Κατά την διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, οι ΗΠΑ και η Σοβιετική Ένωση βρίσκονταν σε συνεχή αντιπαράθεση, η οποία περνούσε διακυμάνσεις με πολλά περιστατικά που παραλίγο να προκαλέσουν γενικευμένη σύγκρουση έως και πυρηνικό όλεθρο, όμως είτε τυχαία είτε από γρήγορα αντανακλαστικά κάτι τέτοιο απεφεύχθη, όπως στην περίπτωση του SR-71 Blackbird το καλοκαίρι του 1987.
Οι πιλότοι της αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας καθημερινά εκτελούσαν μυστικές αποστολές αναγνώρισης, πετώντας με το θρυλικό αεροσκάφος SR-71 Blackbird, εκ των οποίων πολλές πραγματοποιούνταν πάνω από διεθνή ύδατα στη Βαλτική Θάλασσα, γνωστές ως οι αποστολές «Baltic Express», όμως στα τέλη του Ιουνίου του 1987 σουηδικά μαχητικά Viggen έγιναν «σωτήρες» για τους Αμερικανούς.
Το χρονικό του περιστατικού
Οι πιλότοι των SR-71 Blackbird πετούσαν τα αεροσκάφη τους σε μεγάλα υψόμετρα, συλλέγοντας εικόνες από σημαντικές ρωσικές βάσεις – όπως αυτή του Βόρειου Στόλου του Σοβιετικού Ναυτικού στη χερσόνησο Κόλα – από τον διεθνή εναέριο χώρο.
Κατά τη διάρκεια μιας τέτοιας αποστολής στις 29 Ιουνίου 1987, ένα Blackbird που πετούσε οι Αντισμήναρχοι ε.α. Duane Noll και Tom Veltri, αντιμετώπισαν βλάβη στον κινητήρα. Το πλήρωμα κατέβηκε στα περίπου 25.000 πόδια πάνω από τον σουηδικό εναέριο χώρο, όπου αναγνωρίστηκαν από δύο ζεύγη σουηδικών αεριωθούμενων μαχητικών αεροσκαφών Saab 37 Viggen.
Οι Σουηδοί αντί απλά να αναγνωρίσουν και να αναχαιτίσουν το αεροσκάφος SR-71, του προσέφεραν κάλυψη και προστασία από τυχόν σοβιετικά μαχητικά αεροσκάφη που θα προσπαθούσαν να το παρενοχλήσουν εκμεταλλευόμενα την ευκαιρία.
Δεδομένης της στενότητας του διεθνούς εναέριου χώρου στη Βαλτική Θάλασσα, οι κατά λάθος παραβιάσεις εθνικών εναέριων χώρων δεν ήταν κάτι το ασυνήθιστο. Και τα σοβιετικά μαχητικά αεροσκάφη θα μπορούσαν να αναζητήσουν οποιονδήποτε λόγο, όσο αθώο για να εμπλακούν σε αερομαχία με το θρυλικό κατασκοπευτικό αεροσκάφος.
Οι Σουηδοί πιλότοι έπειτα συνόδευσαν το SR-71 πέρα από τα χωρικά όρια της Σουηδίας, έως ότου αμερικανικά μαχητικά να φθάσουν και να το παραλάβουν για να το οδηγήσουν πίσω στην βάση του. Η αποστολή αυτή παρέμεινε απόρρητη μέχρι πέρυσι. Αλλά με τον αποχαρακτηρισμό της, ήρθε και η αναγνώριση για τους 4 Σουηδούς πιλότους.
Το SR-71 Blackbird
Το SR-71 υπήρξε ένα επαναστατικό αεροσκάφος την εποχή που σχεδιάστηκε, όντας μία ολόκληρη κατηγορία από μόνο του αφού ήταν και παραμένει μέχρι σήμερα το μοναδικό επανδρωμένο επιχειρησιακό αεροσκάφος που μπορούσε να πετάει με ταχύτητες πάνω από τρεις φορές την ταχύτητα του ήχου και δη παρατεταμένα χωρίς προβλήματα.
Η ανάγκη δημιουργίας ενός τέτοιου αεροσκάφους προέκυψε όταν διαπιστώθηκε ότι το μεγάλο υψόμετρο που θα μπορούσε να πετάξει ένα αναγνωριστικό αεροσκάφος όπως το U-2 για παράδειγμα, είχε πάψει να είναι εγγύηση ασφάλειας, καθώς τα νέα μαχητικά αεροσκάφη και αντιαεροπορικά πυραυλικά συστήματα μπορούσαν πλέον να τα καταρρίψουν.
Το SR-71 πρόσθεσε στην εξίσωση και τον παράγοντα ταχύτητα. Πράγματι λοιπόν, η εξωφρενική ταχύτητα των 3 μαχ αποτέλεσε εγγύηση ότι κανένας πύραυλος δεν θα μπορούσε να το αναχαιτίσει και κανένα μαχητικό δεν θα μπορούσε να το πλησιάσει αρκετά ώστε να εκτοξεύσει πύραυλο εναντίον του.
Έμεινε σε υπηρεσία για πάνω από 30 χρόνια χωρίς προβλήματα και χωρίς καμία απώλεια σε αποστολή, ενώ υπηρέτησε ως πειραματικό αεροσκάφος και στη NASA για ερευνητικούς σκοπούς αφού ήταν το μοναδικό αεροσκάφος παγκοσμίως με τις δυνατότητες πτήσης σε τόσο μεγάλη ταχύτητα. Σήμερα έχει αποσυρθεί πια αφού οι αποστολές του μπορούν να εκτελεστούν και με άλλα μέσα, όπως π.χ. δορυφόρους χωρίς να είναι πλέον απαραίτητη η υπερπτήση του εχθρικού εδάφους.
Με πληροφορίες από: Airforce Times