“Σκοτωμός” στη Βουλή μεταξύ του ΥΦΕΘΑ Νίκου Τόσκα και του Βαγγέλη Μεϊμαράκη. Ο πρώην ΥΕΘΑ και πρώην πρόεδρος της Βουλής υπερασπίστηκε την απόφασή του να εγκρίνει την εισήγηση της τότε ηγεσίας του ΓΕΝ και να καθηλώσει τα αεροσκάφη.
Ο διάλογος που έγινε μεταξύ Νίκου Τόσκα και Βαγγέλη Μεϊμαράκη είναι ενδεικτικός της έντασης που επικράτησε. Διαβάστε τον και αμέσως μετά παραθέτουμε με απόλυτη ψυχραιμία τα γεγονότα που οδήγησαν στην απόφαση καθήλωσης των αεροσκαφών.
Ο διάλογος:
Β.ΜΕΙΜΑΡΑΚΗΣ: «Διάβασα το non paper του Μ. Μαξίμου που λέει ότι καθηλώθηκαν τα αεροσκάφη P 3 με απόφαση Μεϊμαράκη. Δεν αποφασίζει ο υπουργός. Με ομόφωνη απόφαση του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου καθηλώθηκαν τα αεροπλάνα (ΑΝΣ).
Ν.ΤΟΣΚΑΣ: Ναι αλλά την προσυπογράψατε.
Β.ΜΕΙΜΑΡΑΚΗΣ: Και να μην υπέγραφα η απόφαση του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου είχε νομική ισχύ…Δίπλα σας είναι ο κ. Χρηστίδης (σ.σ ο Επίτιμος Α/ΓΕΝ). Γιατί δεν τον ρωτάτε; Σας προκαλώ να τον ρωτήσετε»
Ν. ΤΟΣΚΑΣ: «Τα αεροσκάφη από επιχειρησιακή πλευρά ήταν απαραίτητα. Έπρεπε να καλύψουν το χώρο Αιγαίου και Ανατολικής Μεσογείου. Απόλυτα απαραίτητα. Κακώς απενεργοποιήθηκαν»
Ε.ΜΕΙΜΑΡΑΚΗΣ: Γιατί δεν τα λέτε στον κ. Χρηστίδη που είναι δίπλα σας. Δεν μπορούσα να πάω κόντρα σε ομόφωνη απόφαση του ΑΝΣ Ζήτησα εξηγήσεις και ήρθε η εισήγηση τον Ιούλιο του 2009.
Ν.ΤΟΣΚΑΣ: Το ξέρω καλά και μπορώ να καταδείξω υπευθύνως. Υπάρχει ευθύνη για την απενεργοποίηση. Τώρα υπάρχει η υπηρεσιακή ανάγκη. Τα 500 εκατ. ευρώ ήταν η πιο συμφέρουσα τιμή. Αν προσπαθούσαμε να πάρουμε αμερικανικά αεροπλάνα και τα εκσυγχρονίζαμε θα ήταν πιο ψηλά το κόστος. Έγινε σύγκριση τιμών, κρίθηκε συμφέρουσα και κρίθηκε ως καλύτερη λύση
Ε.ΜΕΙΜΑΡΑΚΗΣ : Αποκρύβετε και σκοπίμως ότι υπήρχε ομόφωνη απόφαση του Ανωτάτου Συμβουλίου προς τον υπουργό. Δεν ξύπνησα ένα πρωί και είπα το σταματάμε. Αφού είναι τόσο αναγκαία γιατί ο κ. Χρηστίδης δεν το εισηγήθηκε το 2010, το 2011, το 2012 ή το 2013 που ήταν αρχηγός ΓΕΝ; Ο κ. Χρηστίδης που διορίζετε σήμερα στα ΕΑΣ ήταν μέλος του ΑΝΣ όταν βγήκε η απόφαση. Ρωτήστε τον. Δίπλα σας είναι.
Ν. ΤΟΣΚΑΣ: Ρωτήστε εσείς τον τότε αρχηγό ΓΕΝ που σήμερα είναι στέλεχος της ΝΔ. Ενεργοποιήθηκαν τώρα τα αεροσκάφη γιατί φθάσαμε στο αμήν από πλευράς επιχειρησιακών απαιτήσεων
Ε. ΜΕΙΜΑΡΑΚΗΣ: Στο τέλος θα παραπεμφθώ επειδή δεν έδωσα τα 500 εκατομμύρια ευρώ. Επειδή δεν υπέγραψα καμία προμήθεια. Μόνο αυτό δεν έχω ακούσει
Ν.ΤΟΣΚΑΣ: Αν τα διατηρούσατε στην ενέργεια δεν θα δίναμε σήμερα 500 εκατ.
