μετώπου το καλοκαίρι του 1922 βρέθηκε ξανά στα παράλια της Ιωνίας, για να βοηθήσει στη μεταφορά των στρατευμάτων και του ξεριζωμένου ελληνικού στοιχείου.

Αμέσως μετά υπέστη γενική επισκευή στη Γαλλία και το 1928 ανέλαβε και πάλι δράση. Την περίοδο του Μεσοπολέμου συνδέθηκε με θλιβερά επεισόδια, που είχαν μοιραίες συνέπειες για τις μετέπειτα εξελίξεις των εσωτερικών μας πραγμάτων.

Στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αν και γερασμένο, παρέμεινε η ναυαρχίδα του ελληνικού στόλου. Μετά τη γερμανική εισβολή, τον Απρίλιο του 1941, επικράτησε προς στιγμήν η ιδέα να βυθισθεί για να μην παραδοθεί στον εχθρό, αλλά γρήγορα εγκαταλείφθηκε.

Οι τελευταίες αποστολές και η απόσυρση

Το «τυχερό καράβι», όπως είχε αποκληθεί, έφθασε τελικά σώο στην Αλεξάνδρεια και για το υπόλοιπο του πολέμου συμμετείχε σε νηοπομπές στον Ινδικό Ωκεανό.

Οι δύο τελευταίες του αποστολές, ειρηνικές αυτή τη φορά, ήταν η μεταφορά της κυβέρνησης της Απελευθέρωσης του Γεωργίου Παπανδρέου στον Πειραιά (17 Οκτωβρίου 1944) και το ταξίδι του στη Ρόδο (15 Μαΐου 1945), όπου έφερε το μήνυμα της προσάρτησης των Δωδεκανήσων στην Ελλάδα.

Το 1952 το «αήττητο πλοίο», που συνδέθηκε άρρηκτα με τον ναύαρχο Κουντουριώτη και την πολιτική πίστη του Ελευθερίου Βενιζέλου στη ναυτική ισχύ της Ελλάδος, παροπλίστηκε και σήμερα ναυλοχεί στο Φάληρο, όπου λειτουργεί ως Πολεμικό Μουσείο.

 

Πηγή: San simera / Φωτογραφία αρχείου Βρετανικού Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού

Tags: Α' ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙΕΛΛΑΔΑΘ/Κ ΑΒΕΡΩΦΝΑΥΑΡΧΟΣ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ

Related Posts

ναυμαχία
ΙΣΤΟΡΙΑ

Ναυμαχία της Έλλης: Η ιστορική νίκη του ελληνικού Στόλου και η τολμηρή κίνηση του Κουντουριώτη

03/12/2025 - 09:44
Κρήτη
ΙΣΤΟΡΙΑ

Κρήτη: Ο αιματηρός αγώνας κατά των Οθωμανών και η ιστορική ένωση με την Ελλάδα

01/12/2025 - 09:15
απελευθέρωση
ΙΣΤΟΡΙΑ

Η απελευθέρωση της Χίου: Στις 11 Νοεμβρίου 1912 ο στρατός κατατροπώνει την οθωμανική αντίσταση

11/11/2025 - 10:40

Διαβάστε Επίσης

Επίθεση στο Σίδνεϊ: Οι Αυστραλοί χαιρετίζουν ως ήρωα τον περαστικό που αφόπλισε έναν ένοπλο [vid]

Μελόνι: «Από την πρώτη ημέρα ήμασταν στο πλευρό της Ουκρανίας, δεν νοσταλγούμε την Σοβιετική Ένωση»

An-22: Καρέ-καρέ η μοιραία συντριβή του ρωσικού μεταγωγικού στο Ιβάνοβο

ΗΠΑ: Κρατείται ένα άτομο που πιθανώς σχετίζεται με τους πυροβολισμούς στο Πανεπιστήμιο Μπράουν

Σίδνεϊ: Αποφασισμένοι για μακελειό οι δράστες της επίθεσης – Είχαν και αυτοκίνητο με εκρηκτικά – 12 οι νεκροί

Κρεμλίνο: Επιπολαιότητα του Ρούτε να μιλήσει για πόλεμο με τη Ρωσία

Ζελένσκι: Χρειαζόμαστε μια αξιοπρεπή ειρήνη – Δεδομένο ότι θα υπάρξουν συμβιβασμοί

Ρωσία: Νέα ουκρανικά πλήγματα σε διυλιστήριο και αποθήκη πετρελαίου [vids]

Top News

Αίγιο: Πέθανε ο 43χρονος ασθενής μποξέρ που γρονθοκόπησε γιατρό - Τι λέει ο ορθοπεδικός για την επίθεση

Ο Στέφανος Κασσελάκης συγκαλεί έκτακτο συνέδριο για την τύχη του Κινήματος Δημοκρατίας - Στον «αέρα» το κόμμα

Αθηνά Οικοκομάκου και Μπρούνο Τσερέλα θα αλλάξουν χρονιά στο εξωτερικό: «Θα υποδεχθούμε το 2026 στην Αργεντινή»

Η Ζωή Κωνσταντοπούλου έκλεισε το τηλέφωνο στη Σίσσυ Χρηστίδου: «Το θεωρώ πολύ άγριο να υφίσταμαι επίθεση on air»

OnAlert

ΜΗΤ
Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.242057

© 2023 OnAlert

  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική απορρήτου
  • Ταυτότητα
  • Επικοινωνία

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΚΥΠΡΟΣ
    • ΤΟΥΡΚΙΑ
  • ΝΑΤΟ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΜΙΣΘΟΙ – ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
  • ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
    • ΥΕΘΑ
    • ΓΕΕΘΑ
    • ΓΕΣ
    • ΓΕΝ
    • ΓΕΑ
  • ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ
  • ΑΠΟΨΗ
  • ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

ΜΗΤ
Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.242057

© 2023 OnAlert