Η κινητικότητα,διαθεσιμότητα αλλά και οι απολύσεις στο δημόσιο φαίνεται ότι έχουν τις επιπτώσεις τους και στις Ένοπλες Δυνάμεις.
Η απόλυση δύο ΕΜΘ του ΠΝ λόγω προβλημάτων υγείας φαίνεται ότι έχει επιπτώσεις γενκότερες που έχουν να κάνουν με το προσωπικό το οποίο έχει χαρακτηριστεί ελαφράς υπηρεσίας για διάφορους λόγους υγείας. Σύμφωνα λοιπόν με καταγγελία έγγραφη που έφθασε στον ΣΥΣΜΕΔ στελέχη ελαφράς υπηρεσίας υποχρεώνονται να εκτελούν 24ωρες υπηρεσίες! Η ανάγνωση μπορεί να είναι διπλή αλλά καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα. Η θετική “ανάγνωση” θέλει τους διοικητές να προσπαθούν να προστατεύσουν αυτή την κατηγορία προσωπικού από την λαίλαπα των απολύσεων . Αλλά τελικά φθάσαμε μέχρι εκεί;
Όλη η έγγραφη καταγγελία:
1. Σας γνωρίζουμε ότι περιήλθε δια του κλασικού ταχυδρομείου, στο Σύνδεσμό μας, ανώνυμη επιστολή με το εξής περιεχόμενο: «Αγαπητοί συνάδελφοι. Από την 1 Αυγ. 13 οι συνάδελφοι που υπηρετούν στη φρουρά της Ι. Π του Μεσολογγίου και βρίσκονται στην κατάσταση της Ελαφράς Υπηρεσίας, ορίσθηκαν και εκτελούν 24ωρες Υπηρεσίες (ΑΥΔΜ). Αποφασίστηκε και διατάχθηκε οι επτά συνάδελφοι να εκτελούν 24ωρες υπηρεσίες ΑΥΔΜ στη Λ.Α.Φ. της Ι. Π. Μεσολογγίου, προφανώς από αβλεψία των νόμων, γνωμοδοτήσεων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, Υπουργικών Αποφάσεων και Στρατιωτικών Κανονισμών, που ορίζουν το αντίθετο, αφού τροποποιήθηκε το σχέδιο ασφαλείας και «μετονομάστηκε» η υπηρεσία «ως υπηρεσία γραφείου». Μετονομάστηκε υπηρεσία γραφείου», ενώ η Λ.Α.Φ.Μ εδρεύει εκτός στρατοπέδου, στο κέντρο της πόλης και ο ΑΥΔΜ εφαρμόζει σχέδιο ασφαλείας, χειρίζεται προσωπικό, δέχεται εξωτερική έφοδο με συνθηματικά, εκτελεί επαγρύπνηση και υπάρχουν σχέδια για πυρασφάλεια, τρομοκρατικά χτυπήματα και άλλα, με μεγάλες ευθύνες. Ο προϊστάμενος σχηματισμός, στον οποίο το πρόβλημα τέθηκε έμμεσα, υπέβαλε ερώτημα για το θέμα (με κοινοποίηση στο Μεσολόγγι για την οποία δεν ενημερώθηκαν οι συνάδελφοι που τους αφορά) στο επόμενο διοικητικό κλιμάκιο και αναμένεται απάντηση, ενώ οι υπηρεσία εκτελείται κανονικά. Οι συνάδελφοι, που πάσχουν από σοβαρότατα δυσίατα νοσήματα (καρδιολογικά και κινητικά προβλήματα, μυελοπάθεια, οξέα εμφράγματα μυοκαρδίου κλπ), εκτελούν τις διατεταγμένες υπηρεσίες και υποβάλλουν αναφορές παραπόνων, αλλά η Υπηρεσία κρίνει τα παράπονά τους αβάσιμα. Παρακαλούμε για τη βοήθειά σας».
2. Παρακαλούμε για την αξιολόγησή της και τις περαιτέρω, κατά την κρίση σας, ενέργειες.
3. Με αφορμή την ανωτέρω επιστολή οφείλουμε να υπενθυμίσουμε τα εξής:
α. Τη 13-7-1996 το ΓΕΣ, με το σχετικό (α) έγγραφό του, απευθυνόμενο στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ρώτησε εάν δύνανται οι αξκοί, ανθστές και υπξκοί, οι οποίοι έχουν μεταφερθεί στις από τα άρθρα 14 και 14α του ΝΔ 1400/73 προβλεπόμενες καταστάσεις υπηρεσίας Γραφείου και ελαφράς υπηρεσίας, να ορίζονται επόπτες επιφυλακής – ασφαλείας συγκροτήματος.
β. Το ΝΣΚ με το σχετικό (β) έγγραφό του απαντώντας στο ανωτέρω ερώτημα, γνώρισε τα ακόλουθα:
(1) Η οργάνωση και λειτουργία των μονάδων και υπηρεσιών του ΓΕΕΘΑ, καθορίζεται ως προς τις καταστάσεις του Γραφείου και ελαφράς υπηρεσίας επιφυλασσομένης της εφαρμογής των διατάξεων του ΝΔ 1400/73, που ρυθμίζουν ειδικά τα θέματα αυτά.
(2) Ο κανονισμός Εσωτερικής υπηρεσίας των Στρατευμάτων ΣΚ 20-2, που κυρώθηκε με την από 10-5-1980 απόφαση του κ. ΥΕΘΑ, ακόμη κι αν είχε εκδοθεί νόμιμα με βάση τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 13 Ν.660/77 η οποία απαιτεί απόφαση του ΥΕΘΑ μετά από εισήγηση του ΣΑΓΕ, δεν είναι δυνατόν να τροποποιήσει τις διατάξεις του ΝΔ 1400/73, αφού τούτο δεν προβλέπεται από την ανωτέρω εξουσιοδοτική διάταξη.
(3) Επομένως, οι διατάξεις των άρθρων 14 και 14α του ΝΔ 1400/73 συνεχίζουν να έχουν εφαρμογή και μετά την έκδοση του κανονισμού ΣΚ 20-2, και κατά συνέπεια η απάντηση στο ανωτέρω ερώτημα είναι αρνητική.