Ε. ΜΕΙΜΑΡΑΚΗΣ: Πως θα τα διατηρήσω όταν μου έλεγε το ΑΝΣ να τα καθηλώσω; Δεν έδωσα εγώ 500 εκατ. μέσα στην κρίση. Θα πήγαινα κατηγορούμενος αν δεν προσυπέγραφα την ομόφωνη απόφαση του ΑΝΣ.
Πως καθηλώθηκαν τα P -3
Το 2007 – 2008 επί υπουργίας Ε. Μεϊμαράκη και με Αρχηγό ΓΕΝ τον αντιναύαρχο Γ. Καραμαλίκη, έγινε διαδικασία εκτίμησης της δομικής κατάστασης των P3B.
Μετά το πέρας της διαδικασίας διαπιστώθηκε σοβαρή καταπόνηση των αεροσκαφών και η απαίτηση εκτέλεσης εκτεταμένων δομικών αντικαταστάσεων και εργασιών, προκειμένου να αποφευχθεί η άμεση καθήλωση τους.
Τέλος του 2008 αποφασίστηκε η αγορά νέου τύπου ΑΦΝΣ (με ταυτόχρονη εγγραφή στο τότε ΕΜΠΑΕ πίστωσης 250.000.000 ευρώ για 4 + 1 αεροσκάφη) και οριστική καθήλωση των υπαρχόντων P3B.
Κατόπιν διερεύνησης της αγοράς έγινε γνωστό ότι η εγγεγραμμένη πίστωση στο ΕΜΠΑΕ δεν επαρκούσε για την πρόσκτηση 5 νέων ΑΦΝΣ, αλλά και στην καλύτερη περίπτωση το πρώτο νεότευκτο αεροσκάφος (αν γινόταν οποιαδήποτε αγορά) θα μπορούσε να ενταχθεί στην επιχειρησιακή δομή δυνάμεων του ΠΝ μετά από τέσσερα (4) περίπου χρόνια. Διάστημα στο οποίο δεν είχε εξασφαλισθεί καμία ουσιαστική ενδιάμεση λύση για την κάλυψη των Εθνικών και Νατοϊκών επιχειρησιακών αναγκών.
Έτσι το πρόγραμμα ακυρώθηκε οριστικά.
Η εξέλιξη αυτή των πραγμάτων είχε σαν αποτέλεσμα την διάλυση της 353ΜΝΑΣ που υποστήριζε τα αεροσκάφη P3B με συνακόλουθα:
α) Μετάθεση όλου του προσωπικού σε διάφορες υπηρεσίες του ΠΝ
β) Απώλεια των τεχνικών γνώσεων και εμπειρίας
γ) Απαξίωση της υλικοτεχνικής υποδομής και των αποθηκευμένων ανταλλακτικών της Μοίρας
δ) Σε επιχειρησιακό επίπεδο την απουσία του ΠΝ από τις Εθνικές και Νατοϊκές υποχρεώσεις Επιτήρησης των Ελληνικών Θαλασσών και συνόρων, επ’ ωφελεία της Τουρκίας.
Την ίδια περίοδο (2008 – 2009) η κατασκευάστρια εταιρεία των P3B είχε προτείνει την παράταση της πτητικής ζωής τουλάχιστον δύο (2) από τα καθηλωμένα P3B, με κόστος (2.000.000 έως 3.000.000 ευρώ ανά αεροσκάφος), για την κάλυψη των επιχειρησιακών μας απαιτήσεων μέχρι την άφιξη νέων αεροσκαφών.
Για την καθήλωση των αεροσκαφών ασφαλώς δεν υπάρχει δόλος. Το ΓΕΝ επιθυμούσε νέα αεροσκάφη ,ο ΥΕΘΑ δεν είχε αντίρρηση. Αποδείχτηκε όμως εκ των πραγμάτων ότι ήταν μια λάθος εκτίμηση η καθήλωση χωρίς να έχει εξασφακιστεί το επόμενο βημα. Η πρόβλεψη για την οικονομική κρίση που θα σάρωνε την χώρα φαίνεται ότι δεν έγινε έγκαιρα.
Διαβάστε ακόμη: